Niet thuis te brengen

Gestart door zuilim, september 19, 2010, 15:51:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Deze gal, doorsnede ca. 7mm, gevonden op blad van Zomereik, is te groot, te rond en te makkelijk doorsnijdbaar voor Cynips divisa(Rode erwtengal) en te klein en te afwijkend van het blossige uiterlijk, voor Cynips quercusfolli(Galappel).
Op de foto ziet-ie er meer uit als een vers geknede gehaktbal, klaar voor de pan.
Toch brengt determinatie mij onverbiddelijk naar één van de twee.
Kortom, hier kom ik niet uit. Heeft het forum een suggestie?

Groeten,
Karel Brussee.

Margreet Kwh

Hallo Karel,

Dit is inderdaad geen blozende appel, de vergelijking met een bal gehakt is wel treffend. ;D
Bij doorsnede heb je geen diertje aangetroffen? Dan is de gal wellicht voortijdig in zijn ontwikkeling gestopt en vandaar zo klein voor een Cynips quercusfolii-gal, want die verdenk ik toch van de vorming.
Misschien is de larve voortijdig overleden of opgegeten? Heb je nog sporen van inbraak gevonden?
Het lijkt me dus toch een Galappel, wel een verdroogde/onderontwikkelde.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

zuilim

Dag Margreet,
Geen diertje aangetroffen.
Overigens denk ik dat je gelijk hebt, Cynips quercusfolii gestuit in de onwikkeling. Invoerbaar?

Groeten,
Karel.

Margreet Kwh

Helaas, geen sporen of dieren.
Ja hoor, je kunt hem altijd nog op onzeker zetten en verwijzen naar dit topic. En misschien dat er nog iemand reageert.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

zuilim

Ter aanvulling. Nee, geen inbraaksporen gezien. Invoeren laat ik maar in dit onduidelijke geval voor zo'n algemene soort. Misschien dat iemand op het forumbericht reageert.

Groeten,
Karel.