Noordse Waterlijster @ Vlieland

Gestart door Jaap Denee, september 18, 2010, 13:44:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Adri Clements

Ook de alblasserwaardse delegatie ontbreekt niet, er is nog een plekje over.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Jaap Denee

Citaat van: Leo Heemskerk op september 20, 2010, 19:05:53 PM
  Helaas
We zijn gesnapt onze man is opgepakt   ;-)
Lees   http://bit.ly/akInuB
Groet,
Leo   8)

Hahahaha!

Ben ook wel benieuwd wie van ons zich Dr. Love noemt...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

peterlindenburg

Ik ga ook, samen met Wouter Halfwerk. Prettig dat we met veel mensen zijn! We nemen de ochtendboot.

Yeronimo

Citaat van: joost van der Laan op september 20, 2010, 19:17:12 PM
anders hadden we over een paar weken een dikbekfuut gehad ;D

Van mij mogen ze die nog steeds loslaten hoor  :P
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

steenl

CiteerWe zijn gesnapt onze man is opgepakt   ;-)

goeie grap. DT2 zeg ik wel af.
Wordt niets.

Of ik neem zelf een Witkruintapuitje mee.

Edwin Russer

Vandaag naar de vogel geweest. De afgelopen dagen in een soort emotionele rollercoaster gezeten, maar alles is goed gekomen en liet de vogel zich bijzonder fraai door kijker en scoop bekijken. Zoals eerder gezegd is de beste manier om rustig op één plek te gaan kijken. Dat lukte in eerste instantie uiteraard niet door de stress ondanks dat Steven Wytema en Vincent Hart ons keurig opwachten, waarvoor dank!, en we net laat waren bij de NO-hoek. Even later een fluitje en toch als een gek naar de ZW-hoek rennen, ging zelfs nog even op mijn plaat :-\ . Uiteraard daar ook net te laat en liet de vogel zich een tijdje niet zien. Toen zeer kort hoog in een boom en door het onbevredigde gevoel toch weer gaan lopen naar de NO-hoek. De rest bleef bij de ZW-plek en ja hoor, even later weer een fluitje. Toen uiteindelijk een paar uur gaan posten bij de ZW-plek en liet de vogel zich dus zeer fraai bekijken. Dus hoe meer rust in de tent des te beter je de vogel krijgt te zien. Marc Plomp, Han Zevenhuizen, James Lidster, Karel Hoogteyling, Rene Alma, Sander Elzerman en anderen bedankt voor de supergezellige dag en zeer geslaagde twitch. De boot terug vloog in tijd om en heerlijk om weer eens oude verhalen op te halen. Tenslotte is er ook nog een filmploeg van Omroep Fryslan geweest wat vanavond nog op t.v. komt.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

JohanvantBosch

Citaat van: steenl op september 20, 2010, 20:51:36 PM
CiteerWe zijn gesnapt onze man is opgepakt   ;-)

goeie grap. DT2 zeg ik wel af.
Wordt niets.

Of ik neem zelf een Witkruintapuitje mee.

Ik maak me geen zorgen. Leo heeft vast nog wel een mannetje.  ;D

Martijn Bot

NU op het weblog van Top-of-Holland: het exclusieve verhaal van Ben Gaxiola over de ontdekking van de Noordse Waterlijster.
Lees alles op http://top-of-holland.blogspot.com

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Luuk Punt

Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

Sjouke Scholten

Ook ik ben morgen present!
Eerste boot.... als het goed is
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




joost van der Laan

wel een goed idee dat loslaten ;D als niemand het merkt
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

hterhaar

Citaat van: Jaap Denee op september 20, 2010, 20:30:51 PM

Hahahaha!

Ben ook wel benieuwd wie van ons zich Dr. Love noemt...

Huh.... ???

Dat ben jij toch?

Gr.,

Hans

hterhaar

Citaat van: hterhaar op september 20, 2010, 22:26:27 PM
Citaat van: Jaap Denee op september 20, 2010, 20:30:51 PM

Hahahaha!

Ben ook wel benieuwd wie van ons zich Dr. Love noemt...

Huh.... ???

Dat ben jij toch?

