Zijn dit Sneeuwzwammen?

Gestart door n.f.leenheer, september 17, 2010, 10:21:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

n.f.leenheer

In het Haaksbergerveen zag ik een bundeltje , naar ik dacht, Sneeuwzwammen.
Klopt dit?
Groeten, Nico

bruggeman

Je zult je echt onderkantjes moeten gaan fotograferen. De aanhechting en de kleur van de lamellen zijn echt noodzakelijk voor een goede derminatie.
groet,
Ida

n.f.leenheer

Ida,
Je kunt toch bij de bovenste paddenstoel de onderkant en aanhechting zien.
Heb je echt geen idee of ik juist zit?
Groeten, Nico

bruggeman

De kleurvan de lamellen wel, maar de aanhechting niet. Met aanhechting wordt bedoeld hoe zitten de lamellen op de steel aangehecht. Voor de mogelijke manieren waarop dit kan verwijs ik je naar een paddestoelen boek (basisboek, Gerhardt etc)
groet,
Ida

n.f.leenheer

Ik heb dat gezien en gelezen, maar kan dit nu niet meer corrigeren.
Aan de hand van de foto kunt u toch wel al is het bij benadering vaststellen welke soort het is.
Graag.
mvg, Nico

JW_2all

#5
De aanhechting van de plaatjes aan de steel (en vaak ook de kleur van de sporee) is nodig om de orde, familie, geslacht vast te stellen.
Pas daarna kunnen we soorten en ondersoorten gaan uitsleutelen. Daarom valt hier al weinig van te zeggen.

Wat wel kan is terug redeneren. Stel jij denkt dat dit een sneeuwzwammetje is, en van een van de hoedjes zijn wat lamellen zichtbaar.
Lijken die op sneeuwzwam lamellen? Nee. Lijken die op wasplaatlamellen? Nee.
Ergo: ...

http://waarneming.nl/soort/photos/13592 (foto's van Sneeuwzwammetje op waarneming.nl)
http://waarneming.nl/soort/photos/14712 (foto's van het Geurende wasplaatje op waarneming.nl)

Groet,
Jan

Ismael

hebben de lamellen een roze inslag? Daar lijkt het op. Misschien sneeuwvloksatijnzwammen met een ?
Groeten Ismaƫl Wind

n.f.leenheer

Ik heb een uitsnede gemaakt waarop de lamellen enz. beter te zien zijn.
De lamellen zijn wit, de kleurnuance komt m.i van de doorschijning van zon.
Ik heb de foto's van de sneeuwvlokzwammen bekeken, ik moet zeggen het lijkt er veel op.
De sneeuwvloksatijnzwammen zijn qua afmetingen kleiner dan "mijn" zwammen, die rond de 4 cm zijn.
Ik verneem wel weer.
Groeten, Nico

Gulistan

Ik denk aan de Giftige Weidetrechterzwam
Groeten van Christiane

n.f.leenheer

Bedankt Christiane.
Groeten, Nico