een carbolchampignon?

Gestart door IngridBelser, september 14, 2010, 12:34:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

IngridBelser

ik denk aan een campignon vanwege het kogelronde jeugdstadium
ik denk aan een carbolchampignon omdat wanneer ik de voet van een jong exemplaar doorsnij deze onderaan geel is

hoed: 10 cm   kleur: grijs/beige   hoog: 7 cm  plaatjes: chocoladebruin, symetrisch, dicht tegen elkaar
jonge exemplaren helemaal wit; plaatjes wat lichter dan chocolade
ze stonden waarschijnlijk in een heel wijde kring met een doorsnee van een meter op 6
in een groenstrook tussen voetpad en regionale spoorlijn in bebouwde kom
met vriendelijke groet.

Ingrid

grietaf

Heb je ook even geroken onderaan de steel? Die carbolgeur is duidelijk aanwezig bij de betreffende soort.
Grieta.

IngridBelser

Hoi Grieta,

Ja, ik heb geroken en ik ruik een echte paddenstoelenlucht, maar of dat carbol is weet ik niet Hoe ruikt carbol. Ik vind de stoel niet stinken eerder kruidig.

Met groet,

Ingrid
met vriendelijke groet.

Ingrid

grietaf

Die carbollucht vind ik op inktgeur lijken. Er zijn meerdere champignons die geel verkleuren in de steelvoet, onder andere de Anijschampignon. Maar dan zou je weer anijs moeten kunnen ruiken......Dit alles om het (niet) makkelijker te maken.
Grieta.

IngridBelser

Hoi Grieta,

Nee anijs ruik ik zeker niet, dan eerder inkt.

Ingrid
met vriendelijke groet.

Ingrid

Gulistan

Soms stinken de Carbolchampignons naar inkt pas echt goed als je ze kookt (heb ik gelezen)
Groeten van Christiane

IngridBelser

Hoi Christiane,

mag dat een jong exemplaar zijn of moet hij ouder zijn?
De jonge champ ligt nog op mijn tekentafel, de oudere moet ik gaan halen.

groet, Ingrid
met vriendelijke groet.

Ingrid

Gert Kremer

Hallo Ingrid,
even goed met de nagel over het centrum van de hoed wrijven en dan ruiken. (is mijn geur test  ;)  )
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

IngridBelser

Hoi Gert,

Bij het jonge ding ruik ik helemaal niets, wanneer het minder regent ga ik even naar buiten.

Ingrid
met vriendelijke groet.

Ingrid

IngridBelser

Hoi Gert,

Net de paddenstoel op  zijn hoed wezen krabben, ik rook niets. De kleur werd zacht geel.
De plaatjes van het jonge grut zijn oud roze.

groet-je,

Ingrid
met vriendelijke groet.

Ingrid