Gr.,

Hans

Wie was het dan wel ?

Uit de kast mannen !

Gr.,

Hans

steenl

Mooie video van Marc Plomp.
Zo te zien hadden ze er vandaag mooi weer bij.
http://www.wadden.tv/


Tom

Citaat van: Hans Peterse op september 20, 2010, 15:16:54 PM
Ook voor mij (zie Guus) geldt: onhaalbaar met OV vanuit Utrecht, een overnachting gaat me echt te ver. Maar mocht iemand mij een lift kunnen geven de komende dagen, dan houd ook ik me aanbevolen.

Hans


Afgelopen zondag kon ik de vogel prima met OV twitchen vanuit Tilburg (zonder overnachting). Dat moet vanuit Utrecht dan toch een makkie zijn lijkt me.

Groet, Tom Zeegers

GijsB

Citaat van: Leo Heemskerk op september 20, 2010, 19:05:53 PM
  Helaas
We zijn gesnapt onze man is opgepakt   ;-)
Lees   http://bit.ly/akInuB
Groet,
Leo   8)

op dezelfde website stond vorig jaar dat de vossen mogelijk zijn losgelaten door wilders, dus geloof er niks van:P
Gijs

Guus Peterse

Citaat van: Tom op september 20, 2010, 23:30:48 PMAfgelopen zondag kon ik de vogel prima met OV twitchen vanuit Tilburg (zonder overnachting). Dat moet vanuit Utrecht dan toch een makkie zijn lijkt me.

Groet, Tom Zeegers
Ben benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HJDT

Citaat van: UtrechtsVogelNet op september 20, 2010, 23:00:40 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/50171347

Wow, weer een hele mooie opname zeg !!

Phil

Zeker wel!! In de mongolenwaaier zitten heeft toch ook zo zijn voordelen. . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Marije

Citaat van: Edwin Russer op september 20, 2010, 21:00:37 PM
Vandaag naar de vogel geweest. De afgelopen dagen in een soort emotionele rollercoaster gezeten, maar alles is goed gekomen en liet de vogel zich bijzonder fraai door kijker en scoop bekijken. Zoals eerder gezegd is de beste manier om rustig op één plek te gaan kijken. Dat lukte in eerste instantie uiteraard niet door de stress ondanks dat Steven Wytema en Vincent Hart ons keurig opwachten, waarvoor dank!, en we net laat waren bij de NO-hoek. Even later een fluitje en toch als een gek naar de ZW-hoek rennen, ging zelfs nog even op mijn plaat :-\ . Uiteraard daar ook net te laat en liet de vogel zich een tijdje niet zien. Toen zeer kort hoog in een boom en door het onbevredigde gevoel toch weer gaan lopen naar de NO-hoek. De rest bleef bij de ZW-plek en ja hoor, even later weer een fluitje. Toen uiteindelijk een paar uur gaan posten bij de ZW-plek en liet de vogel zich dus zeer fraai bekijken. Dus hoe meer rust in de tent des te beter je de vogel krijgt te zien. Marc Plomp, Han Zevenhuizen, James Lidster, Karel Hoogteyling, Rene Alma, Sander Elzerman en anderen bedankt voor de supergezellige dag en zeer geslaagde twitch. De boot terug vloog in tijd om en heerlijk om weer eens oude verhalen op te halen. Tenslotte is er ook nog een filmploeg van Omroep Fryslan geweest wat vanavond nog op t.v. komt.

Voor diegene die het interesseert en niet naar Vlieland kan, die kunnen hier via Omrop Fryslân het toch bekijken.


http://www1.omropfryslan.nl/Mear_Nijs_73141.aspx

http://www1.omropfryslan.nl/Player.aspx?t=v&fn=HB20IJ04.wmv


Vertaling voor de niet Friezen:

Vlieland is dit weekend overspoeld door honderden enthousiaste vogelmensen uit binnen- en buitenland.
Ze kwamen op de uiterst zeldzame Noordse Waterlijster af, die op het eiland is neergestreken.

Het bijzondere vogeltje komt oorspronkelijk uit Noord-Amerika en is voor de eerste keer in Nederland te zien.
Zo nu en dan duikt de vogel op in Engeland, maar in de rest van Europa had hij zich de afgelopen tweehonderd jaar maar vijf keer laten zien. Honderden vogelspotters reizen daarom naar Vlieland.

Ze zitten daarom dit weekend verscholen tussen de bosjes om de oude eendekooi op Vlieland om de Waterlijster te zien en als het helemaal kan, de ultieme foto- of filmopname te maken.


Marije


Edwin Russer

Citaat van: steenl op september 20, 2010, 22:35:15 PM
Mooie video van Marc Plomp.
Zo te zien hadden ze er vandaag mooi weer bij.
http://www.wadden.tv/

Ja, hier was ik ook bij. Dit waren echt de laatste minuten voordat we met de taxi weer terug naar de boot moesten ::)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

g.j.p.gelderblom

Citaat van: g.j.p.gelderblom op september 18, 2010, 21:56:10 PM
Wat ik eigenlijk interessanter vind: weet iemand hoe het met rui c.q. leeftijdsbepaling zit? Ik zie i.i.g. lichte tertialtoppen, maar de toestand van de staartpennen is op de foto's praktisch niet te beoordelen. Vergeet ik nog iets?

Inderdaad was ik nog een (niet diagnostisch, wel indicatief) kenmerk vergeten: Dunn en Garrett (1997) vermelden dat de binnenvlag van R6 bij 1w's meestal geen licht topje heeft, terwijl adulte vogels dat meestal wel vertonen. Jammer dat er voor zover ik weet nog geen goede foto's zijn van de staart.
Ik lees trouwens ook nog nergens iets over de ondersoortbepaling. De S.n. noveboracensis ligt denk ik het meest voor de hand?

... of zou ik de enige zijn die dit interessanter vindt dan het vinkje op z'n lijst ;-)

ArjenDrost †

Citaat van: g.j.p.gelderblom op september 21, 2010, 06:12:58 AM
... of zou ik de enige zijn die dit interessanter vindt dan het vinkje op z'n lijst ;-)


Het is een waterlijster hoor, geen vink ;)

UtrechtsVogelNet

Citaat van: ArjenDrost op september 21, 2010, 08:10:49 AM
Citaat van: g.j.p.gelderblom op september 21, 2010, 06:12:58 AM
... of zou ik de enige zijn die dit interessanter vindt dan het vinkje op z'n lijst ;-)


Het is een waterlijster hoor, geen vink ;)

Hahahaha, u is heel scherp op de vroege morgen Arjen!
Gr, Phil

UtrechtsVogelNet

Citaat van: Edwin Russer op september 20, 2010, 21:00:37 PM
Vandaag naar de vogel geweest. De afgelopen dagen in een soort emotionele rollercoaster gezeten, maar alles is goed gekomen en liet de vogel zich bijzonder fraai door kijker en scoop bekijken. Zoals eerder gezegd is de beste manier om rustig op één plek te gaan kijken. Dat lukte in eerste instantie uiteraard niet door de stress ondanks dat Steven Wytema en Vincent Hart ons keurig opwachten, waarvoor dank!, en we net laat waren bij de NO-hoek. Even later een fluitje en toch als een gek naar de ZW-hoek rennen, ging zelfs nog even op mijn plaat :-\ . Uiteraard daar ook net te laat en liet de vogel zich een tijdje niet zien. Toen zeer kort hoog in een boom en door het onbevredigde gevoel toch weer gaan lopen naar de NO-hoek. De rest bleef bij de ZW-plek en ja hoor, even later weer een fluitje. Toen uiteindelijk een paar uur gaan posten bij de ZW-plek en liet de vogel zich dus zeer fraai bekijken. Dus hoe meer rust in de tent des te beter je de vogel krijgt te zien. Marc Plomp, Han Zevenhuizen, James Lidster, Karel Hoogteyling, Rene Alma, Sander Elzerman en anderen bedankt voor de supergezellige dag en zeer geslaagde twitch. De boot terug vloog in tijd om en heerlijk om weer eens oude verhalen op te halen. Tenslotte is er ook nog een filmploeg van Omroep Fryslan geweest wat vanavond nog op t.v. komt.

