Neurothemis fulvia Zuid-Vietnam

Gestart door Limosa, september 18, 2010, 19:50:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Ik zou graag willen weten wat deze soort is
Het betreft deze waarneming http://observado.org/waarneming/view/50126771
Neurothemis fulvia gezien op 2010-09-17 te Vietnam - Dong Nai
foto`s :


bij voorbaat dank Joachim van der Valk
Groeten,

Joachim

nick w

Deze komt overeen met de afbeeldingen van fulvia bij Orr en Cuong.

Groet,
Nick W

Limosa

Groeten,

Joachim

Goyatlah

Onderste kan niet missen. Bovenste kan ik niet 100% zeker zeggen (daarvoor lijken sommige soorten te veel op elkaar)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

Citaat van: Goyatlah op september 19, 2010, 16:17:18 PM
Onderste kan niet missen. Bovenste kan ik niet 100% zeker zeggen (daarvoor lijken sommige soorten te veel op elkaar)

waarom kan-ie niet missen? of heeft-ie in dit gebied geen overlap met de andere Neurothemissen? ik ga ook nog even zoeken
groet!
Gert Veurink



nick w

Als ik bij Orr kijk heeft N fluctuans roodbruin op beide vleigels TOT het pterostigma, en loopt het bruin op de ondervleugel geleidelijk af naar binnen over 3/4 van de vleugellengte. N disparilis heeft bruine vlekken die de knoop niet voorbij komen. N Terminata heeft bruin tot voorbij de ptero's en dat loopt vrijwel recht af. N ramburii heeft bruin op de voorvleugel tot net tegen het ptero, op de ondervleugel tot het ptero en dat loopt in een hoek af tot de eerste grote ader die de onderrand raakt (ca 1/3 van de onderrand vanaf de punt is helder). Bij N fulvia loopt het bruin tot halverwege het ptero en loopt het met een bocht terug naar de vleugelpunt. Dit is dus fulvia lijkt mij..

Groet,
Nick W

Gert Veurink

kan best, maar Silsby p. 171 zegt weer dat ze erg variabel zijn en dat zelfs de taxonomische status van fluctuans/ramburi/fulvia/terminata heel onzeker is. Er is overlap tussen de soorten. Nu kan het best dat Silsby achterhaald is op dit punt, ik heb er verder onvoldoende literatuur over bij de hand. Maar het is niet een genus dat makkelijk van foto's te doen is. Ik probeer er wel wat meer info over te krijgen binnenkort
groet!
Gert Veurink



nick w

OK, ben benieuwd Gert, als je een ander verhaal hebt dan Orr leg ik het er graag naast  :)

Groet,
Nick W

Goyatlah

Hij kan m.i. niet missen omdat ie volledig voldoet aan de beschrijvingen die ik van de soort heb. Dus is er geen reden om aan te nemen dat het misschien iets anders is. Als je een heidelibel hebt met afstaande ovipositor, en een snor, zeg je toch ook niet dat ie onzeker is?

Oftewel liever eerst met een reden komen waarom er twijfel voor is, behalve dan dat het een lastige groep zou zijn.

Nick heeft een goede samenvatting van de kenmerken gegeven.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

Dolf ik stel gewoon een vraag en geef bovendien een reden voor mijn twijfel  ::)

Mijn vraag is dus of er zulke harde kenmerken bestaan bij deze groep. Ik geef geen commentaar op Nicks (inderdaad mooie) samenvatting  ik geef alleen maar aan dat in een boek staat dat er overlap is en zelfs discussie over de vraag of het wel vier soorten zijn. Ik geef daar zelfs genuanceerd bij aan dat dat boek wellicht achterhaald is.
Verder zeg ik niet dat-ie onzeker is, maar vraag ik waarom-ie zeker is. Misschien is er nu volledige duidelijkheid en overeenstemming, maar die duidelijkheid is er bij mij nog niet.

Mijn vraag is of je tot een zekere determinatie kunt komen als er overlap is? Als bijv. fluctuans het rood tot de ptero's heeft maar soms verder en fulvia meestal tot halverwege, maar het rood soms niet zo ver komt heb je al een probleem. Maar als gezegd dat wil ik eerst eens lezen. Als je naast Orr en Hämäläinen een goede studie op dit punt kunt aanbevelen hoor ik het graag
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Hämäläinen heb ik nog niet te pakken kunnen krijgen (heb ik al sinds maart in bestelling). Silsby citeert hier Hämäläinen. Kan ik verder niet zoveel over zeggen, behalve dat zij het over ramburi en terminata in de Filippijnen heeft (en niet over fulvia).

Ik zie hier om de haverklap beesten voorbij komen die ik veel minder zeker vind dan dit beest. (Bv alle dubieuze Symps). Een groot deel daarvan wordt ook op grond van variabele kenmerken toch op zeker gezet.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

#11
Ik heb Hämäláinen ook maar besteld, ben benieuwd of Pemberley's vlug is dit keer. En of H. andere afbeeldingen heeft...

Overigens is Silsby al twee jaar heel goedkoop; vraag me af of het gewoon niet lekker verkoopt of dat er inderdaad het een en ander aan geupdate moet worden. Ik vind 'm verder niet echt handig voor identificatie van soorten, omdat Silsby niet op elke soort ingaat. Of heb jij een andere Gert? Ik heb Dragonflies of the World in de uitgave van 2001.

Groet,
Nick W

Gert Veurink

Citaat van: nick w op september 28, 2010, 21:40:35 PM
Ik heb Hämäláinen ook maar besteld, ben benieuwd of Pemberley's vlug is dit keer. En of H. andere afbeeldingen heeft...

Overigens is Silsby al twee jaar heel goedkoop; vraag me af of het gewoon niet lekker verkoopt of dat er inderdaad het een en ander aan geupdate moet worden. Ik vind 'm verder niet echt handig voor identificatie van soorten, omdat Silsby niet op elke soort ingaat. Of heb jij een andere Gert? Ik heb Dragonflies of the World in de uitgave van 2001.

Groet,
Nick W

ik heb dezelfde en vind m heel mooi. helemaal niet voor id-en, maar wel voor een overzicht van alle families die er bestaan en gewoon veel info en mooie foto's. Zeker geen determinatiegids, maar wel een must have vind ik...  wel verslavend al die boeken...
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Citaat van: nick w op september 28, 2010, 21:40:35 PM
Ik heb Hämäláinen ook maar besteld, ben benieuwd of Pemberley's vlug is dit keer. En of H. andere afbeeldingen heeft...


Laat me even weten of en wanneer je hem hebt, want ik heb hem daar in bestelling.  :-[
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

Citaat van: Gert Veurink op september 28, 2010, 22:19:43 PM
wel verslavend al die boeken...

Helemaal eens!  ;D

Groet,
Nick W

@Dolf: ze mailde dat ze 'm in huis had en direct ging verzenden. Misschien dat betalingswijze uitmaakt of zo?

nick w

Citaat van: Gert Veurink op september 27, 2010, 08:30:37 AM
Dolf ik stel gewoon een vraag en geef bovendien een reden voor mijn twijfel  ::)

Mijn vraag is dus of er zulke harde kenmerken bestaan bij deze groep. Ik geef geen commentaar op Nicks (inderdaad mooie) samenvatting  ik geef alleen maar aan dat in een boek staat dat er overlap is en zelfs discussie over de vraag of het wel vier soorten zijn. Ik geef daar zelfs genuanceerd bij aan dat dat boek wellicht achterhaald is.
Verder zeg ik niet dat-ie onzeker is, maar vraag ik waarom-ie zeker is. Misschien is er nu volledige duidelijkheid en overeenstemming, maar die duidelijkheid is er bij mij nog niet.

Mijn vraag is of je tot een zekere determinatie kunt komen als er overlap is? Als bijv. fluctuans het rood tot de ptero's heeft maar soms verder en fulvia meestal tot halverwege, maar het rood soms niet zo ver komt heb je al een probleem. Maar als gezegd dat wil ik eerst eens lezen. Als je naast Orr en Hämäläinen een goede studie op dit punt kunt aanbevelen hoor ik het graag

Gert, ik heb nog geen ander boek kunnen vinden waar je wat aan zou hebben (de Hämaläinen is mooi maar voegt niets toe in dit verhaal), maar ik was gisteren met de excursie in Naturalis en zoals de soorten nu in de laatjes liggen klopt wel wat ik hierboven schreef op basis van Orr; ik zag daar geen grote afwijkers tussen bij de mannetjes van N. fluctuans en N. terminata. Wel was me daarna duidelijk dat het voor de vrouwtjes weleens veel moeilijker zou kunnen zijn om ze van foto's uit elkaar te houden...

Groet,
Nick W

Gert Veurink

Citaat van: nick w op oktober 30, 2010, 19:58:37 PM
Citaat van: Gert Veurink op september 27, 2010, 08:30:37 AM
Dolf ik stel gewoon een vraag en geef bovendien een reden voor mijn twijfel  ::)

Mijn vraag is dus of er zulke harde kenmerken bestaan bij deze groep. Ik geef geen commentaar op Nicks (inderdaad mooie) samenvatting  ik geef alleen maar aan dat in een boek staat dat er overlap is en zelfs discussie over de vraag of het wel vier soorten zijn. Ik geef daar zelfs genuanceerd bij aan dat dat boek wellicht achterhaald is.
Verder zeg ik niet dat-ie onzeker is, maar vraag ik waarom-ie zeker is. Misschien is er nu volledige duidelijkheid en overeenstemming, maar die duidelijkheid is er bij mij nog niet.

Mijn vraag is of je tot een zekere determinatie kunt komen als er overlap is? Als bijv. fluctuans het rood tot de ptero's heeft maar soms verder en fulvia meestal tot halverwege, maar het rood soms niet zo ver komt heb je al een probleem. Maar als gezegd dat wil ik eerst eens lezen. Als je naast Orr en Hämäläinen een goede studie op dit punt kunt aanbevelen hoor ik het graag

Gert, ik heb nog geen ander boek kunnen vinden waar je wat aan zou hebben (de Hämaläinen is mooi maar voegt niets toe in dit verhaal), maar ik was gisteren met de excursie in Naturalis en zoals de soorten nu in de laatjes liggen klopt wel wat ik hierboven schreef op basis van Orr; ik zag daar geen grote afwijkers tussen bij de mannetjes van N. fluctuans en N. terminata. Wel was me daarna duidelijk dat het voor de vrouwtjes weleens veel moeilijker zou kunnen zijn om ze van foto's uit elkaar te houden...

Groet,
Nick W

Ok Nick, thnx for the update, interessant en goed om te weten
groet!
Gert Veurink