Nieuwe Gruttogegevens

Gestart door thijs, april 29, 2005, 21:56:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Via VMA.

CiteerHallo vogelaars

Gistermiddag is een geaktualiseerde en sterk verbeterde gruttokaart van Nederland gepresenteerd (initiatief van Vogelbescherming en SBB). Op www.gruttokaart.nl <http://www.gruttokaart.nl/>  is van alles te raadplegen en te lezen hierover. Belangrijke conclusie is dat er in 2004 nog een populatie van 62.000 (49.000-75.000) heeft gebroed in Nederland. Dat is een aanmerkelijk verschil met de berekening uit de Broedvogelatlas van SOVON (2000). Die kwam uit op 46.000 (45.000 tot 50.000). Als voornaamste reden van dit opmerkelijke verschil wordt de veel intensievere manier van tellen en bewerken van de gegevens gezien die voor de nieuwe gruttokaart is gehanteerd. Deze uitkomst betekent niet dat het nu beter gaat met de grutto.
De trend blijft onveranderd negatief. Als die trend ongewijzigd doorgaat , dan zijn we over 10 jaar weer 16.000 broedparen kwijt. Zelf vind ik het belang van deze uitkomst dat een grotere populatie misschien beter in staat is grote schokken op te vangen. En daarmee heb ik bijvoorbeeld voor ogen de extreme droogte die in Portugal en Spanje de afgelopen doortrekmaanden december, januari en februari heerste. Een kleine populatie komt dat minder snel te boven, zeker bij het besef dat het broedsucces van de grutto al jaren te laag is.
Goed nieuws in aantocht?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

boogey55

CiteerBelangrijke conclusie is dat er in 2004 nog een populatie van 62.000 (49.000-75.000) heeft gebroed in Nederland.

Dat is een aanmerkelijk verschil met de berekening uit de Broedvogelatlas van SOVON (2000). Die kwam uit op 46.000 (45.000 tot 50.000).
Ik zie hier eerder een trend naar boven.....
Groet, Pim Frijling
Wolvega

thijs

Ik denk dat je het anders moet opvatten:
Het aantal daalt ieder jaar nog, alleen we hebben er nog wel meer dan gedacht werd.
Dit neemt dus niet weg dat de aantallen jaarlijks nog steeds dalen, we hebben zeg maar een grotere "grutto-reserve" dan gedacht...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

thijs

Adres voor de nieuwe kaart moet zijn: www.grutto.nl/http://www.grutto.nl/

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar