Hoofdmenu

kamerplant

Gestart door oostsouburg, augustus 30, 2006, 19:08:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

oostsouburg

Vorig jaar heb ik van iemand zaadjes gehad van een kamerplant maar weet daar geen naam van. Het gaat om een kamerplant met lichtgroene bladeren en er komen vruchten aan in de vorm van een wit kippenei. Als je de plant zo ziet is het net of er eieren in de plant hangen. Helaas heb ik er nog geen foto van, wel is er van die zaadjes inmiddels een plantje gegroeid. Wie weet toevallig waar ik het over heb, wat voor soort plant dit kan zijn?

groet Chris

Jan Essink

Chris,

Is dit geen eierplant. Aubergine, die heeft behalve de purperen vruchten die wij kennen ook glanzend witte vruchten.

Is eigenlijk geen kamerplant maar meer een kasplant.

Liesbeth
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Hinko

En in 't engels heet Aubergine 'Eggplant'
mvgr, Hinko

oostsouburg

Verhipt, ja zeg het is inderdaad de eierplant en in het engels de eggplant.
Nog eens op internet gezocht bij google en toen zag ik er een foto van en het klopt dus.
Bedankt, groetjes Chris

oostsouburg

De aubergine wordt ook eierplant of in oude termen : melanzaanappel , genoemd.
De aubergine of eierplant behoort eveneens tot de familie der nachtschaden . Deze warmteminnende, vermoedelijk uit India afkomstige plant, wordt tegenwoordig overal waar het een beetje warm is, verbouwd. De vruchten zijn onmiddellijk eetbaar, ze moeten dus niet "rijpen", hetzelfde geldt voor de courgettes. De eetbare vruchten groeien aan een ongeveer één meter hoge plant en ze komen voor in allerlei kleuren. Dit was niet altijd zo. De oer aubergine droeg kleine witte of gelige vruchtjes, vandaar ook de naam eierplant. Deze kleine vruchtjes vindt men nog steeds op de Aziatische markten en zijn daar zeer geliefd. Ze smaken bitter, sommige zijn maar een knikker groot. In de Thaise keuken worden ze veel gebruikt.
In Europa gebruikt men liever de grotere, langwerpige paarse , bijna zwarte aubergines .
De aubergine kwam in de middeleeuwen naar Europa maar ze was hier nier erg geliefd en werd "mela insana" genoemd : ziekmakende appel. Ook nu vindt men de naam melanzaanappel of melanzano( Italiaans ) nog wel ergens in de litteratuur terug. Na enige tijd ontdekte men dat de vrucht niet rauw mocht gegeten worden, ze bevat immers het giftige solanine en vele bitterstoffen die door koken verdwijnen.
Voor gebruik worden de gesneden aubergines bestrooid met zout om deze bitterstoffen te verwijderen. Tevens zullen ze dan bij het bakken minder olie opslorpen.
Een zeer bekend gerecht waarin aubergines gebruikt worden, is de Griekse moussaka en de Turkse Imam Bayildi.

ZAL DEZE PLANT DIT JAAR NOG VRUCHTDRAGEND ZIJN WANT EERDER GEZONDEN FOTO IS NIET VAN MEZELF MAAR HEB IK VAN EEN INTERNETSITE.

groetjes Chris

Hinko

tof

nou nog een paar recepten erbij ;) ;) ;)
mvgr, Hinko