Dag Stijn,
Twistlocks zijn inderdaad draairingen, zoals op de GEO E 530; de GEO E 540 heeft lever locks.
Let wel even op: de 540 heeft 4 secties uitschuifbare poten, de 530 maar 3. Hoe minder uitschuifbare secties, hoe steviger het geheel staat. De onderste pootdelen zijn bij 4 secties erg dun, wat de stabiliteit ook niet ten goede komt. Bij 4 secties moet het bovenste deel 32 mm in doorsnee zijn, dan 28, 24, en 20 voor het onderste pootdeel. Zeker bij een grote scoop als de Nikon ED82A kun je maar beter een zo stevig mogelijk statief kopen. De GEO E 540 is korter in te schuiven wat iets makkelijker is met vervoer. Het hangt ervan af hoe je het statief vervoert, natuurlijk. Als je het in een rugzak meedraagt, is een korter statief makkelijk, achter op de fiets, of in een fietstas, maakt het niet uit en kun je beter een 3-sectie hebben i.p.v. een 4-sectie.
Ik ben het van harte met Bas eens dat een schuine-inkijk-scoop beter is, want dan hoeft het statief minder hoog te worden opgezet. Daarbij is ook nog van belang hoe groot de waarnemer zelf is. Je bent niet zo lang, begrijp ik, dus dat is op dit moment gunstig, Stijn. Maar je bent nog in de groei, dus dat kan over een paar jaar ineens een heel stuk schelen.
Een goed draagsysteem voor op de rug is sowieso altijd aan te raden, voordat die constructies op de markt waren maakte ik zelf al twee draagbanden vast aan twee poten van het statief, om de zaak makkelijker mee te kunnen dragen. Het is een stuk comfortabeler, en je hebt je handen vrij ook.
Het kopen van een geschikt statief is nog niet zo makkelijk, maar zorg ervoor dat je geen waterhoofd op een skelet krijgt, d.w.z. een grote zware scoop op een te licht statief. Daar heb ik in het verleden met mijn Televid 77 behoorlijk spijt van gekregen toen ik dacht met een babystatief van Manfrotto overal wel uit de voeten te kunnen. Bij meer dan windkracht 3 was het godsonmogelijk een stilstaand beeld te krijgen, en dat is jammer van zo'n goede scoop. Maar ik ben 1.90 m, dat scheelt natuurlijk ook.
Daarna heb ik een aluminium Manfrotto 055 gekocht, en sjouwde ik me weer een ongeluk, maar wat een mooie beelden door de Televid!
Mijn laatste scoop, een Zeiss 65mm, heb ik drie jaar terug de deur uitgedaan en sindsdien vogel ik alleen met een klein kijkertje. Als ik opnieuw een scoop en statief zou aanschaffen, zou ik zelf in ieder geval de beste carbonstatieven, die er zijn, gaan overwegen. En mogelijk een Nikon ED 82A met 30x oculair.
Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo