Welke paddenstoel is dit?

Gestart door n.f.leenheer, september 13, 2010, 14:16:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

n.f.leenheer

In het Buurserzan kwam ik ook deze Paddenstoel tegen.
Ook hiervan kan ik de naam niet vaststellen.
Wie weet het wel?
Groeten, Nico

Marian Jagers

#1
Citaat van: n.f.leenheer op september 13, 2010, 14:16:46 PM
Ook hiervan kan ik de naam niet vaststellen.

Hoi Nico,

Zonder onder de hoed te kijken gaat dat ook niet lukken. :-\
Groeten Marian

n.f.leenheer

Helemaal geen idee Marian?
Groetn, Nico

lucknijnsberg

Nico,
Als je een zwam aanbied op het forum, moet je iig ook de steel en onderkant fotograveren, anders wordt het gokken en krijgen we veel foute determinaties.
Deze is niet te doen!
Groetjes Luc

n.f.leenheer

Ik begrijp dat Luc.
Maar als leek zijnde dacht ik dat een foto met steel, zie bovenste foto, de kenners in staat waren te determineren.
De onderzijde fotograferen is in vele evallen ondoenlijk.
En om nou een paddestoel los te snijden, dat durf ik niet, hoewel ik uit de tips begrijp dat het gewoon mag.
Groeten, Nico

IngridBelser

Hoi Nico,

Kijk eens op onderstaand topic naar de reactie van Jan. Ik had het zelfde probleem, je laat het bos achter zoals je het bij aankomst aantrof. Maar met de tips van Jan kon ik mijn mening wat bijstellen.

Groet-je

Ingrid
met vriendelijke groet.

Ingrid

n.f.leenheer

Ingrid,
De link naar het topic waar je naar verwijst zie ik niet staan.
Groeten, Nico

Marian Jagers

Nico,

Voor het determineren is het vaak noodzakelijk om paddenstoelen te plukken. Als je daar tegenop ziet, zou je eerst eens een spiegeltje kunnen gebruiken. Maar spiegeltjes werken maar tijdelijk en sommige, noodzakelijke, details als hoe de lamellen zijn aangehecht aan de steel blijven uit het zicht. Als je wat serieuzer gaat kijken moet je wel plukken. Veel paddenstoelen zijn namelijk niet zonder de microscopische kenmerken op naam te brengen (dan moet je natuurlijk wel een mic. en boeken hebben). Als je paddenstoelen leuk vindt is het ook een goede optie om met excursies mee te gaan. Je kunt er een hoop leren. Het geeft je waarschijnlijk ook sneller een idee over welke paddenstoelen gemakkelijker een naam kunnen krijgen en welke je beter voorbij kunt lopen. Dat kan een hoop onnodig plukken schelen.
Groeten Marian

IngridBelser

Hoi Nico,

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=122978.0.html

Sorry, blijft lastig voor me eraan te denken iets toe te voegen, maar bij deze.

Ingrid
met vriendelijke groet.

Ingrid

n.f.leenheer

Bedankt Marian en Ingrid.
Weer een hoop wijzer geworden.
groeten, Nico