Nikon ED-82A (was: Meopta S1 75 Apo)

Gestart door Stijn E., september 11, 2010, 14:30:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

#60
Citaat van: Stijn Eikelboom op juli 25, 2011, 18:24:18 PM
Pfoei, daar zit ik dan met m'n laptop op tafel. Daarnaast een Nikon ED82A en een DS 30x oculair. Daar weer naast een Manfrotto CX3 met een 700RC2 kop erop. Dat het van mij is besef ik nog niet helemaal, maar het is wel zo :) Ik moest ff slikken bij het zien van de scope (wat een bakbeest als je 'm zo ziet) maar als je ziet wat er voor plaatje uit komt, heerlijk! Het is flink wennen, maar ik hoop dat het veel leuks zal opleveren! Ik kan het toch niet laten om even mijn enthousiasme voor foto Rooijmans in budel uit te spreken. Ik ben er ruim anderhalf uur geweest om zo uiteindelijk een mooie set bij elkaar te krijgen en de verkoper nam ook alle tijd voor ons :)

Ten slotte wil ik nog even alle mensen bedanken die hebben bijgedragen aan dit topic dat startte in september vorig jaar en veel nuttige bijdrages heeft opgeleverd! Het was een wijze les en ik mag blij zijn dat ik niet in alle haast die ik vorig jaar had een Meopta heb gekocht, want ik had stiekem geen idee waar ik het over had.

Goed, ik loop zometeen nog maar eens naar het weiland hier tegenover, kan ik Zwarte Kraaien scope, joepie!  8)
:duim: Leuk hoor!
Benieuwd naar je bevindingen  :)

EDIT: Alleen zijn er meerdere Manfrotto statieven waarvan de naam op CX3 eindigt  ???
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

willemxd

Dat is heel leuk om hele algemene soorte te scope zoals een vink, koolmees, en mussen  ;D


Stijn E.

Citaat van: Vincent Hart op juli 25, 2011, 19:11:24 PM
:duim: Leuk hoor!
Benieuwd naar je bevindingen  :)

EDIT: Alleen zijn er meerdere Manfrotto statieven waarvan de naam op CX3 eindigt  ???

Stom, had 055 voor gemoeten  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Stijn E.

Citaat van: willemxd op juli 25, 2011, 19:20:23 PM
Dat is heel leuk om hele algemene soorte te scope zoals een vink, koolmees, en mussen  ;D

Ik liep naar buiten en vond slechts wat duiven (een TuTo en een Houtduif) maar ondanks de bewolking heb ik een leuk serietje fotootjes kunnen maken :)



Zoals mensen wellicht van me gewend zijn, klikken voor grotere plaatjes. Ik vind ze voor een schemerplaatjes door een scope die ik net heb behoorlijk lekker gelukt! Je ziet nog wat zwarte vlekken, dat komt omdat ik even wat meer tijd had moeten nemen om het midden van de uittredepupil te zoeken, dat is een les voor een volgende keer.

N.B. Alle gelinkte foto's zijn originelen. Op de laatste was ik even wat verder weg gaan staan maar was ik vergeten in te zoomen met m'n camera. Daar heb ik dus een randje weggeknipt vanwege de vignetering, maar ook maar net er langsheen  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

willemxd

 :duim: IK heb t geprobeer met me telefoon, er zat een houtduif op 20 meter afstand, ik richtte met de meeste vergroting op de duif, op zijn hoofd :P maar hij bleef niet zitten dus jammer
:rolleye:

Bas vd Burg

Hey Stijn,

Gefeliciteerd met de aankoop! Ik vroeg me af of je het zoomoculair nog geprobeerd hebt, en wat je ervan vond.

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Stijn E.

Citaat van: Bas vd Burg op juli 25, 2011, 22:37:37 PM
Hey Stijn,

Gefeliciteerd met de aankoop! Ik vroeg me af of je het zoomoculair nog geprobeerd hebt, en wat je ervan vond.

Ha Bas,

Ik heb het zoomoculair inderdaad geprobeerd. In vergelijking met het DS wide 30x oculair valt gelijk op dat de uittredepupil van de 25-75x zelfs op de kleinste vergroting aanzienlijk kleiner is. Dat is niet gek, maar wel erg onprettig. Ik keek constant tegen de vignettering aan. Daarmee kijk je dus niet erg rustig, ook omdat er minder licht op je netvlies valt. Ik begrijp nu dus heel goed waarom weinig ED82A gebruikers het zoomoculair hebben.

Overigens is het serieus een halszaak om door een zoomoculair te gaan digiscopen. Het kan (neem een voorbeeld aan Jarinka die digiscoopt met een ED50A en een zoomoculair), maar ik heb niet het idee dat het erg makkelijk gaat.

Als je meer zoom wil zou ik dus eens goed kijken naar het 50x oculair, want zoomen lijkt me geen prettige optie, maar ieder z'n mening natuurlijk!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

fkdeboer

mooi om te zien dat je je mening flink hebt bijgesteld wat betreft zoom en vaste oculairen naar aanleiding van de tips ;)

van
Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 27, 2011, 17:11:07 PM
De DC oculairs zijn dus (heel logisch) geen zoomoculairs en ik schreef al dat ik dat toch wel zijn waarde vind hebben. Daarna kan ik dan weer gaan sparen voor een vast oculair. Of dat een MC of DC wordt, zie ik dan wel ;)
Ik denk dus dat ik voor het begin toch voor een zoom-oculair ga, om vervolgens mijn wat leeg uitziende bankrekening weer te vullen, voor wellicht een ander oculair. Maar natuurlijk alleen als ik een vast oculair echt een gemis ga vinden.
en
Citaat van: Stijn Eikelboom
De één met een zoom-, de ander met een vast oculair. Voor digiscopen was het laatste zeker erg prettig, maar ik vind het persoonlijk wel handig om te kunnen scannen op een kleinere vergroting, om vervolgens in te zoomen.
naar

Citaat van: Stijn Eikelboom op juli 26, 2011, 11:38:31 AM
Als je meer zoom wil zou ik dus eens goed kijken naar het 50x oculair, want zoomen lijkt me geen prettige optie, maar ieder z'n mening natuurlijk!
O0
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Stijn E.

Haha, inderdaad lollig om dat op een rijtje te zien :P Ik praatte tot gisteren over iets wat ik niet in het echt had gezien, dus dan krijg je dat... Toen ik gisteren door die zoomer keek en bijna hoofdpijn kreeg was m'n mening snel veranderd. ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

fkdeboer

precies; dat onderstreept maar weer eens hoe belangrijk het is om er eens doorheen te kijken voordat je het koopt!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Bas vd Burg

Die 50x DS oculair daar heb ik het met Ab Steenvoorden ook over gehad. Hij vertelde me dat dat oculair wel geschikt is om in het voorjaar over zee te kijken (makkelijk voor verre steltjes) maar dat dit oculair niet geschikt is om tijdens een najaarsstorm over zee te kijken. Zelf heb ik ook de 38x MC, maar die vind ik persoonlijk al minder prettig dan de 30x DS en dus kijk ik 99% van de tijd door die 30x DS.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

KorHaan

 :duim:

Gefeliciteerd, Stijn!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo