welke paddenstoel is dit?

Gestart door johnbreugelmans, september 15, 2010, 18:02:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

johnbreugelmans

welke paddenstoel is dit?
hij groeide op de zaagsnede van een zeer oude afgezaagde eik.
hij was vrij fors een cm of 15 schat ik.
bij de roze ge plek was hij aangevreten.

xenion

Huh?! Ik heb werkelijk geen flauwe idee... Hopelijk weet er iemand een richting aan te geven want het ziet er toch best bijzonder uit!
Groeten,
Martin

ratje

Ha John,
het is inderdaad een vreemd geval. Het lijkt op de onderste foto wel of het pijpjes zijn. Ik heb ook geen idee en ben wel erg nieuwsgierig.

grietaf

Het lijkt mij een Biefstukzwam die ondersteboven ligt of zo gegroeid is. Die "pijpjes" waar Hannie het over heeft zijn kenmerkend voor de buisjes van die soort.
Grieta.

johnbreugelmans

ik heb hem voor de zekerheid ook doorgesneden omdat het mij iets heel bijzonders leek,hij zat met de aanhechting/steel vast precies op de zaagsnede van de boom ik zal deze foto erbij zetten misschien geeft die iets meer zekerheid.

johnbreugelmans

#5
hier de foto ik ben benieuwd ik heb n.l. echt geen idee wat het is en kon het ook echt nergens vinden.er zijn in dit bos al meer nieuwe soorten gevonden dus wie weet!
voor alle duidelijkheid wat je ziet aan de bovenkant is dus eigenlijk de binnenkant en bij de rechtse helft zie je nog de plaats waarmee hij aan de boom zat.
en de bovenste foto , (de1 ste die ik plaatste in mijn eerste post) laat zien hoe de hele bol(paddenstoel) er aan buitenkant uit zag behalve bij de aanhechting.
de laatste laat nog een detail zien van de aagevreten plek. opmerkelijk vond ik dat de hele buitenkant bezet was met wat ik even noem buisjes net een stukje koraal of poliep.

xenion

Grieta heeft natuurlijk gelijk! :) Die doorsnede maakt het helemaal duidelijk. Wel vreemd om hem eens zo te zien.
Groeten,
Martin

johnbreugelmans

dus het is eigenlijk een misvormde verkeerd om gegroeide biefstukzwam ????

ratje

 ;D ;D  Daarom was-ie toch wel mooi hoor.

johnbreugelmans