Heb het Friese filmpje gezien, prima te verstaan overigens. En Maarssen heeft er 'n film-ster bij (Maarssen-wood Studios beginnen?)!

Jaap Denee

Citaat van: hterhaar op september 20, 2010, 22:34:16 PM
Citaat van: hterhaar op september 20, 2010, 22:26:27 PM
Citaat van: Jaap Denee op september 20, 2010, 20:30:51 PM

Hahahaha!

Ben ook wel benieuwd wie van ons zich Dr. Love noemt...

Huh.... ???

Dat ben jij toch?

Gr.,

Hans

Wie was het dan wel ?

Uit de kast mannen !

Gr.,

Hans

Ik had zaterdag wel spreekuur, Hans, maar "dr. Phil" was toen een betere titel. Er zit dus inderdaad nog iemand in de kast...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

Citaat van: UtrechtsVogelNet op september 21, 2010, 09:01:04 AM
Citaat van: Edwin Russer op september 20, 2010, 21:00:37 PM
Vandaag naar de vogel geweest. De afgelopen dagen in een soort emotionele rollercoaster gezeten, maar alles is goed gekomen en liet de vogel zich bijzonder fraai door kijker en scoop bekijken. Zoals eerder gezegd is de beste manier om rustig op één plek te gaan kijken. Dat lukte in eerste instantie uiteraard niet door de stress ondanks dat Steven Wytema en Vincent Hart ons keurig opwachten, waarvoor dank!, en we net laat waren bij de NO-hoek. Even later een fluitje en toch als een gek naar de ZW-hoek rennen, ging zelfs nog even op mijn plaat :-\ . Uiteraard daar ook net te laat en liet de vogel zich een tijdje niet zien. Toen zeer kort hoog in een boom en door het onbevredigde gevoel toch weer gaan lopen naar de NO-hoek. De rest bleef bij de ZW-plek en ja hoor, even later weer een fluitje. Toen uiteindelijk een paar uur gaan posten bij de ZW-plek en liet de vogel zich dus zeer fraai bekijken. Dus hoe meer rust in de tent des te beter je de vogel krijgt te zien. Marc Plomp, Han Zevenhuizen, James Lidster, Karel Hoogteyling, Rene Alma, Sander Elzerman en anderen bedankt voor de supergezellige dag en zeer geslaagde twitch. De boot terug vloog in tijd om en heerlijk om weer eens oude verhalen op te halen. Tenslotte is er ook nog een filmploeg van Omroep Fryslan geweest wat vanavond nog op t.v. komt.

Heb het Friese filmpje gezien, prima te verstaan overigens. En Maarssen heeft er 'n film-ster bij (Maarssen-wood Studios beginnen?)!

Ja, ik ben mijn roeping misgelopen 8)  Het was maar goed dat de filmploeg na de eerste goede waarneming mij vriendelijk verzocht om een verhaaltje te vertellen, anders had ik ze zeer waarschijnlijk op een niet-vriendelijke manier verstaanbaar gemaakt om elders te gaan filmen O0
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

UtrechtsVogelNet

Citaat van: Jaap Denee op september 21, 2010, 09:55:19 AM
Citaat van: hterhaar op september 20, 2010, 22:34:16 PM
Citaat van: hterhaar op september 20, 2010, 22:26:27 PM
Citaat van: Jaap Denee op september 20, 2010, 20:30:51 PM

Hahahaha!

Ben ook wel benieuwd wie van ons zich Dr. Love noemt...

Huh.... ???

Dat ben jij toch?

Gr.,

Hans

Wie was het dan wel ?

Uit de kast mannen !

Gr.,

Hans

Ik had zaterdag wel spreekuur, Hans, maar "dr. Phil" was toen een betere titel. Er zit dus inderdaad nog iemand in de kast...

Er is natuurlijk maar 1 Dr Phil en dat ben ik. Zo noemen ze me ook in het ziekenhuis waar ik werk ;-) Ook de titel is nog juist ... alleen op TV heb ik een kussen onder mijn bloes en doe ik mijn pruik af :-)

Gegroet, Dr Phil

PS. Calling Dr Love is een gouwe ouwe van Kiss.