Soms heb je mazzel

Gestart door Ismael, september 12, 2010, 16:40:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Afgelopen juli tijdens het onkruidwieden zag ik wat prunus bladeren liggen. Prunus laurocerasus om precies te zijn (laurierkers). Onder de struik lagen vele bruine bladeren van vorig jaar en dit jaar. Die van vorig jaar kon je herkennen aan het feit dat ze donkerder waren. Ik denk laat ik er wat meenemen naar huis om te bekijken onder de  :micro: Op de bladeren zaten namelijk allemaal kleine zwarte puntjes. Nu wist ik dat op laurier ook een trochilia zit (dekselbekertje) en wel het laurierkersdekselbekertje. Die had ik nog niet eerder gezien. Thuis aangekomen en de  :micro: op standby dacht ik dat moet makkelijk kunnen! Inderdaad zat het dekselbekertje er op! Maar tot mijn verbazing ook wat anders.. Deze had hele andere asci en sporen. Hmm interessant, de Ellis en Ellis erbij gepakt en bekeken wat er op laurier voor zou kunnen komen. Al speurend kwam ik al vrij snel uit op Eupropolella brittanica. Via E&E en deze link http://www.ascofrance.com/index.php?r=bdd&page=fiche&id=2503
Dat klopte allemaal mooi, ook het feit dat de bladeren overwinterd moeten hebben klopte. Maarja die zou niet voorkomen in Nederland. Dus dat wordt lastiger om te zeggen dan. Dan maar naar de expert sturen Stip. Na wat gemail kwam hij ook uit op deze soort. Dat is leuk natuurlijk! Soms heb je geluk. Nu moet de soort nog ingevoerd worden bij de NMV als nieuw voor Nederland. Overigens is de soort waarschijnlijk helemaal niet zeldzaam maar wordt de soort altijd bestempeld als trochilia. Dat is natuurlijk wel vreemd, dat niemand dat ding nooit onder de  :micro: heeft gehad. Maar eens moest de eerste keer zijn en dat was ik! Onderstaande foto's zijn van Stip, later zal ik wat foto's van mij toevoegen. De eerste foto is Trochilia de anderen van de nieuwe soort
Groeten Ismaël Wind

Marian Jagers

Groeten Marian

grietaf

Goed van jou, Ismaël! We gaan nu natuurlijk allemaal Laurierkersbladeren onder de loep nemen ;)  Over een poosje is hij dan ook vast niet zeldzaam meer.
Grieta.

ratje


Ismael

Citaat van: grietaf op september 12, 2010, 19:12:41 PM
Goed van jou, Ismaël! We gaan nu natuurlijk allemaal Laurierkersbladeren onder de loep nemen ;)  Over een poosje is hij dan ook vast niet zeldzaam meer.
Grieta.
Dat is precies de bedoeling!
Groeten Ismaël Wind

xenion

Gefeliciteerd! Dit zijn de leuke dingen aan de hobby :)
Groeten,
Martin

Gulistan

Dus, nieuwe soort voor Nederland, onze hobby wordt steeds moeilijker. Maar toch gefeliciteerd. Ik heb ergens gelezen dat dat dames van stand een moeilijke hobby moeten nemen. Wrs geldt dat ook van heren van stand. Komt er nog een excursie voor de forumleden?
Groeten van Christiane

Gert Kremer

Ismael,
Van Harte  :duim: .
wat geeft dat een fijn gevoel he.  ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

alphonsius

Hallo Ismael,

(Soms heb je mazzel) Bij iemand ander misschien maar bij jou?
Is het volgens mij eerder een geval van heel veel expertise en daarmee dwing je geluk af.
Met vriendelijke groet, Alfons.