Groenige ascomyceet op oude bramenstengel

Gestart door Gulistan, september 10, 2010, 22:32:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Deze mollisiaachtige vond ik vandaag op een oude braamstengel op de grond. Groenige kleur, die bij nader onderzoek door de parafysen en de sporen veroorzaakt wordt. J+. De sporen zijn enorm lang, gemeten tot 35 um x 4, maar misschien zijn er ook nog langere te vinden, ik heb nog niet zoveel vrije sporen gevonden, waarschijnlijk nog niet helemaal rijp. Wie kent hem of heeft een suggestie?
Groeten van Christiane

Ismael

Groeten Ismaƫl Wind

Gulistan

#2
Bedankt voor de suggestie, Ismael. In elk geval is het niet een van de 2 uit onze soortenlijst. De sporen van deze zijn veel groter. Ook de vruchtlichamen zijn iets groter, in elk geval gedeeltelijk groter dan 1 mm. Bovendien is claussenomyces J-
Groeten van Christiane

Stip

Hoi Christiane,
raar ding, wat voor jodium heb je gebruikt, lugol? kun je nog een foto van het excipulum maken en proberen een dwarsdoorsnede van het hymenium te krijgen, het ziet er allemaal zo donzig uit dat het wel lijkt of er allemaal uitstekende deeltjes zijn.
groetjes Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gulistan

#4
Ja, ik heb Lugol gebruikt. Ik ga morgen proberen aan een dwarsdoorsnede van het hymenium te te werken, want ik ben nu te moe. Dat gaat niet meer lukken. Zoals je weet heb ik nog steeds geen Stereo :micro: en ik ben ook door mijn scherpe mesjes heen.
Groeten van Christiane

Stip

Ik denk dat ik het weet,
Pezicula rubi
je sporebreedte is wel een beetje breder als je aangaf, ik meet in de levende ascus 4 streepjes = 6,4 en dan kom je bij een goed passende sporenmaat uit plus de roodverkleuring van de ascus top wat typisch is voor pezicula
groetjes Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gulistan

Dank je wel Stip, wrs heb je helemaal gelijk. Maar zoals ik al schreef, ik had weinig vrije sporen, nog niet helemaal rijp het ding. Welterusten. Hier nog een foto van asci en parafysen
Groeten van Christiane

Gulistan

Hier heb ik nog mijn best gedaan op een dwarsdoorsnede en op het excipulum. Allebei in water.
Groeten van Christiane

Stip

En dat met een bot mesje
de excipulumstructuur is ook Dermataceae achtig  :right:
ik denk wel dat we goed zitten.
Welterusten
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gulistan

Groeten van Christiane