Hoofdmenu

Vreemd model

Gestart door Arno van Stipdonk, augustus 31, 2006, 21:10:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Deze foto's heb ik gisteren genomen in een gemengd bos. Deze twee vruchtlichamen groeien op een Amerikaanse eik. Het linkse exemplaar is ongeveer 15 cm hoog. Verder zijn er wat kleine stekeltjes te zien waardoor ze me doen denken aan een soort waarvan ik de naam niet meer durf te noemen. :rolleyes:  

Arno van Stipdonk

foto 2

Arno van Stipdonk

En tenslotte foto 3, wie-O-wie?

a.houter

#3
Dit gaat op gelobde pruikzwam lijken, hè?
Alleen typisch: de stekeltjes doen mij vermoeden met een jong exemplaar te doen hebben. Dekleur wijst echter op gevorderde leeftijd.
Hou maar goed in de gaten.

En je kent de routine, hè: microscopische determinatie en een exsicaat bewaren (ik meen verplicht). Liefst nacontrole door onafhankelijke derde en zo spoedig mogelijk melden aan je DC, ivm belanghebbenden.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Arno van Stipdonk

#4
Je leest volledig mijn gedachten André. Ik had precies hetzelfde met de kleur en leeftijd en de soort. Maar ik zal 'm zeker in de gaten houden....
Zou wel erg leuk zijn, is in mijn inventarisatiegebied waar ik een vergunning heb.

Bedankt.

Arno van Stipdonk

Ben vandaag nog even terug gegaan en ze lijken alleen maar donkerder te worden. Ook nog enkele macro-opnames gemaakt.
Eerlijk gezegd twijfel ik nu toch wel aan Gelobde pruikzwam. Het lijken meer buisjes ipv stekeltjes.

Arno van Stipdonk

Stukje afgebroken:

Arno van Stipdonk

Macro

Arno van Stipdonk

Bovenzijde

a.houter

In dat geval moet je deze dan misschien vergelijken; Antrodiella hoehnelli, Geelgerand elfenbankje. (Beetje overdreven geel de foto, maar zie maar)
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Arno van Stipdonk

#10
Mmm, deze soort is volgens mij toch anders. Geelgerand elfenbankje heb ik al eens gezien, maar die heeft volgens mij niet zo'n korstje zoals op de foto met afgebroken stuk te zien is.
Ik zal eens de sporen gaan bekijken, misschien biedt dat een beetje duidelijkheid.

Bedankt voor het meedenken André.

Arno van Stipdonk

#11
Heb enkele preparaten gemaakt en uiteindelijk enkele sporen gevonden. Deze waren in erg kleine getallen aanwezig. Ik heb een foto van een exemplaar kunnen maken, de andere waren te onduidelijk. Het gaat er even om dat jullie een idee van de vorm hebben. Sporen waren glad en lichtbruin van kleur. Maat sporen 10 - 15 µm.
Pruikzwammen kunnen we in ieder geval afschrijven.

Kan iemand hier iets meer mee? Kun jij er iets van zeggen Dinant?

a.houter

#12
Ik ben bang dat dit voorlopig einde verhaal is Arno. Hoe sta je ertegenover om er iemand bij te halen? De consul van Gelderland misschien? Als je Nico Dam een mailtje stuurt met een afbeelding, denk ik dat die ook wel belangstellend zal zijn.

Laatste redmiddel is natuurlijk een exemplaar opsturen naar P.J. Keizer.
:mellow:

P.S. Het vruchtvlees waar je dat hebt doorgebroken doet mij weer aan een kaaszwam denken.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

#13
CiteerLaatste redmiddel

Ik denk aan Kussenvormige Houtzwam (Hapalopilus rutilans). KOH proberen :rolleyes:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

KOH geeft geen reactie, dus Kussenvormige houtzwam kunnen we ook doorstrepen.
Ik ga Nico Dam maar eens een mailtje sturen. ;)

Corry en André, bedankt voor het meedenken.

