Apterona helicoidella ?

Gestart door gerples, september 17, 2010, 16:53:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerples

In augustus zag ik op een wand een aantal van deze spiraalvormige kokers, 3-4 mm groot, uitgerold ruim 1 cm.
Ik dacht eerst aan iets van een spin of een bij/wesp, maar zag toevallig deze op ML : Apterona helicoidella. De wand is op het zuiden gericht, dus vol in de zon. Aan de voet allerlei kruiden, o.a. bijvoet, distels, melganzevoet. 
Ik heb er eentje proberen open te peuteren, ben helaas niet zo goed in dat priegelwerk.
Is dit inderdaad A. Helicoidella? En is wat er in de koker zat dan een pop of de huid van een uitgeslopen pop?
met vriendelijke groet,

Chris Geris

zakdrager

Beste Chris,

Je determinatie is helemaal in orde. Prachtige waarneming! De tweede vindplaats van Nederland. De andere is Susteren in Limburg.
In de zak blijft de lege pophuid achter nadat de vlinder is uitgekomen. De zak ziet er nog 'vers' uit dus ik vermoed dat hij van afgelopen zomer is. Waarschijnlijk zul je ze volgend jaar juni-juli weer kunnen vinden op dezelfde plek.

Groet

Henk


Elachista

Dat ding schijnt echt algemeen te zijn als je goed weet te zoeken...
Groet,
Tymo

zakdrager

Misschien wil je dat nader toelichten?

Het is m.i. heel best mogelijk - zelfs waarschijnlijk - dat hij meer voorkomt dan nu bekend is, omdat ze niet zo makkelijk te vinden zijn (niet alleen omdat de zakjes erg klein zijn maar ook omdat ze populaties kunnen hebben in zeer kleine leefgebiedjes van bijv 30 bij 30 meter). Nieuwe vindplaatsen zullen daardoor bijna altijd toevalstreffers zijn. Maar veel vindplaatsen verwacht ik toch eigenlijk ook niet omdat Nederland ondertussen toch wel behoorlijk intensief wordt doorzocht, zelfs door mensen die op zakdragers letten.

Henk




gerples

Henk en Tymo, bedankt voor jullie reacties!
Ik zal de vindplaats volgend jaar regelmatig controleren op nieuwe ex.

met vriendelijke groet,

Chris Geris

Elachista

CiteerMisschien wil je dat nader toelichten?

Ballen verstand van die dingen, ben een leek in zakdragers  ;D
Groet,
Tymo