Brandnetelrolgalmug?

Gestart door zuilim, september 18, 2010, 15:44:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Deze mogelijke gal vond ik op enkele bladen van de Grote brandnetel. Is het Dasineura dioicae?
Tekst en afbeelding in "Het gallenboek" niet geheel dekkend. Foto op de Grotenhuis-site geven steun aan mijn vermoeden.

Groeten,
Karel Brussee.

Margreet Kwh

#1
Karel, ik ben het met je eens dat de beschrijving  en tekeningen in het Gallenboek niet zo overeenkomen met de foto op de site van Floris.
Die tekeningen zijn trouwens identiek aan die in Redfern & Shirley. Ik zie geen/( Edit: bij tweede beschouwing zie ik toch wel verdikking) verdikking van de randen in het geval van Floris' bladen
http://waarneming.nl/fotonew/2/160982.jpg
, en (ook) niet bij jouw bladen; die verdikking wordt wel genoemd in de beschrijving bij Dasineura dioicae, de Bladnetelrolgalmug.

Nu is het beoordelen van een foto altijd lastig; jij kunt zelf het beste zeggen of die omrollingen verdikt waren.
Voorlopig weet ik niet of hier van een gal sprake is, d.w.z. volgens de definitie van blz. 11:
Citeer"Gallen zijn abnormale uitgroeiingen op planten die onder invloed van andere organismen ontstaan. (...) Lang niet alle vervormingen, zoals bladrollingen, kroezingen door zuigschade van wantsen en schimmelinfecties, worden als gallen beschouwd. (...) Een gal is een coproductie van een doorgaans (...) parasitair organisme en de waardplant van dat organisme. Sleutel is meestal een biochemische interactie, waarbij het galorganisme verantwoordelijk is voor de biochemische prikkel."

Maar misschien is het toch een gal?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

zuilim

Dag Margreet,
Of de rollingen verdikt zijn, heb ik niet beproefd. Ik had een blaadje mee moeten nemen maar liet dat na. Naar de map onbeslist er mee. Goed dat je een definitie van de gal ten tonele voert. Dat maant tot voorzichtigheid.

Groeten en dank voor je reactie.

Karel.