Zo, daar was ik maar weer eens! Ik heb lekker doorgespaard de afgelopen tijd en ik heb nu bijna de 1200 euro voor de scope en het oculair. Nu ben ik bijna jarig en omdat mijn ouders toch geen cadeau wisten willen ze me wel wat sponsoren met het missende geld voor de scope. Laten we dus zeggen: de scope heb ik. Ik zie wel dat ik de gestuurde artikelen nog steeds niet gelezen heb, omdat ik een beetje de instelling had zovan "eerst maar het geld bij elkaar krijgen". Nu ik dat heb zal ik toch maar eens gaan lezen!
Desalniettemin ben ik vrij zeker dat het de Nikon ED82A gaat worden. Ik heb van alle reageerders hier vrijwel alleen positieve reacties gehoord en de prijs is OK vind ik zelf. De besprekingen moet ik dus nog even lezen, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat daar ineens een schokkend nadeel uit komt. Het enige wat ik nog even zit te bedenken, is dat ik nog nooit door een ED82A heb gekeken, maar ik zou ook niet weten waar dat hier in de buurt kan. Want om er nou meer dan een uur speciaal voor te gaan rijden.... Iemand dus tips?
Maargoed, ik kan heel leuk een scope hebben, maar zonder statief wordt het natuurlijk niks. Dus Jarinka heeft me enorm geholpen door mee te zoeken. We kwamen langs de
Velbon Sherpa 803. Volgens dat topic is het een mooi statief, met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Maar er zit standaard een
balhoofd QHD-62Q op, en dat is voor fotografie prima maar voor een scope niks. Het doel van de meeste mensen op zoom.nl is dan ook fotograferen. Die schoof dus wat op op het lijstje.
Verder zagen we een (volgens de advertentie nieuwe) Manfrotto 055XPROB staan
op Marktplaats. Daar zitten echter twee koppen én een tas bij. De eerste kop is weer een balhoofd en daarmee niet echt nodig. De tweede is OK, maar het kan beter. De tas heb ik m.i. ook niet persee nodig. Dan zou ik kunnen vragen of ik alleen het statief over kan nemen, maar als je verder zoekt naar het statief blijkt dat de middenkolom kan buigen o.i.d. en dat is voor een scope niet echt nodig. Dan is een ander statief uit de 055 serie een beter alternatief. Dat leidde ons naar de Manfrotto 055XB en Manfrotto 055XDB. De laatste is zo'n 20 euro goedkoper dan de eerste. Het belangrijkste verschil? De XDB heeft schroefjes (nut-wings) als leg-lock en de XB heeft klepjes (lever locks). Het is maar wat je prettig vind, maar ik kies denk ik voor het laatste.
Dan heb ik nog een kop nodig. Jarinka opperde de Manfrotto 128 RC als veelgebruikte kop voor scopes, maar ook de Manfrotto 701HDV bleek een mooie kop te zijn. Het verschil in uiterlijk is, als je even googelt vrijwel meteen duidelijk lijkt me zo. Maar welke is het beste in gebruik? Dat blijkt wel uit
dit topic. De 701 draait zwaarder maar je scope staat er wel weer stabieler op... Ik denk dus dat ik maar begin met een 128, dan kan ik altijd nog zien of ik nog een 701 wil kopen.
Om een lang verhaal dus kort te maken: Ik denk dat ik ga voor de Manfrotto 055XB met een 128 RC-kop. Dat is bij elkaar echter 3,3 kg. Daarbij is de scope (met het oculair) 2.7 kg. Opgeteld is dat precies 6 kg. Ik heb geen idee hoe goed dat te tillen is eerlijk gezegd. Zou dat te zwaar zijn, of is het wel te doen?
Ik heb tussen het begin en het eind van de post inmiddels ook Jarinka even gevraagd of die nog een winkel wist. Zij opperde Autofocus in Bussum. Die zijn vandaag (maandag) dicht, maar ik zou morgen eens kunnen bellen of ze een Nikon ED82A hebben staan en eventueel ook dat Manfrotto 055XB statief of iets soortgelijks. Dan zou ik daar eens langs kunnen, zo ver is dat niet. Andere winkel-tips zijn natuurlijk altijd welkom.
Stel dat ik het genoemde statief en scope neem is dit een kostenplaatje:
Nikon ED82A scope | € 913,77 |
Nikon MC 13-40x / 20-60x / 25-75x oculair | € 289,13 |
Nikon Tas v. Fieldscope ED 82 A | € 62,99 |
Manfrotto 055XB
| € 140,66 |
Manfrotto 128 RC
| € 82,55 |
TOTAAL | € 1.472,64 |
Alle prijzen komen van guusverschuren.nl. Die hebben zeer aannemelijke prijzen, geen verzendkosten maar wel een prima levering. Dat lijkt me dus een goede plek om alles te kopen.
Goed, dat is een lange post geworden, maar het begint nu eindelijk wel vorm te krijgen

Leuk!
Alle tips zijn dus weer welkom, zeker m.b.t statieven!
Alvast heel erg bedankt!