"The only difference between men and boys is the size of their toys".
das n mooie Bart!
er komt nu van alles bij me bovendrijven, ik kan me ook wel voorstellen dat mijn ouders zich wel eens zorgen maakten
'dingen die zorgvuldig het contact met de aarde vermijden' oftewel vliegend spul fascineert me ook enorm.
met die ene vriend kocht ik bv wel eens van die piepschuimvliegtuigjes van twee kwartjes, gooiden er een paar keer mee tot dat al snel niet leuk meer was (is niet erg creatief) en dan kwamen de aanpassingen. met plakband en lucifers e.d. werden er heel aparte creturen gemaakt die soms wel en vaak niet vlogen, maar wat we de lucht in hebben gekregen was echt leuk, dat leverde enkele hele mooie dagen op. toen kwamen de balsahouten constructies, een bak vol hout, dun papier mesjes, lijm enz en dan naar een mooi plekje en plakken maar. dit spul werd met elastiek aangedreven en kon soms leuk vliegen. toen thuis ontwerpen, steeds groter en gekker. één type maakte bv twee snelle loopings en landde dan perfect op de wielen na flink wat knoeiwerk. een hele grote kregen we met veel moeite een stukje de lucht in, maar niet al te ver, maar toch leuk. de mooiste vond ik zelf een ultra light die ik met veel moeite gemaakt had. dunner hout kon bijna niet, precies op de goeie plekken kleine hoekjes als versterking, heel dunne vleugel met dunne dwarsspijlen om de ronde vorm die voor goed vliegen nodig is te krijgen, dunne propellor, licht elastiek. en dan heel voorzichtig opwinden, de romp draaide al snel mee en stond bijna op knappen. na een boel expirimenteren was alles precies goed, de prop draaide maar langzaam en daardoor heel lang, het vliegtuigje kon ik wandelend bijhouden, heel rustig en elegant draaide het heel wat rondjes voor ik hem voorzichtig uit de lucht pakte om een harde landing te voorkomen.
ik herinner me nog heel goed een dag dat we op een plek aan het spelen waren, twee vrienden kwamen langs en bekeken het met een nogal neerbuigend karakter, wat kinderachtig....maar ik zie ze nog hangen, geen half uur na die uitspraak, hoog in de lantaarnpaal, een van onze vliegtuigjes meezeulend en van zo groot mogelijke hoogte lanceren, echt leuk hoeveel lol ze er van hadden
ook hier was het crashen vaak een groot onderdeel van de lol, als een vliegtuigje eenmaal goed vliegt is er niet al teveel meer aan, dus hopen op een mooie crash dan maar zodat er weer geknutseld kan worden om het nog beter of anders te maken. toen dat allemaal wat uitgegeten was kwamen de lange lanceer elastieken en motertjes zodat het allemaal nog net even gekker ging, en toen was ook dat klaar, meer kregen wij er niet uit, en het was weer mooi geweest.
tussendoor waren ook de papieren vliegtuigjes erg leuk, wie die allemaal bedacht heeft ontbreekt het ook niet aan creativiteit, echt geweldig wat op dat gebied is uitgevogeld. een stille zomerdag, een mooie hoge bult en vouwen maar. als je dat heel precies doet vliegt het tuigje stukken beter dan wanneer je er maar wat van knoeit, dus een mooi competitie element om samen dezelfde te maken en kijken wat er gebeurt. dit ging niet al te lang mee omdat we er zelf niet veel meer van konden maken dan wat het al was, maar toch mooi om de creatieve uitvindingen van anderen eens zo te beleven.
en toen zag ik in de winkel iets geweldigs, een vliegtuig aangedreven door lucht. het principe van een benzine motor had iemand aan weten te passen zodat het op lucht werkt. zeg maar een fles als romp, met vleugels. die fles kon je dan oppompen met een soort fietspompje tot er flink wat druk op stond. dan een slinger aan de propellor en de zuiger voorin de romp ging naar beneden zodat het gaatje open kwam die naar de fles ging, de druk slingert het zuigertje hard naar beneden, deze komt weer omhoog en sluit het gaat weer, en als hij weer naar beneden komt en het gat weer even open gaat krijgt hij weer een zet mee, echt geniaal bedacht vond ik dat! het vliegen bleek erg onpraktisch, het ding had zoveel power dat ik in Friesland nog geen plek heb gevonden waar ik hem kan laten gaan, de ene keer dat ik het probeerde lande hij heel ver weg, een meter naast een sloot, pfffff. dan maar wat minder oppompen, maar ach, zomaar wat rondjes vliegen vind ik niet zoveel aan. maar zo nu en dan slinger ik hem nog eens aan en verbaas me over de creativiteit ervan...