Corryabbink

CiteerKOH geeft geen reactie, dus Kussenvormige houtzwam kunnen we ook doorstrepen.
Ik ga Nico Dam maar eens een mailtje sturen. ;)

Corry en André, bedankt voor het meedenken.
Dag Arno,

Had ik ook niet verwacht de sporen zijn veel te groot en het vlees te wit.
Maar je weet het maar nooit als je het niet getest hebt.
Ik ben ook wel benieuwd welke het dan wel kan zijn. Doorzetten maar anders blijft zo'n vondst heel lang in het hoofd rondspoken.........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Hoi Corry,

Je kent me, ik geef niet zo snel op. Vorige week heb ik 3 dagen gestoeid met een Russula, maar ik heb 'm wel op naam. En wel voor 100 % zekerheid. En daar heb ik dus wel heel veel van geleerd.

Ennuh.....het mailtje is al onderweg. :)
Ik hou jullie op de hoogte.

Corryabbink

#17
Zeg Arno ik heb nog wel even naar grote sporen gekeken en daar kwam de Ruige weerschijnzwam aardig in de buurt. Die sporen zijn echter dubbelwandig en druppelvormig dat zie ik op jouw foto niet. Maar waar maak ik me eigenlijk ook druk om ^_^ Succes.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

#18
CiteerCorryabbink,Sep 4 2006, 21:10 PM] Zeg Arno ik heb nog wel even naar grote sporen gekeken en daar kwam de Ruige weerschijnzwam aardig in de buurt. Die sporen zijn echter dubbelwandig en druppelvormig dat zie ik op jouw foto niet.
Klopt, ze waren niet dubbelwandig en ook niet druppelvormig. Dus die valt ook al af. We komen wel steeds dichter bij de goede. :)

CiteerMaar waar maak ik me eigenlijk ook druk om
Nou, om mijn mooie zwam natuurlijk. :D

Corryabbink

#19
Sorry Arno ik bedoelde dikwandig............dat kunnen ze wel zijn zo te zien. Die druppelvorm zie ik niet maar de spore is ook rondom niet helemaal te zien er zit een onregelmatigheid en ik weet niet of dat een kiempore is of toch iets anders.

CiteerQUOTE 
Maar waar maak ik me eigenlijk ook druk om


Nou, om mijn mooie zwam natuurlijk.

Dat dacht je. Ik maak me druk omdat ik er niet tegen kan dat iets onopgelost blijft. Teveel perfectionist   :(  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Nee, de sporen waren egaal ovaal, de oneffenheid komt doordat er iets anders in de weg zat. Erg lastig om ze helemaal goed in beeld te krijgen, vooral als er bijna geen sporen te vinden zijn.

Arno van Stipdonk

#21
Zoals gezegd heb ik eerst een mail gestuurd naar Nico Dam, maar hij kon er zo ook niks van zeggen. Omdat ik een anders soort nog ging opsturen naar Piet Kelderman heb deze ook meteen opgestuurd. Dit is zijn verassende (en ook wel teleurstellende wat de soort betreft) antwoord:

De sporen van de houtzwam waren 5-6,5 x 3,5-4,5 µm, het hyfensysteem was dimitisch, de hoeduidhyfen waren dikwandige skelethyfen, 6-8 µm dik, onregelmatig met zijwaartse uitstulpingen (typisch voor de soort), de bindehyfen waren onregelmatig vertakt, gespen aanwezig. Alles past uitstekend met bij de Zwafelzwam (Laetispora sulphureus). We hebben hier te maken met niet volledig uitgegroeide vruchtlichamen die deels ook nog wat Ingedroogd waren.

Hoe misvormd kan een paddenstoel zijn?

Corryabbink

#22
CiteerHoe misvormd kan een paddenstoel zijn?

Net zoals alles misvormd kan zijn tot de mens toe.

Ik snap alleen niet dat je de maat van de sporen niet goed had maar die kon je ook niet goed vinden. Dan word je door zo'n verkeerde maat ook al gauw op het verkeerde been gezet.

Arno in ieder geval bedankt voor de mededeling. Nu weten we toch zeker wat het is. Misschien zou je het nu zelf ook met de mic uit kunnen zoeken het probleem is echter altijd de literatuur. Deze zwammen staan eigenlijk alleen maar goed beschreven in Breitenbach en Jahn en dat zijn nogal dure boekwerkjes. Misschien iets voor je verlanglijstje. :)
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Tja, houtzwammen is nog niet echt mijn specialiteit. En de literatuur is inderdaad een probleem. Alle boeken met goede gegevens zijn duur.
Maar de eerste boeken die ik ga aanschaffen zijn PDS deel 1 en 2, dan moet het helemaal goed komen. :)