Nikon ED-82A (was: Meopta S1 75 Apo)

Gestart door Stijn E., september 11, 2010, 14:30:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Morten

Citaat van: Stijn Eikelboom op juni 27, 2011, 16:29:45 PM
Goed om te horen dat je tevreden bent over het statief Folkert! Ik denk dat dat 'm dan wel wordt. Vandaag voor de lol nog ff 6kg aardappels op m'n schouder gelegd in de winkel, das goed te doen volgensmij.

Ik heb op de Sallandse Hvlrug twee ED50's naast elkaar gehad. De één met een zoom-, de ander met een vast oculair. Voor digiscopen was het laatste zeker erg prettig, maar ik vind het persoonlijk wel handig om te kunnen scannen op een kleinere vergroting, om vervolgens in te zoomen. Bovendien wordt het vaste oculair op de ED82A gelijk al een 50x-vergrotend ding. Dat klinkt mij als nogal veel in de oren moet ik zeggen. Bovendien kan ik die dan later nog kopen, dat is het handige van verwisselbare oculairs.

Toch zal ik Autofocus vragen of ze, als ze een ED82A hebben staan, ook beide oculairs hebben. Ik vraag me nu alleen spontaan af of ze überhaupt scopes hebben, want statieven kunnen ook voor camera's zijn...  :-\ Ik hoor het morgen wel!

In elk geval alvast bedankt voor de reacties die er nu al staan.

Nee, hoor. Ikzelf heb een MC 30x W op m'n ED82A
Daar ben ik zeker tevreden, je moet wel opletten: er zijn van elk oculair een MC (for observation)en een DS-versie (for digiscoping). Welke je kiest hangt van jezelf af, de DS heeft wel geen 'eye cup' die je omhoog kan draaien.
Nr. 3 op deze site.
Groet, Morten


Stijn E.

Citaat van: Morten op juni 27, 2011, 16:57:13 PM
Nee, hoor. Ikzelf heb een MC 30x W op m'n ED82A
Daar ben ik zeker tevreden, je moet wel opletten: er zijn van elk oculair een MC (for observation)en een DS-versie (for digiscoping). Welke je kiest hangt van jezelf af, de DS heeft wel geen 'eye cup' die je omhoog kan draaien.
Nr. 3 op deze site.

OK, iets te snel gekeken dan. De site van Nikon is duidelijk overzichtelijker, dank voor de link! Duidelijk verhaal ook over MC en DC, vroeg me al af wat MC nou betekende. De DC oculairs zijn dus (heel logisch) geen zoomoculairs en ik schreef al dat ik dat toch wel zijn waarde vind hebben. Daarna kan ik dan weer gaan sparen voor een vast oculair. Of dat een MC of DC wordt, zie ik dan wel ;)

Ik denk dus dat ik voor het begin toch voor een zoom-oculair ga, om vervolgens mijn wat leeg uitziende bankrekening weer te vullen, voor wellicht een ander oculair. Maar natuurlijk alleen als ik een vast oculair echt een gemis ga vinden.

Jij ook bedankt voor de reactie!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

M. Hoogteijling

de Nikon ED82A is een hele goede scope, heb ook wat aangevuld bij het andre topic over Swaro in prijs verlaagd. Overweeg aub vooral het 30x wide oculair bij de Nikon: ontzettend goed, heerlijk groot en rustig blikveld. Heb ook 25-75x gehad maar gebruikte hem zelden. Boven de 30x heeft een zoom weinig toegevoegde waarde voor mij (ook nu heb ik op mn Kowa 99% van de tijd de 30x en dus maar heel soms de zoom die op zich fantastisch is maar biedt gewoon te weinig extras). suc6 met de keuze,

gr
marijn
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

M. Hoogteijling

ps, mocht je flink moeten rijden naar Budel, bel dan wel eerst ff of hij echt op voorraad is,
groe
Marijn Hoogteijling
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Bas vd Burg

Je kan het ook laten opsturen door Foto Rooijmans. Ik was voor scoop (Nikon ED82A), 2 oculairs (32x DS wide en 38x MC wide), stay on case en UV-filter (ter bescherming van de lens) in totaal 10 euro aan verzendkosten kwijt en dit was halverwege 2010.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Norman

Citaat van: Bas vd Burg op juli 06, 2011, 23:12:36 PM
Je kan het ook laten opsturen door Foto Rooijmans. Ik was voor scoop (Nikon ED82A), 2 oculairs (32x DS wide en 38x MC wide), stay on case en UV-filter (ter bescherming van de lens) in totaal 10 euro aan verzendkosten kwijt en dit was halverwege 2010.

Ik denk dat Stijn eerst even door de scope wil kijken alvorens deze te bestellen.
Het ritje Budel moet dan sowieso gemaakt worden.

Stijn E.

Citaat van: M. Hoogteijling op juli 01, 2011, 13:39:54 PM
de Nikon ED82A is een hele goede scope, heb ook wat aangevuld bij het andre topic over Swaro in prijs verlaagd. Overweeg aub vooral het 30x wide oculair bij de Nikon: ontzettend goed, heerlijk groot en rustig blikveld. Heb ook 25-75x gehad maar gebruikte hem zelden. Boven de 30x heeft een zoom weinig toegevoegde waarde voor mij (ook nu heb ik op mn Kowa 99% van de tijd de 30x en dus maar heel soms de zoom die op zich fantastisch is maar biedt gewoon te weinig extras). suc6 met de keuze,

gr
marijn

Ik las je post in het Swaro-topic, waarvoor dank! Omdat ik een beperkt bedrag uit te geven heb denk ik toch dat een Nikon ED82A een erg goede keuze is voor me. Als ik meer uit te geven had was het niet zo moeilijk, want goed kan altijd beter!

Verder ben ik nog aan het kijken naar de oculairs. Mede om die reden wil ik de scope eens gaan proberen, liefst met een vast én een zoomoculair. Als ik, net als vele anderen, het zoomoculair toch niet prettig vind spaar ik graag 60 euro uit door een vaste te kopen.




Citaat van: Norman op juli 07, 2011, 11:35:27 AM
Citaat van: Bas vd Burg op juli 06, 2011, 23:12:36 PM
Je kan het ook laten opsturen door Foto Rooijmans. Ik was voor scoop (Nikon ED82A), 2 oculairs (32x DS wide en 38x MC wide), stay on case en UV-filter (ter bescherming van de lens) in totaal 10 euro aan verzendkosten kwijt en dit was halverwege 2010.

Ik denk dat Stijn
eerst even door de scope wil kijken alvorens deze te bestellen.
Het ritje Budel moet dan sowieso gemaakt worden.

@Bas: Dat weet ik, maar ieder zijn smaak --> velen kunnen zeggen dat het een goede scope is en daar geloof ik ook helemaal in, maar voor de eindbeslissing wil ik toch nog even mijn eigen mening vormen. Norman heeft dus gelijk, eerst kijken, dan kopen. Als ik daarvoor naar Budel moet, dan neem ik dat voor lief ;)

Oh en Marijn, ik zal zeker eerst even bellen, want na anderhalf uur rijden tot de ontdekking komen dat je voor niks bent gekomen, is niet zo prettig!

Allen weer erg bedankt voor de reacties!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Bas vd Burg

Hoi Stijn, je hebt helemaal gelijk hoor maar als je door een nikon wilt kijken kan je ook een keertje naar Katwijk komen. Hier lopen momenteel tenminste 7 vogelaars rond met deze telescoop ;D  Uit de ervaringen die ik hier hoor is men niet echt te spreken over de zoomoculair, is men meer dan tevreden over de 32x wide DS. De 30x wide MC is kwalitatief wat minder lijkt wel, maar daar heb je wel weer het voordeel van het uitschuifbare oogring. Ik heb zelf ook de 38x wide MC maar kijk zelf toch liever door de 32 wide DS. Die laatste kijkt toch wat rustiger dan de 38x

Ik heb op aanraden van Ab Steenvoorden destijds ook een UV-filter aangeschaft. Deze zit permanent op mijn scoop en dient vooral ter bescherming van de lens tegen zand/stof
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

M. Hoogteijling

Citaat van: Bas vd Burg op juli 07, 2011, 17:02:36 PM
Hoi Stijn, je hebt helemaal gelijk hoor maar als je door een nikon wilt kijken kan je ook een keertje naar Katwijk komen. Hier lopen momenteel tenminste 7 vogelaars rond met deze telescoop ;D  Uit de ervaringen die ik hier hoor is men niet echt te spreken over de zoomoculair, is men meer dan tevreden over de 32x wide DS. De 30x wide MC is kwalitatief wat minder lijkt wel, maar daar heb je wel weer het voordeel van het uitschuifbare oogring. Ik heb zelf ook de 38x wide MC maar kijk zelf toch liever door de 32 wide DS. Die laatste kijkt toch wat rustiger dan de 38x

Ik heb op aanraden van Ab Steenvoorden destijds ook een UV-filter aangeschaft. Deze zit permanent op mijn scoop en dient vooral ter bescherming van de lens tegen zand/stof

beste allen,

Helemaal een aardig aanbod om vooral bij elkaar uit te proberen, zo kon ik in Rijswijk bij een vogelaar de Kowa uitproberen. Overigens had ik ook het DS-oculair maar dan een 30x en volgens mij bestaat er geen 32x (zoals de Leica Televid wel had, en dat is volgens mij de vorige scope van Bas?). Maakt natuurlijk niet veel uit maar toch. Het DS-dat oculair durf ik iedereen "blind" aan te raden: onder ALLE omstandigheden zeer goed.

Succes met de aanschaf, ben benieuwd,

gr
marijn
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Bas vd Burg

Citaat van: M. Hoogteijling op juli 08, 2011, 15:04:01 PM
Citaat van: Bas vd Burg op juli 07, 2011, 17:02:36 PM
Hoi Stijn, je hebt helemaal gelijk hoor maar als je door een nikon wilt kijken kan je ook een keertje naar Katwijk komen. Hier lopen momenteel tenminste 7 vogelaars rond met deze telescoop ;D  Uit de ervaringen die ik hier hoor is men niet echt te spreken over de zoomoculair, is men meer dan tevreden over de 32x wide DS. De 30x wide MC is kwalitatief wat minder lijkt wel, maar daar heb je wel weer het voordeel van het uitschuifbare oogring. Ik heb zelf ook de 38x wide MC maar kijk zelf toch liever door de 32 wide DS. Die laatste kijkt toch wat rustiger dan de 38x

Ik heb op aanraden van Ab Steenvoorden destijds ook een UV-filter aangeschaft. Deze zit permanent op mijn scoop en dient vooral ter bescherming van de lens tegen zand/stof

beste allen,

Helemaal een aardig aanbod om vooral bij elkaar uit te proberen, zo kon ik in Rijswijk bij een vogelaar de Kowa uitproberen. Overigens had ik ook het DS-oculair maar dan een 30x en volgens mij bestaat er geen 32x (zoals de Leica Televid wel had, en dat is volgens mij de vorige scope van Bas?). Maakt natuurlijk niet veel uit maar toch. Het DS-dat oculair durf ik iedereen "blind" aan te raden: onder ALLE omstandigheden zeer goed.

Succes met de aanschaf, ben benieuwd,

gr
marijn

Marijn heeft helemaal gelijk, ik haal een paar oculairs door elkaar  :rolleye: :rolleye:  Ik HAD een Leica televid 77 met een 32X WA-oculair, en HEB nu een Nikon ED82A met een 30x DS wide oculair (oculair 1 in deze link http://www.nikon.com/products/sportoptics/lineup/scopes/ds/index.htm )

Dus Stijn, als je het een keertje wilt uitproberen dan ben je welkom. Helaas heeft naar mijn weten niemand van de Nikon-bezitters hier in Katwijk eo het zoomoculair, simpelweg omdat de recensies niet zo goed zijn. Je kan ook een keertje Luuk Punt aanspreken, of eigenlijk Frank van Duivenbode, want waar Luuk aanwezig is, is Frank meestal niet ver weg en Frank heeft ook een Nikon ED82A  8) 8)


groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

fkdeboer

in principe hoort er, buiten de uitschuifbare oogkap, ook geen verschil te zijn tussen DS en MC- versies van hetzelfde oculair... inwending namelijk precies hetzelfde!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Bas vd Burg

Hoi Folkert, en toch lijkt er kwalitatief wel verschil in te zitten. In ieder geval heeft een DS wide oculair een bredere inkijkopening. Voor een brildrager zoals ik is dat wel een uitvinding!
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

fkdeboer

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Bas vd Burg

Citaat van: fkdeboer op juli 11, 2011, 12:18:57 PM
hmm, interessant, als je de specs bekijkt, zouden ze toch precies hetzelfde moeten zijn...
http://www.nikon.com/products/sportoptics/lineup/scopes/mc/spec.htm
http://www.nikon.com/products/sportoptics/lineup/scopes/ds/spec.htm

Hoi Folkert, er zit wel wat verschil in de exit pupil (7,5mm bij de DS en 2,7mm bij de MC) en eye relief (18,7mm bij de DS en 15,1mm bij de MC). Ik heb er niet zo heel veel verstand van maar misschien zijn dat juist die dingen die de DS-oculair prettiger maken, voor mij dan........
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

fkdeboer

hai Bas, je hebt helemaal gelijk; ik denk dat we 2 verschillende oculairs aan het vergelijken waren ;) . Ik keek namelijk naar het 27x/40x/50x wide MC (diegene die ik bezit) vs de 27x/40x/50x wide DS en daar zitten (volgens mij) geen verschillen in (al vind ik het uiterst lastig vergelijken met 2 van die verschillende tabellen :rolleye: ).
Jij zal natuurlijk gelijk hebben want ik heb zelf alleen maar ervaring met de  27x/40x/50x wide MC (icm ed50a) en heb dus nooit door beiden gekeken!

des te meer reden voor Stijn om het een en ander dus uit te proberen.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Stijn E.

Ik ben ermee bezig, laat ik dat vast zeggen ;) Ik neem spoedig nog contact met je op Bas over het een keer uitproberen van de scope! Ik moet alleen nog even kijken of het toch niet loont om naar Budel te rijden, omdat ze daar mogelijk beide oculairs (DS en MC) hebben, of zelfs de 50x én de 30x (even in ED82A termen) in DS en MC. Ik ga het uitzoeken en laat spoedig iets weten!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Stijn E.

Weer even een berichtje! Bas en ik zijn via PM/mail even aan het kijken of we iets af kunnen spreken. Ondertussen is mijn verjaardag geweest en wat blijkt? Mijn budget is groter geworden dan ik had verwacht! Daarom ben ik m.i. gek als ik geen lichter statief koop. Om die reden heb ik gekeken wat Velbon te bieden heeft. De GEO E 530 had ik al een tijdje op het oog, maar ik zie nu dat de GEO E 540 misschien nog wel beter is. Het scheelt weinig in geld maar ik denk dat lever locks (540) toch prettiger zijn dan het draaisysteem van de 530. Bas opperde nog de basalt-statieven van Gitzo maar al kijkend op hun site word ik er niet echt warm van. Ook de carbonstatieven die zij bieden doen me weinig; ze zijn niks lichter dan de Manfrotto 055XB van aluminium die ik eerder op het oog had. En lichter was nou juist het doel. Met de Velbons spaar ik welgeteld een kilo uit en dat is flink gunstig lijkt me zo. Toch hoor ik graag ook andermans mening wat betreft statieven. Zijn er betere/lichtere/meer solide statieven in dezelfde prijsklasse als de Velbon GEO E 540? Of is dat een hele goed keuze? Ik hoor het graag!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

M. Hoogteijling

Beste Stijn,

Dat wordt me een aankooop straks  :duim:  Voor wat betreft het statief: carbon is misschien niet lichter maar wel het meest stabiele materiaal, ook in vergelijking tot basalt. Ideaal bij bijv. zeetrek maar ook als je wil digiscopen. Uiteraard merk je het verschil in stabiliteit bij iedere windkracht >3. Zelf ben ik geen voorstander van zo licht mogelijk: hoe stabiel je statief ook is met een licht statef wordt de kop (statiefkop + scoop) al snel topzwaar. Let ook op de kwaliteit van de statiefkop. Heb zelf geen wervaring met Velbon of de het nieuwe Chinese merk Benro.

Veel succes met de aanschaf!

gr
Marijn
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Bas vd Burg

#48
Hey Stijn,

Mijn eerste statief was een Velbon, daarna een manfrotto aangeschaft daar bijna 20 jaar mee gedaan en nu sinds kort dus een carbon-statief van gitzo (en voor op reis een basalt-statief, kleiner model). Net als Marijn ben ik van mening dat lichter niet persé beter is. OK een lichter statief is wellicht wat comfortabeler als je veel moet lopen/fietsen, maar het zwaartepunt ligt idd hoger door het gewicht van de kop + telescoop dat samen zwaarder weegt dan het statief zelf. En tegenwoordig kun je mooie draagsystemen kopen waardoor het hele handeltje comfortabel kan worden gedragen (Joost van Bruggen heeft een mooi systeem in de verkoop, zie http://www.sovon.nl/default.asp?id=443&id_product=101 niet goedkoop maar draagt wel erg prettig al zeg ik het zelf).

Op de website van vogelwerkgroep twente staan wat testrapporten mbt statieven en statiefkoppen. Hoewel niet helemaal recent en slechts een beperkt aantal statieven/statiefkoppen, staat er wel nuttige info op
http://www.tvwg.nl/testrapporten/statieven/statieven.htm
http://www.tvwg.nl/testrapporten/statieven/panoramakoppen.htm
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

KorHaan

Citaat van: Stijn Eikelboom op juli 20, 2011, 18:35:25 PM
Weer even een berichtje! Bas en ik zijn via PM/mail even aan het kijken of we iets af kunnen spreken. Ondertussen is mijn verjaardag geweest en wat blijkt? Mijn budget is groter geworden dan ik had verwacht! Daarom ben ik m.i. gek als ik geen lichter statief koop. Om die reden heb ik gekeken wat Velbon te bieden heeft. De GEO E 530 had ik al een tijdje op het oog, maar ik zie nu dat de GEO E 540 misschien nog wel beter is. Het scheelt weinig in geld maar ik denk dat lever locks (540) toch prettiger zijn dan het draaisysteem van de 530. Bas opperde nog de basalt-statieven van Gitzo maar al kijkend op hun site word ik er niet echt warm van. Ook de carbonstatieven die zij bieden doen me weinig; ze zijn niks lichter dan de Manfrotto 055XB van aluminium die ik eerder op het oog had. En lichter was nou juist het doel. Met de Velbons spaar ik welgeteld een kilo uit en dat is flink gunstig lijkt me zo. Toch hoor ik graag ook andermans mening wat betreft statieven. Zijn er betere/lichtere/meer solide statieven in dezelfde prijsklasse als de Velbon GEO E 540? Of is dat een hele goed keuze? Ik hoor het graag!

Dag Stijn,

De GEO's zien er goed uit. Ik heb zelf een Velbon Sherpa Pro C530 gehad, een licht carbonstatief. Met twistlocks omdat ik die fijner vond dan lever locks. Een prima statief, licht en stevig. De GEO's ken ik niet, maar Velbon maakt dus wel goed spul.
Ik heb daarna kort een Vanguard Elite 4 carbon statief gehad. Vraag Jarinka hier even naar, want zij heeft hem van mij overgenomen. De Vanguard had dikkere poten dan de Velbon Sherpa ( diameter bovenste sectie 32 mm ) en dat merkte je wel; de Vanguard was steviger dan de Velbon, maar ook wat zwaarder.
Maar zeker niet zo zwaar als de aluminium Manfrotto 055. Die heb ik ook gehad, en dat was echt een zwaar kreng. Wel heel stabiel.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

willemxd

Citaat van: Stijn Eikelboom op juli 14, 2011, 21:56:19 PM
Ik ben ermee bezig, laat ik dat vast zeggen ;) Ik neem spoedig nog contact met je op Bas over het een keer uitproberen van de scope! Ik moet alleen nog even kijken of het toch niet loont om naar Budel te rijden, omdat ze daar mogelijk beide oculairs (DS en MC) hebben, of zelfs de 50x én de 30x (even in ED82A termen) in DS en MC. Ik ga het uitzoeken en laat spoedig iets weten!

Ik ben gister naar budel geweest, en kwam terug met een tweedehandse leica en een goed statief :lol:  ,Goede winkel :duim:

willemxd

Ze hadden er ook nog een heleboel andere tweedehandse dacht ik en ik heb ook een nikkon geprobeerd, in vergelijking vond ik die leica fijner, en het koste ongeveer evenveel

Nikon boddy was iets in 900
Oculair was volgensmij iets in de 100
statief, 150

=1150


tweedehand leica was met oculair statief en scoop,  1000 euro in totaal

Dus ik pakte leica!


Stijn E.

Bedankt voor alle reacties! Ik bedenk me dat ik wellicht beter even had kunnen linken naar de GEO's; nu is het voor een lezer onduidelijk wat het gewicht en materiaal van deze statieven zijn. Bij deze dus alsnog: De Velbon GEO E 530 en de GEO E 540. Beide dus carbonstatieven met een gewicht rond de 1.3 kg. Het ideale draaggewicht van de twee is 3 kg. Stel dat ik de Manfrotto 128RC er op zou zetten* komt er zo'n 2.7 kg op te staan. Dat zou dus moeten kunnen. Of zou het toch te topzwaar worden?

Ik wil inderdaad nog iets gaan bedenken om het boeltje comfortabel mee te dragen, maar ik ben allang blij dat ik scope, oculair, SOC en statief kan kopen. De prijs van de oplossing van Joost van Bruggen is inderdaad niet gering en ik heb momenteel het geld er niet voor.... Ik kan toch moeilijk een loodzwaar statief gaan kopen omdat ik het dan op m'n rug mee kan nemen B) Mijn rug is ook geen wonder en ik ben nou eenmaal niet even sterk als iemand die, zeg dubbel zo oud is ;)

Wat zijn twistlocks Ronald? Ik heb zitten kijken naar wing nuts en lever locks en ik vind het laatste toch prettiger. Maar wellicht zijn twistlocks ook een overweging voor me... Het statief van Jarinka ken ik maar al te goed, ik mag vaak ff een blik werpen door haar Nikon en dan moet ik toch iets terugdoen, haha. Ik 'sleep' dat ding dan ook wel eens een eindje verder, maar Jarinka is uiteraard langer dan ik dus dat ziet er idioot uit  :rolleyes: Maar weer even serieus, ik kan de site van Vanguard niet vinden via google dus hoe graag ik ook naar hun statieven zou kijken, ik krijg het niet voor elkaar. Zie ik iets over het hoofd?

Ik zie graag jullie reacties komen :)

*Die wilde ik oorspronkelijk op de Manfr. 055XB zetten. Nu ik toch naar een ander merk wil vraag ik me dus af of ik alsnog deze kop zal kopen, of dat ik een soortgelijke (qua prijs en kwaliteit/functie etc.) kop van een ander merk zal nemen. Iemand tips?
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Norman

#53
Ik heb tot mijn afgrijzen een 128RC kop en ik ben er niet zo content mee.
Ik zou zowieso achteraf liever de 128LP kop hebben gekozen, maar deze zijn nu vrijwel niet meer verkrijgbaar.
Dit is een kop zonder snelkoppelingsplaat en dat scheelt, zeker pal op de wind, heel veel trillingen.

Daarnaast draai ik het liefst aan de stang waarmee ik richt om de scope los of vast te zetten.

Bij de RC en LP moet je eerst 2 vleugelmoeren losdraaien om te kunnen richten. Om weer trillingvrij te kunnen kijken moet je deze eerst weer vastdraaien.
Dit duurt me vaak te lang.

Ik overweeg zelf om eens te kijken naar de Manfrotto 808RC4 of 804RC2 3-weg statiefkoppen. Ik heb hier 1 keer mee gespeeld bij een mede VWG lid en ik moet zeggen dat een dergelijke uitvoering me wel beviel.

Twistlocks is een mechaniek dat je draait aan de poten om ze los of vast te zetten. Ik heb zelf Wingnuts en eigenlijk zal het mij mijn derriere oxideren.

Als ik ga vogelen, schuif ik mijn poten uit en zit ik er vrijwel de hele dag niet meer aan. Wat ik wel onmisbaar vind zijn de verstelbare poten. D.w.z. dat je behalve de poten uit te kunnen schuiven deze ook breder kan zetten. Dat zou ik nooit meer willen missen.

Let overigens op als merk wil combineren. Soms heb je een verloop nodig tussen statief en kop.

(BTW; ik heb nog ergens een variant van het Joost Verbruggen systeem liggen, die mag je hebben als je wilt. Ik gebuik het nooit, omdat ik altijd een rugzak op mijn rug heb en de scope dus op mijn schouder draag en op de fiets ligt de scope altijd in de fietstas, dus als je wil stuur me maar een PM)

Bas vd Burg

Hoi Stijn, voor wat betreft jouw vraag over de website van vanguard, zie http://www.vanguardworld.com/

Over lichte statieven en zwaartepunt het volgende.
Om het zwaartepunt van de hele combinatie (statief+kop+telescoop) een beetje "omlaag" te krijgen, is een angled-telescoop wel optie. Hierdoor hoef je de middenzuil van het statief niet zo hoog te zetten, waardoor het zwaartepunt komt te liggen. Afgelopen dinsdag, bij die Roodkeel, keek ik door de telescoop van Ab Steenvoorden (Nikon ED82). Hij heeft een vrij licht basalt-statief (gitzo 1297) met een gitzo G2180 als statiefkop. Juist door de rechte inkijk moet de middenzuil flink omhoog om een beetje lekker door de scope te kunnen kijken. Dit beinvloedde wel de stabiliteit van de combinatie vond ik zelf.

@Norman
De manfrotto 128LP is nog te koop bij cameranu.nl
http://www.cameranu.nl/nl/Statieven-en-Toebehoren/Manfrotto/Koppen-Video/Manfrotto-128LP-Video-Head/H283_1469_9719/
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

KorHaan

Dag Stijn,

Twistlocks zijn inderdaad draairingen, zoals op de GEO E 530; de GEO E 540 heeft lever locks.
Let wel even op: de 540 heeft 4 secties uitschuifbare poten, de 530 maar 3. Hoe minder uitschuifbare secties, hoe steviger het geheel staat. De onderste pootdelen zijn bij 4 secties erg dun, wat de stabiliteit ook niet ten goede komt. Bij 4 secties moet het bovenste deel 32 mm in doorsnee zijn, dan 28, 24, en 20 voor het onderste pootdeel. Zeker bij een grote scoop als de Nikon ED82A kun je maar beter een zo stevig mogelijk statief kopen. De GEO E 540 is korter in te schuiven wat iets makkelijker is met vervoer. Het hangt ervan af hoe je het statief vervoert, natuurlijk. Als je het in een rugzak meedraagt, is een korter statief makkelijk, achter op de fiets, of in een fietstas, maakt het niet uit en kun je beter een 3-sectie hebben i.p.v. een 4-sectie.
Ik ben het van harte met Bas eens dat een schuine-inkijk-scoop beter is, want dan hoeft het statief minder hoog te worden opgezet. Daarbij is ook nog van belang hoe groot de waarnemer zelf is. Je bent niet zo lang, begrijp ik, dus dat is op dit moment gunstig, Stijn. Maar je bent nog in de groei, dus dat kan over een paar jaar ineens een heel stuk schelen.
Een goed draagsysteem voor op de rug is sowieso altijd aan te raden, voordat die constructies op de markt waren maakte ik zelf al twee draagbanden vast aan twee poten van het statief, om de zaak makkelijker mee te kunnen dragen. Het is een stuk comfortabeler, en je hebt je handen vrij ook.

