ter aanvulling:
Inspiratie
Een paar jaar geleden werd mij gevraagd wat ‘inspiratie’ voor mij betekent. Dat doe ik wel even, dacht ik. Dat kan nooit moeilijk zijn. Ik had immers ervaring genoeg, vond ik. Tekeningen, zandsculpturen, gedichten, kastjes, foto’s, konijnenhokken, schilderijen, tuinontwerpen, onzindingen, noem maar op. Keer op keer had ik mij er op uitgeleefd. Maar al schrijvend ontdekte ik al snel dat ik niet eens wist wat inspiratie is. Volgens het woordenboek is het ’bezieling’; ‘hoe men een klus, m.n. een kunstwerk kan aanpakken’. Bezieling dus. ‘Begeisterung’, volgens onze oosterburen. Iets waar je een ziel, een geest inlegt. Iets dat leeft, dus, in zekere zin. Een prima omschrijving, maar ik kwam er niet verder mee. Kortom, ik wist het niet. Wel kan ik omschrijven wat er gebeurt, wat het met mij doet. Inspiratie springt regelmatig zomaar tevoorschijn. Als reactie op een uitspraak of een gebeurtenis. Maar het begint ook vaak met een vraag of een opdracht: ’Kun je voor mij..’ En: ‘Ik wil het ongeveer zus of zo.’ Dan ga ik schetsen, schrijven, mogelijkheden zoeken in het materiaal. En dan aan de slag en al doende groeit vaak het idee verder uit, komt het aanwaaien, is het er ineens. Het bijzondere is dat het niets met denken te maken heeft. Het is het concentreren op het onderwerp en wachten tot tussen alle bewuste gedachten een ruimte ontstaat (een leegte, een zwart gat) van waaruit het idee te voorschijn kan komen. Het is de kunst om de strijd met frustraties vermijden. Dat gevecht levert nooit iets op. Het moet komen, stromen. En als het niet meteen lukt: durven loslaten en opnieuw beginnen. Wonderlijk blijft de ervaring dat ik één wordt met mijn creatie, dat het niet uitmaakt hóe ik het bedenk of waar ik het vandaan haal, maar dat ik het gevoel heb dat ik een poort ben, een doorgeefluik. Dat alle dammen breken, dat al mijn energie er volledig op gericht is. Dat het moet worden zoals het wordt, dat het moet zijn zoals het is. Dat ik mijn hele ziel er in gelegd heb. Alsof het zichzelf tot leven geroepen heeft.