Op dood materiaal van zwammen

Gestart door Gert Kremer, september 15, 2010, 22:28:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Denk dat ik deze moet zoeken bij de Collybia.
De zwammetjes groeien op dood materiaal van resten van een zwam met plaatjes? waar ooit ook een steel aan zat.
Denk aan Dwergcollybia, wat denken jullie?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

knabenkraut

Er zijn een paar kleine collybia's. Enkele er van hebben knolletjes waardoor de soort makkelijk op naam te brengen is. Dus Gert op zoek naar de knollen.
groetjes,
Dini

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#3
Geen knollen te vinden, dus een Dwergcollybia?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Jep! Vorig weekend ook met regelmaat gevonden.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

Citaat van: xenion op september 16, 2010, 18:29:22 PM
Jep! Vorig weekend ook met regelmaat gevonden.

das mooi Martin, deze zal ik invoeren.

Nu nog een vraagje: Ook op een andere plek zatten tussen de resten van de oude (zwam/grond) zaten ook kleine geelbruine harde dingen, ik heb er nog 1 geprobeerd stuk te drukken maar was te hard.
Dat kunnen tocht geen knollen zijn he?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

jawel dat zijn de knollen! de okerknolcollybia. Die heb ik vorige week ook gevonden. Zie ook de foto's

http://waarneming.nl/soort/photos/15418
Groeten Ismaƫl Wind

knabenkraut

#7
tja, ik had ook knolletjes moeten aangeven ;D .
groetjes,
Dini

Gert Kremer

Dan zijn het vast Okerknolcollybia die dingen wel gezien, maar ik dacht dat ze onderaan het steeltje moeten zitten. Misschien ga ik morgen nog even kijken. Knollen  >:(    :D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Nu de beide zwammetje zitten er met en zonder knollen.
Met de knollen zitten soms aan het zwammetje, maar alleen knollen zijn ook te zien.
Dus de eerste foto's zijn Dwegcollybia en de anderen (van deze dag) zijn Okerknolcollybia. zie foto's
Dini en de heren bedankt.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.