Hoofdmenu

Zwartkoppen

Gestart door Thijs Fijen, mei 01, 2005, 17:38:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Hallo vogellievende forumbezoekers,

Wie valt het nog meer op dat er dit jaar opvallend veel zwartkoppen zijn. Het valt mij op, en mijn oom ook. Mischien een invasie, of een enorme vooruitgang van deze leuke soort.

Thijs
Thijs Fijen

Pim

Helaas heb ik geen vergelijkingsmateriaal, maar in Almere en omgeving zijn ze algemeen te horen en zien. Vorig jaar was me dit niet direct opgevallen, je stelling kon weleens juist zijn.

groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Marianne

ook wij horen ze heel vaak in omgeving Wageningen/Rhenen?Amerongen.
Maar hoe dat vorig jaar was: weet ik niet
groet,
Marianne Cramer

boogey55

#3
Vorig jaar heb ik er een paar onderlangs de Grebbeberg gezien. Maar toen wist ik niet veel van vogelen. Dit jaar zijn er veel mannen te horen, maar meer dan vorig jaar, ik zou het niet weten.
In de winter heb ik er geen gezien.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

redmar_woudstra

mij was het ook al opgevallen: normaal gesproken zit er hooguit 1 paartje in de tuin, ik heb nu toch al genoeg vogels gezien voor een paartje of 3....
groet,
Redmar

Piter Anjema

Zwartkoppen zijn mij niet echt opgevallen
De braamsluiper daarentegen weer wel

harderbroek

CiteerHallo vogellievende forumbezoekers,

Wie valt het nog meer op dat er dit jaar opvallend veel zwartkoppen zijn. Het valt mij op, en mijn oom ook. Mischien een invasie, of een enorme vooruitgang van deze leuke soort.

Thijs
Hoi Thijs,

Zie het niet als een aanval maar mijn vogelmaat en ik hebben ook wel eens dat  ons iets opvalt dat er een soort minder of meer is. Soms hebben we gelijk maar heel vaak niet! Dit merken we dan meestal aan het eind van ons veldwerk waarbij de aantallen of constant zijn of zelfs achteruit zijn gegaan en soms ook vooruit maar niet extreem om te sprken van een invasie.

Leuk is om eens te kijken is het biotoop veranderd (beheersmaatregelen zoals dunnning struiken, snoeiwerk, vermeerdering van beplanting of wat dan ook)

In Zuidelijk Flevoland hebben we meestal met 2 soorten gelijk en dat zijn de Wielewaal en de Appelvink. Dit zijn net 2 soorten die in golven minder of meer voorkomen in ons gebied wat dikwijls ook te herleiden is aan beheer ( bij wielewalen boskap of dunning van boomvakken waardoor een openheid in kroon ontstaat)

Ons viel nu weer op dat het lijkt dat de Tuinfluiter in mindere aantallen zijn. Maar het eindresaultaat moet nog blijken.

m.v.g.
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland