Wat is dit?

Gestart door wouterbosgra, september 12, 2010, 11:02:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Op Amerikaanse Vogelkers. Ik boekte tot voor kort deze misvormingen in als Taphrina deformans, maar toch maar eens checken wat jullie ervan vinden. Mijn twijfelpunt is dat DVL het heeft over verdikkingen, terwijl deze dingen aan de onderkant hol zijn zoals te zien op de foto.

Margreet Kwh

Hallo Wouter,

een verdikking wil niet zeggen dat er geen holte is.
Je eerdere vraag over de status van Taphrina deformans nog eens bekeken. Daarbij heeft Karel Brussee gemeld dat hij deze gal ook had gevonden op een Vogelkers in de duinen.
In het Gallenboek, 4e editie, staat dat Jan Willem Wertwijn de gal voor het eerst in 2007 heeft gevonden op Amerikaanse vogelkers, in Hilversum. (blz. 207)

Kortom, je determinatie zou best goed kunnen zijn. Misschien kun je de gal in zijn ontwikkeling blijven volgen?
Op de bovenzijde zou zich tenslotte een wit sporenpoeder kunnen ontwikkelen. Bedenk dat het hier om een schimmel gaat.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

wouterbosgra

Margreet, bedankt voor de opheldering. Volgen zal helaas niet gaan, heb de gal niet meegenomen en de vindplaats was ook niet in de buurt.

Jan vH

Ik kom zo ongeveer elke week wel langs deze plek (Klein Bylaer), dus ik zal er de volgende keer eens op letten.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

wouterbosgra

#5
Citaat van: Jan vH op september 12, 2010, 17:26:13 PM
Ik kom zo ongeveer elke week wel langs deze plek (Klein Bylaer), dus ik zal er de volgende keer eens op letten.

Leuk dat je die plek in de gaten houdt Jan, ik volg altijd met veel plezier je waarnemingen daar  :duim: Heb nog gezocht naar je snavelbiezen, maar niet kunnen vinden, helaas. Overigens vernam ik zojuist dat pas 50% van de plantensoorten daar is ingevoerd, dus nog een hoop werk aan de winkel!

JW_2all

#6
Even voor de goede orde. Deze krulziekte leidt inderdaad meestal tot een holte onder een bult.
En, hoewel Jan Willem Wertwijn deze gal het eerst meldde in 2007, vond Floris Grotenhuis hem ook in 2007. Zie ook op zijn site: http://people.zeelandnet.nl/grada/gallen/W-Amerikaanse%20Vogelkers.shtml

of zie op het digitaal plantengallen herbarium (in bewerking): http://www.xs4all.nl/~werthof/plantengallen/taphrina/taphrina.html#deformans
Groet,
Jan