Op Zomereik.

Gestart door zuilim, september 15, 2010, 21:55:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Op een dun en kort takje, groeiend op manshoogte op de stam van een hoogkronige oude Zomereik, vond ik drie de zelfde galletjes die ik niet thuis kan brengen. Deze op de foto groeide naast een (gewone?)knop. Het moet wel een knopgal zijn. Doorsnede ca. 6mm. Niet echt bolvormig maar lijkt uit samengegroeide delen te bestaan. Er is een netvormige tekening zichtbaar en richels(schubben?) Bij moeiteloos doorsnijden vond ik geen larvekamer. De binnenkant is groen, wit en sappig.

Zouden de knoppen als slapend moeten worden aan gemerkt, dan kom ik uit op Trigonapsis megaptera.
Zijn het gewone knoppen en moet de gal als niet bolrond worden beschouwd, dan kom ik uit op Andricus corruptrix.
Is de gal als bolrond aan te merken, dan zou het Andricus lignicolus kunnen zijn.

De vermeende schubben(richels?), laat ik er maar helemaal buiten.
Jullie ziet wel, ik kom er niet uit.  Wat kan dit zijn?

Groeten,
Karel Brussee.

Margreet Kwh

Hallo Karel,

het lijkt mij een geval van Andricus corruptrix, de Eikentopgalwesp.
Ik zie drie "stompe korte uitsteeksels en daartussen een ruwe, platte wrat, nauwelijks boven de oppervlakte verheven", zoals getekend in afb. 357, rechts. (citaat blz. 218). De plaats, "vooral aan dunne tweejarige takjes, die niet meer uitgroeien", klopt. Het is een gal van het onder de knop gelegen takdeel, grootte 3-5 mm lang en 2-4 mm breed.

Ter vergelijking:
- De Colanootgal van Andricus lignicolus is bolrond, knikkervormig en tot 10 mm groot. Bolrond is jouw gal niet bepaald. Bolrond is echt als een knikker, zie afb. 358 en 358a.

- Het Kersgalletje, Trigonaspis megaptera, is sappig en wit tot rood gekleurd, niet bruin; het groeit vooral aan de basis van eikenstammen en is vaak onder mos verstopt.

Margreet.

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

zuilim

Hallo Margreet,
Dank voor de voor mij uitgevoerde keuze. De door jou genoemde kenmerken, zag ik ook maar bij gebrek aan kennismaking met de andere kanshebbers, leek mij het forum de aangewezen weg.

Groeten,
Karel.

Margreet Kwh

Ja, daar is zo'n forum de uitgelezen plek voor!
En ik leer er zelf ook weer van.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven