Brachythemis contaminata in Cambodja

Gestart door Limosa, september 18, 2010, 20:14:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Ik zou graag willen weten wat deze soort is
Het betreft deze waarneming http://observado.org/waarneming/view/50124856
Brachythemis contaminata gezien op 2010-09-17 te Cambodia-Siemréab
foto`s :

bij voorbaat dank Joachim van der Valk
Groeten,

Joachim

nick w

De middelste lijkt me te kloppen met de afbeelding bij Orr. De andere twee lijken me wat anders; de onderste misschien ook Crocothemis servilia v?

Overigens ben ik geen expert; ik werk ook maar met boekjes  ;)  Je kunt eventueel ook proberen Cuong te mailen; als je zoekt op Do Manh Cuong Checklist of dragonfly from Vietnam vind je een mailadres. Zelf heb ik dat nog niet geprobeerd, dus misschien laat je even weten of je antwoord krijgt?

Groet,
Nick W

Goyatlah

Bovenste is m.i. Brachythemis sp. Onderste is ook geen Croc (zie aldaar).
Kijk morgen of zo wel even verder.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Limosa

@Nick: Geweldig dat je al met zulke antwoorden komt!  :duim:   Ben je zelf ook in die regio op pad geweest?

Tot nu toe heb ik alles met behulp van asia-dragonfly.net gedetermineerd (althans geprobeerd...), vanwege het feit dat boeken uit deze landen volgens mij ontbreken, maar uit je antwoorden maak ik op dat je een boek van Orr hebt, is dat "A Pocket Guide to Dragonflies of Peninsular Malaysia"? Daar zullen misschien niet alle soorten in staan, maar het is een basis.

@Dolf:Bedankt voor je antwoorden tot nu toe. Als je er nog verder naar wilt kijken graag!

Edit: Dolf, ik ben het helemaal met je eens wat betreft het uitsplitsen van de topics! Het is een handig foefje!
Groeten,

Joachim

hiskodevries

Hoort zegt het voort scheelt gb's aan data op het forum
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Limosa

Groeten,

Joachim

Goyatlah

1e vrouwtje en het mannetje zijn goed (er zitten daar geen andere van het genus en B.cf leucosticta heeft 2-kleurige petrostigma). Vrouwtje 3 vermoedelijk ook maar durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Limosa

Hoi Dolf,

Nog even over de verspreidinggegevens van libellen in Azie: Hoe betrouwbaar zijn deze? Tijdens mijn reis door Vietnam, Laos, Thailand en Cambodja ben ik op veel plekken geweest, en is op basis van deze gegevens soorten uit te sluiten die in de omringende landen wel voorkomen?
Groeten,

Joachim

Goyatlah

Antwoord is simpel. Niet. Er worden wel steeds meer waarnemingen gedaan, maar dat is waarschijnlijk vaak op de zelfde relatief toegankelijke plaatsen. En het vinden van een nieuwe soort voor een land is ook niet uitgesloten. Weet bv ook niet hoe dat met je servilia zit. Is die daar nooit gemeld? Of is het een foutje in de database van asia-dragonfly? Kun je wellicht kontakt mee opnemen.
Moi, Dolf

nick w

Goed dat jij ook kijkt Dolf, jij hebt veel meer ervaring  :)

@Joachim: nee, ik ben er zelf nooit geweest maar vrienden van me zitten regelmatig in Vietnam en vragen dan wat ze gefotografeerd hebben dus ik heb Orr Dragonflies of Peninsular Malaysia and Singapore aangeschaft en Cuong's Checklist of Dragonfly from Vietnam. Die laatste geeft verspreidingskaartjes, maar van lang niet alle dieren een afbeelding dus is Orr ernaast heel handig.

Groet,
Nick W

Goyatlah

Orr 2005 is een simpele pocket maar goedkoop (15euro geloof ik). Het gaat weliswaar over Maleisie maar daar is een grote overlap (zeker bij de wat algemenere soorten). Maar een goed plaatjesboek over Zuid-Oost Azie zou er snel moeten komen, vind ik.
Moi, Dolf