Het kopen van een geschikt statief is nog niet zo makkelijk, maar zorg ervoor dat je geen waterhoofd op een skelet krijgt, d.w.z. een grote zware scoop op een te licht statief. Daar heb ik in het verleden met mijn Televid 77 behoorlijk spijt van gekregen toen ik dacht met een babystatief van Manfrotto overal wel uit de voeten te kunnen. Bij meer dan windkracht 3 was het godsonmogelijk een stilstaand beeld te krijgen, en dat is jammer van zo'n goede scoop. Maar ik ben 1.90 m, dat scheelt natuurlijk ook.
Daarna heb ik een aluminium Manfrotto 055 gekocht, en sjouwde ik me weer een ongeluk, maar wat een mooie beelden door de Televid!
Mijn laatste scoop, een Zeiss 65mm, heb ik drie jaar terug de deur uitgedaan en sindsdien vogel ik alleen met een klein kijkertje. Als ik opnieuw een scoop en statief zou aanschaffen, zou ik zelf in ieder geval de beste carbonstatieven, die er zijn, gaan overwegen. En mogelijk een Nikon ED 82A met 30x oculair.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Stijn E.

Ha heren,

Ik heb inmiddels even gebeld met foto Rooijmans. Ze hebben de Nikon ED 82 A op voorraad, evenals het MC 25-75x en het DS 30x oculair. Daar ga ik maandag dus heen, ookal is het wel een eindje rijden. Maargoed, goed vergelijk is wel wat waard én ze zijn ook nog eens erg netjes in prijs! Tevens kan ik dan eens wat verder kijken naar -tastbare- statieven. Want een plaatje zegt lang niet alles natuurlijk.

Ik was al van plan om een angled scope te kopen, zie ook de titel van dit topic.

Goed, ik ga het maandag zien! Wat betreft scope (oculair) moet ik er uit komen, hoe dat met het statief gaat weet ik niet, maar met alle tips in m'n achterhoofd (-> vooral niet te licht) en een goede verkoper kan ik vast een eind komen! En ookal moet je de boel niet overhaasten, wellicht is het tijd voor een aankoop..?! Toch zal ik bij twijfel nog ff wachten, wees gerust  ;D
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

@"Vooral niet te licht": Ga wel voor het complete plaatje. Dus: Bepaalde materialen werken schokdempend (bv. carbon), waarbij lichter lang niet altijd minder stabiel betekent. 3 segmenten geven meer stabiliteit dan 4. En je moet soms met een statief rondzeulen ;)
Houd er daarnaast rekening mee dat hoe minder van de middenkolom je hoeft te gebruiken, hoe stabieler je statief staat. Zal ik niet de bijbehorende flauwe grappen maken  ;)

Veel succes maandag! Benieuwd waar je mee thuis komt! Vergeet (zie Willem) vooral ook de optie tweedehands toptelescoop niet!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


Stijn E.

Pfoei, daar zit ik dan met m'n laptop op tafel. Daarnaast een Nikon ED82A en een DS 30x oculair. Daar weer naast een Manfrotto CX3 met een 700RC2 kop erop. Dat het van mij is besef ik nog niet helemaal, maar het is wel zo :) Ik moest ff slikken bij het zien van de scope (wat een bakbeest als je 'm zo ziet) maar als je ziet wat er voor plaatje uit komt, heerlijk! Het is flink wennen, maar ik hoop dat het veel leuks zal opleveren! Ik kan het toch niet laten om even mijn enthousiasme voor foto Rooijmans in budel uit te spreken. Ik ben er ruim anderhalf uur geweest om zo uiteindelijk een mooie set bij elkaar te krijgen en de verkoper nam ook alle tijd voor ons :)

Ten slotte wil ik nog even alle mensen bedanken die hebben bijgedragen aan dit topic dat startte in september vorig jaar en veel nuttige bijdrages heeft opgeleverd! Het was een wijze les en ik mag blij zijn dat ik niet in alle haast die ik vorig jaar had een Meopta heb gekocht, want ik had stiekem geen idee waar ik het over had.

Goed, ik loop zometeen nog maar eens naar het weiland hier tegenover, kan ik Zwarte Kraaien scope, joepie!  B)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog