Ik ben vanavond met al mijn cursisten heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel creatief geweest:
Ik heb nl. een heel bijzonder ik een lotusles gegeven in een autoschadebedrijf. (lotus is iemand die voor slachtoffer speelt met de daar behorende gegrimeerde wonden. Daar kunnen de cursisten dan zo echt mogelijk mee oefenen). De eigenaar van het bedrijf is lid van de ehbovereniging. Hij stelde zijn bedrijf beschikbaar voor deze les.
De situatie die ik had bedacht was dat vrienden na werktijd van de baas aan hun eigen auto daar mochten klussen. Zo ook vandaag.
Door een stroomstoring valt het licht uit en dan gebeurt er van alles.
De bedoeling was dat de cursisten in een verduisterde zaak met behulp van beschikbare zaklampen en met weinig materiaal aanwezig, daar hun eerste hulp moesten verlenen. Dus lekker improviseren en maar roeien met de riemen die je hebt.
In het verhaal waren de ehbo'ers met elkaar op stap geweest, liepen daar langs het gebouw horen hulpgeroep en besluiten polshoogte te gaan nemen.
Sta ik daar aan het begin van mijn les dit uit te leggen, ik vertel net dat er een stroomstoring is waardoor het licht uitvalt. En op dat moment wordt het ineens donker!!
Dus ik denk de eigenaar haalt met mij een grapje uit en ik dus gewoon door met praten, in het donker. Maar na een minuut zegt hij ineens: jongens even serieus, het licht is echt uitgevallen.... Hij gaat op onderzoek uit en ik licht inmiddels de lotus in, die aan het grimeren waren.
Na enige tijd komt hij terug en blijkt dat op het hele industrieterrein de stroom was uitgevallen.
De eigenaar heeft, omdat het anders te gevaarlijk werd, bij een aantal auto's die in de werkplaats stonden, de stadslichten aangedaan.
Zo was het toch nog behoorlijk donker, maar niet te donker om te werken.
De cursisten hebben met behulp van zaklampen verder hun eigen werkgebied bijgelicht. Zeker een vijftal cursisten hadden een zaklamp in de auto.
En een tweetal cursisten waren inventief met hun mobieltje.
In de pauze hebben we in de kantine bij kaarslicht fris gedronken omdat koffieautomaat het ook niet deed.
Na de pauze weer vrolijk verder gegaan. Eenmaal bij de evaluatie en de afsluiting van de les, ging ineens het licht weer aan.
Over timing gesproken... Grin Grin