bruinrode = zuidelijke?

Gestart door JohnvR, augustus 30, 2006, 11:09:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Ik zag vandaag bij de foto's van de Bruinrode heidelibel een waarneming die volgens mij toch erg veel lijkt op een Zuidelijke heidelibel, inclusief mijt:

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1403025

Nu staat er in de Veldgids dat bij de Zuidelijke heidelibel de zwarte streep op het voorhoofd ontbreekt of vaag is, maar als je bij de foto's van de Zuidelijke heidelibel op waarneming.nl kijkt (en ook in de veldgids trouwens), dan zie je wel degelijk daar iets zwarts, wat ook erg lijkt op deze waarneming. De overige kenmerken lijken mij ook te kloppen (lichte borststuk, onderzijde achterlijf) voor een zuidelijke, met een vraagteken voor het zwart op de poten, vandaar de vraag in dit topic.

N.B. De bedoeling was eigenlijk dat dit bij 'determinatiefouten' terecht zou komen, maar dan had ik waarschijnlijk op 'post reply' moeten drukken in plaats van op 'new topic'.

Groeten,

JohanvantBosch

Goed dat je dit hier opbrengt. Ik heb zelf ook al een paar keer naar deze foto's zitten kijken met dezelfde gedachten als jij. NIet zozeer vanwege de streep op het voorhoofd, maar vooral vanwege het egale borststuk en de zeer lichte poten. Heb zelf geen ervaring met de soort.
Waarom ik twijfelde aan zuidelijke was dat ik vond dat er nog heel wat donkere tekening op het achterlijf zat, maar volgens mij toch ook niet zoveel dat het zuidelijk zou uitsluiten.
Op 22 augustus heeft Andre den Ouden op dezelfde plek een vrouwtje zuidelijke heidelibel gefotografeerd, waarvan ook foto's op deze site staan:

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1425292

Dit vrouwtje lijkt wat minder tekening op het achterlijf te hebben, maar heeft een mijt op vrijwel exact dezelfde plek als het vrouwtje op 13/8. Mogelijk toch hetzelfde beest?

Ik ben benieuwd naar meer reacties....

grunsven

Tja lastig. Ik kan het borststuk niet goed zien en de meeste andere kenmerken liggen naar mijn idee binnen de variatie van Bruinrode. Eigenlijk moet je bij dit soort beesten gewoon de legschede bekijken. zie http://www.libellen.org/veldgids/fotos/fig...um_vrouwtje.htm

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

JohnvR

Helaas heb ik er zelf ook geen ervaring mee. De aanleiding was een topic over een zuidelijk gedetermineerde heidelibel op het vlinderforum, waarna ik door de foto's ging kijken op kenmerken van de bruinrode heidelibel, vooral de onderkant van het achterlijf. Zo wit zie je dat toch meestal bij bruinrode niet? Als je trouwens door de foto-pagina's bij de bruinrode heidelibel bladert kom je volgens mij heel wat steenrode tegen, zowel mannetjes als vrouwtjes, gebaseerd op snor en legboor.

JohanvantBosch

CiteerHelaas heb ik er zelf ook geen ervaring mee. De aanleiding was een topic over een zuidelijk gedetermineerde heidelibel op het vlinderforum, waarna ik door de foto's ging kijken op kenmerken van de bruinrode heidelibel, vooral de onderkant van het achterlijf. Zo wit zie je dat toch meestal bij bruinrode niet? Als je trouwens door de foto-pagina's bij de bruinrode heidelibel bladert kom je volgens mij heel wat steenrode tegen, zowel mannetjes als vrouwtjes, gebaseerd op snor en legboor.
Tja, in de vakantie is er het een en ander tussen door geglipt. We zijn nu weer bezig het een en ander bij te werken en de foutjes ertussenuit te halen. Wat dat betreft zijn bij foutieve determinaties alle suggesties welkom.

Weia

Ik maak er zonder mankeren een zuidelijke van! Wat een jaar voor deze soort in ons landje!

Weia (zelf niks gezien)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

grunsven

Alles wijst wel in die richting maar een jaar geleden had ik het niet durven zeggen.

Roy

(heeft hem ook nog niet gezien)
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

AvanderHeijden

#7
Dat volledig ongetekende borststuk wijst wel erg in Zuidelijke richting ja. Dit jaar zou ik het er op durven houden.

grunsven

Ik zie wel wat donkers maar dat kan ook schaduw van de aders zijn.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Weia

#9
CiteerIk zie wel wat donkers maar dat kan ook schaduw van de aders zijn.
Er hoort ook wel iets donkers te zitten, en dat kan ietsje meer zijn dan sommige boeken doen voorkomen. Maar een vrij dikke doorlopende naadstreep ontbreekt en dat zegt genoeg. De zuidelijke heeft dus twee smalle strepen die hooguit tot de helft van het borststuk komen, zie plaatje, terwijl de andere soorten daar twee dikkere lijnen van boven tot onder hebben.
Verder vind ik die egale bleke kleur van het borststuk typisch voor deze soort. De bruinrode en steenrode hebben nooit deze kleur.
Overigens kan er wat snor zijn.
(Dit is allemaal kennis van dit jaar, ik had me nog niet eerder echt in deze soort verdiept, dacht dat het niet nodig was...)

Weia
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Maaswitje

Ik denk ook dat de libel van 13-8 die door Ria Vogels is gezien een zuidelijke heidelibel is, alhoewel het volgens mij niet het zelfde exemplaar is als het vrouwtje dat ik 8 dagen later gezien heb.
De streepjes op het achterlijf zijn wat langer of donkerder en ze heeft zo te zien maar één rode mijt op de rechtervleugel. Die ik gezien heb had er twee of drie, maar misschien zijn die in de tussentijd groter geworden..
Ook het beestje dat ik gezien heb had een behoorlijk donkere voorkant van de poten. Ik heb lang gezocht op internet naar duidelijke foto's van een vrouwtje Sympmeri en er toch wel gezien die een ook een zwarte voorkant van de poten hadden.
Hierbij nog uitvergrotingen van een uitsnede van het borststuk en de snor: de zon was even weg toen ik deze maakte, dus er zitten geen schaduwen op.

Andre den Ouden

Met vriendelijke groet,
André den Ouden

Maaswitje

Met vriendelijke groet,
André den Ouden

ria.vogels

Ik heb de foto's van André en van mij ook zitten vergelijken, ik zag wel grote gelijkenis moet ik zeggen. Als het niet dezelfde is, dan zijn het toch zusjes.
Bij de waarneming zal ik nog 2 foto's zetten, eentje meer ingezoomd op het borststuk, de tweede meer op de voorkant. Helaas heb ik er geen met duidelijk zicht op de legschede.
Zelf neig ik ook naar een zuidelijke heidelibel, maar ja, ik ben een leek.

Ria Vogels
Groet, Ria Vogels

grunsven

Ik heb me ook pas recent verdiept in deze soort inderdaad. Het valt me wel op hoe smal het zwart bij de andere soorten kan zijn. Maar het lijkt me ook een zuidelijke.

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

JohanvantBosch

Ik wordt trouwens benieuwd naar de foto's van de libel van jou en Tim, Roy.... Gaan jullie die ook op de site zetten?
Gefeliciteerd met jullie waarneming. Misschien ga ik morgen ook maar eens in Wageningen kijken.
Groeten,
JOhan

grunsven

Albert Vliegenthart heeft de foto's gemaakt. Ik zal vragen of hij ze ook op de site zet.
Het pterostigma is trouwens ook vrij typisch. Het wit onder het achterflijf kan vrouwtje bruinrode ook hebben

Groet Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

JohanvantBosch

CiteerAlbert Vliegenthart heeft de foto's gemaakt. Ik zal vragen of hij ze ook op de site zet.
Het pterostigma is trouwens ook vrij typisch. Het wit onder het achterflijf kan vrouwtje bruinrode ook hebben

Groet Roy
Leuk, misschien ga ik daar morgen ook maar eens kijken. Wil nu ook wel eens zo'n zuidelijke harrie zien.... IK heb trouwens 9 jaar in Wageningen gewoond, maar ik kan me echt niet herinneren waar dat parkje de blauwe bergen is.... kun je wat aanwijzingen geven?

theomuusse

Wat mij sterk is tegengevallen is het kenmerk pro SYMP_MERI betreffende de hoeveelheid geel op de poten. Dit is sterk variabel bij MERI, STRI en VULG. Sterker, van de meeste gefotograveerde MERI deze zomer had ik als ik hem zelf had gezien sterk getwijfeld omdat de poten geler zouden horen te zijn in mijn hoofd dan ik daar zie.
Nu blijkt dat het borststuk het verschil moet maken.
Als dat maar genoeg is.
theo  

grunsven

Dat is een heel tricky kenmerk. De poten van meri lijken schuin van achteren helemaal geel maar van voren lijken ze bijna zwart.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

marijn

CiteerIK heb trouwens 9 jaar in Wageningen gewoond, maar ik kan me echt niet herinneren waar dat parkje de blauwe bergen is.... kun je wat aanwijzingen geven?
Ha Johan, dat is de naam van het fraaie verruigde parkje tussen de flats Dijkgraaf en Bornsesteeg... Ook bekend vanwege het voorkomen van een leuke vlindersoort ;). Overigens loopt er binnenkort/volgend jaar? een busbaan over de plek..... :(
Marijn Prins