Niet te vinden

Gestart door zuilim, september 16, 2010, 16:40:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Deze gallen zitten aan de bladrand van een Zomer(?)eik. In "Het Gallenboek"door mij niet gevonden. Verkleurde delen van het blad lijken tot een ronde propje te zijn samengevouwen.
Iemand een idee?

Groeten,
Karel Brussee.

Margreet Kwh

Hallo Karel,

misschien iets voor het vlinder- of keverforum? Lijkt me het werk van een bladroller. Maar ik kan het mis hebben.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

zuilim

Hallo Margreet,
Ik denk dat je gelijk hebt. Zal een andere tak van het forum beproeven.

Groeten,
Karel.

JW_2all

Eikenbladroller (Attelabus nitens (SCOPOLI)) is geen gal maar een bladrollend en bladknippend beestje.
Het dier woont in een zelf gemaakt huisje. Het eet blad, er is geen galweefsel waarvan het kan eten.

Vaak als een blad gedeeltelijk is afgescheurd, en een bladrol of -vouw dwars op de nerf staat, in plaats van evenwijdig aan de nerf, dan is er geen sprake van een gal.
Groet,
Jan

Leon Olsthoorn

We hebben behalve deze soort nog veel meer bladrollers van eik in Nederland: http://microlepidoptera.nl/soorten/resultaten_uitgebreid.php?familie=tortricidae&subfamilie=&genus=&nlnaam=&soort=&verspreiding_ecologie=&adult=&biologie=&waardplanten=quercus&Submit=Zoeken

Daarnaast vind ik deze propjes er niet direkt  uitzien als bladeren met tortricidae-rupsen zoals ik die ken. Er lijken bijvoorbeeld een soort uitsluip-gaatjes in de propjes te zitten. Was het in Leiden, trouwens? Dan kan ik wellicht zelf eens gaan kijken en zien of er rupsjes aanwezig zijn die nog opgekweekt kunnen worden.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

JW_2all

#5
Hij heeft ook een Nederlandse naam: Eikenbladrolkever, het is dus een Bladrolkever.

Op digitaal plantengallen herbarium, vanaf 22 januari 2011,  te vinden
onder het galtype menu

(onder bladvouw en bladroller)

Als voorbeeld van een bladvouw die niet-galvormend is.

zie:
http://www.xs4all.nl/~werthof/plantengallen.html
Groet,
Jan

Leon Olsthoorn

OK, de naam eindigt dus wel op -bladroller, maar geen tortricide. Te snel gelezen denk ik. Die kever daar heb ik geen enkele ervaring, het zou makkelijk kunnen.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

zuilim

Deze vraag was al oud en door mij totaal vergeten. Propjes veroorzaakt door het kleine rode kevertje Attelabus nitens. Jullie hebben mijn vraag beantwoord.

Vraag van Leo Olsthoorn. Het was in Voorschoten, Landgoed Berbice. In de eik 10 mtr link van de oranjerie.

Groet,
Karel Brussee.

JW_2all

Tja, het oplossen van een raadsel is afhankelijk van veel toevalligheden.
Bij mij lag een aantal foto's van dit verschijnsel op de plank sinds juni 2007.

Ik schreef al ergens in het forum dat ik zeker vijf jaar achter liep met het verwerken van waarnemingen. Klopt.

Omdat de site vertimmerd moest, ging het archief open.
Trof ik dit huisje aan. Ging ik op zoek.
Vond de naam. Ging op jacht naar kenners van Bladrolkevers.
Vond die niet.

Toch leerde ik de andere Bladrolkever (met het elzensigaartje) die ik daar ook afbeeld, bij het IVN in het veld kennen. De oude garde?

Groet,
Jan