wantsje

Gestart door hedy2411, september 18, 2010, 21:45:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Wie weet de naam van dit wantsje..?

thijsdegraaf

Pilophorus perplexus   :)

hedy2411

Aha, ik sta perplex Thijs dat jij het zo weet  ;D  , op soortenlijst zie ik dat jij er vorig jaar een hebt gevonden.
Dank voor je reactie!

Groetjes,
Hedy

thijsdegraaf

 ;D  Ik heb ze dit jaar ook al op de foto gezet. Ze zaten dit keer in m'n hulst. Ze zijn wat beter gelukt, dan m'n vorige foto's. Maar ik heb er verder nog niets mee gedaan.

hedy2411

Hi, hi, nou, gauw dan..., die van mij staat er al bij hoor!!  ;D

Groetjes,
Hedy

Berend Aukema

Er is een dubbelganger, Pilophorus simulans, die op foto nauwelijks/niet te onderscheiden is ...

thijsdegraaf

#6
Afschaffen die dubbelgangers Berend  :-\
Zonder gekheid. Lang geleden heeft Dick mijn wantsje (dat ik voor een nimf aanzag) bevestigd, omdat de achterste streep doorliep. Ik weet, dat ik toen ook nog op internet gekeken heb.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=89887.msg606888.html#msg606888 Maar dat was natuurlijk vergeleken met de Pilophorus clavatus.
Dit is dus ook een onzekere? Ik vond toen dat de Pilophorus simulans een helderder bruine kleur had. Ik had toen hier gekeken. http://www.miridae.dk/pilophorus_cinnamopterus.htm

Groeten, Thijs

Berend Aukema

Er zijn subtiele verschillen in de beharing en in de mannelijke genitaliƫn. Lastig met foto's ... Het eerste Nederlandse exemplaar van simulans stond ook lange tijd als perplexus in de collecties en simulans werd ook pas in 1989 beschreven!

thijsdegraaf

#8
Ik begrijp het.
Maar wat nu? Er zijn nog geen wantsen aangemeld als simulans. Ik moet de mijne van dit jaar ook nog invoeren. Dat kan dan alleen als een onzekere simulans of onzeker perplexus.
Misschien een nieuw mapje simulans / perplexus?

P.s. Ik heb hem als onzekere Pilophorus perplexus ingevoerd   http://waarneming.nl/soort/photos/25148

Berend Aukema

Altijd lastig! Een onzekere P. perplexus (P. simulans is zeer zeldzaam en P. perplexus algemeen). Uiteindelijk heb je daar ook niet niet zoveel aan. Het beste is om gefotografeerde exemplaren altijd te verzamelen, zodat ze als het nodig is gecontroleerd kunnen worden!

thijsdegraaf

Bedankt Berend. Hopelijk leest Hedy dit ook. Dan kan ze hem veranderen in onzeker.

harry60

Het verzamelen van het gefotografeerde komt niet in Hedy's woordenboek voor.  ;D

Het is toch weer een prachtige foto deze toch waarschijnlijke algemene wants.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

#12
CiteerHet verzamelen van het gefotografeerde komt niet in Hedy's woordenboek voor.  ;D
Ik bedoelde eigenlijk, dat ze hem dan op onzeker kan zetten  ;)
Citeerwaarschijnlijke algemene wants.
Vreemd, dat er zo weinig inzenders zijn.

harry60

Citaat van: Berend Aukema op september 19, 2010, 22:46:29 PM
Het beste is om gefotografeerde exemplaren altijd te verzamelen, zodat ze als het nodig is gecontroleerd kunnen worden!

Ik reageerde op deze opmerking thijs.....  ;D
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf