Gal op beuk.

Gestart door zuilim, september 15, 2010, 13:49:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Op beukenblad in een buitenplaatsje in de randstad vond ik toch wel duidelijke bobbels met aan de onderzijde bruine plekken. Bij een determinatiepoging in het Gallenboek kom ik uit op Aceria nervisequa of Beukenbladviltmijt. (Deutogyne, lees en zie ik op de site van Floris Grotenhuis) Volgens het Gallenboek is aan de bovenzijde vrijwel niets te zien! Dat is hier niet het geval. Ik ben dus onzeker over mijn keuze.

Heb ik het toch juist?

Groeten,
Karel Brussee.

Margreet Kwh

Hallo Karel,

"vrijwel niets" is niet hetzelfde als niets. Ik meen dat de "deukjes" die je bij jouw exemplaar ziet, daar wel onder kunnen vallen.
We vonden dezelfde gal laatst in de Haarlemmerhout. Mijn exemplaar is zo verdroogd dat ik helaas niet meer kan zien of er ook deukjes zichtbaar waren.
Maar het lijkt mij dat je determinatie wel op zeker kan.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

En wat betreft het deutogyne,
Wijlen Floris Grotenhuis legde  op zijn site  bij de  Aceria-soort op Beuk uit hoe het op dat moment stond met de naamgeving. Je moet weten dat hij dit schreef vóórdat het nieuwe gallenboek (4e editie) van Docters van Leeuwen (bewerkt door Hans Roskam) uitkwam. Daarom heeft hij de tot dan toe gehanteerde naam erbij gezet (Aceria fagineus (Nalepa), naam in British Plant Galls van Redfern & Shirley) èn de geaccepteerde naam uit het internationale register.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

zuilim

Dag Margreet,
Zal 'm invoeren. Dank voor bevestiging en nadere toelichting.

Groeten,
Karel.