Hoofdmenu

wie o wie

Gestart door MarianneW, september 09, 2010, 19:36:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Het was een pittige! :duim:
Marian, kun je de eerste foto ook met kop laten zien? Ik begrijp trouwens niet goed hoe die vleugel in elkaar zit. Misschien zie ik het wel met kop?

Margreet (nog een echte beginner...) ;)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

MarianneW

Natuurlijk, kan dat. Hier is ie. De foto's waren trouwens van een behoorlijke afstand genomen hoor, als jij ze ook door een kijker of telescoop had kunnen zien had jij ze vast ook weten terug te vinden.
Marianne

Margreet Kwh

Ah, zo zie ik het beter. Bijzondere tekening op die vleugels!
Die zal ik zo niet meer gauw vergeten! Prachtig beest.
Leuke opgave.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marije

Citaat van: MarianneW op september 15, 2010, 20:04:59 PM
Marije, je hebt zo je best gedaan dat ik je het antwoord maar zal geven: het is een middelste zaagbek man in eclipskleed. Ik weet niet of jouw gids daar een mooi plaatje/tekening van heeft. Maar je eerdere opmerking (edit: dat was Margreet, sorry) over het grote witte vleugelveld (weliswaar bij de verkeerde soort zaagbek) was een goede opmerking. Vrouwtjes hebben slechts een klein wit vleugelveldje (althans liggend in het water), juv. ook.
M.n. de tweede foto, die het grote witte vleugelveld goed laat zien, kun je ook duidelijk de donkere lijnen zien in het witte vleugelveld, die tevens kenmerkend zijn voor het mannetje.
Misschien heeft Vincent als expert ook nog toevoegingen waar ik niet op heb gelet.

Hoi Marianne,

Ik heb drie boekjes en in geen van de boeken staat de eclipskleed benoemt of geillustreerd. Ik had er ook nog niet eerder van gehoord en eerlijk gezegd weet ik ook nog even niet goed wat ik me hier bij voor moet stellen. Is dit hetzelfde wat ook wel winterkleed wordt genoemd?

De boekjes die ik gebruik zijn:

De 'easy' Vogel Gids van heel Europa, derde druk (2003) van Rob Hume en geillustreerd door Peter Hayman
123 Natuurgids Vogels, trefzeker herkennen in drie stappen van dr. Einhard Bezzel. Tirion Natuur 4e druk 2010 (met logo van Vogelbescherming NL en BE)
De Nieuwe Tirion Natuurgids Vogels van Volker Dierschke, Tirion Natuur uitgave 2008. (ook hier met logo van Vogelbescherming NL en BE).

Deze laatste gebruik ik eigenlijk het meest. Omdat ik daar toch de meeste informatie uit kan halen. De 123 gids vind ik persoonlijk het minst. Daar staat de Middelste Zaagbek bijv. niet eens in!


Marije

Citaat van: Vincent Hart op september 15, 2010, 20:11:12 PM
Neuh hoor  :duim:

Maar ben eigenlijk wel verbaasd dat niemand er op kon komen ...

Ik ben pas afgelopen winter een beetje begonnen met het beter kijken naar en fotograferen van vogels en ik ben er zeker niet dagelijks mee bezig.
Nu ik in de vakantie maanden minder werk te doen had, had ik wat meer tijd. Maar voor mij begint het drukke seizoen weer en dat gaat door tot april/mei.
Dus kan ik af en toe in de weekenden wat gaan vogelen. Ook al ben ik dus bijna een jaar er wat meer mee bezig, ik beschouw mezelf echt nog als een beginner.

Ik heb een Zaagbek nog nooit in het echt gezien.

MarianneW

Dus heb je, vind ik, toch heel goed geprobeerd het antwoord te vinden. En niet iedereen heeft evenveel tijd of mogelijkheden om veel te vogelen.
En ik zal je een geheimpje verklappen: het was ook mijn eerste keer middelste zaagbek. Waar ik normaal gesproken vogel, zie je die gewoon niet vaak, maar nu was ik elders en daar zag ik ze.

Maar de opmerking van Vincent was ook niet als kritiek bedoeld hoor, lijkt mij. En misschien was het wel zo dat de meer gevorderde vogelaars het wel hebben geweten, maar gewoon niet hebben vermeld dat het om eclips man ging.
Marianne

Margreet Kwh

Ik heb nog maar een keer in mijn leven bewust een Zaagbek gezien, in Den Helder (Mariƫndal).
Hier in Haarlem moet ik de vogels op de plassen beslist eens meer in de gaten gaan houden. Mijn betere boek is:

James Ferguson-Lees & Ian Willis: Tirion Vogelgids, Baarn, 1987. Oorspr.uitgave: The Shell guide to the birds of Britain and Ireland, Rainbird, London, 1983)
ISBN 90-5121-0604

Hierbij een scan van de blz. over de Middelste zaagbek.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Vincent Hart

Was inderdaad zeker geen kritiek op degenen die het probeerden  :duim:  Hoewel ik erg nostalgisch wordt van de aanblik van de Tirion vogelgids, is die dus wel 23 jaar oud ... Ouder dan de meeste DFB'ers  ;D  Ik zou zeggen: Overweeg zeker eens de aanschaf van de nieuwe ANWB, Margreet!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Margreet Kwh

Vincent, ik zal Sinterklaas eens lief aankijken... ;)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marije

Marianne, ik heb de opmerking van Vincent niet als kritiek opgevat. Mijn reactie was puur ter verduidelijking waarom het voor mij lastig was.

Vincent, dat ANWB boek. Ik heb ook iets van de ANWB in huis, maar ik vraag me af of dat hetzelfde is waar jullie ook mee werken.
De titel is: ANWB Natuurgids, Vogels van Europa. Vergelijken, Indentificeren, Extra gegevens, Weten. ISBN 978-90-18-02644-8

Of is, wat jij bedoelt een ander boek met een ander ISBN nummer?

Jarinka

Citaat van: Marije op september 16, 2010, 13:25:49 PMVincent, dat ANWB boek. Ik heb ook iets van de ANWB in huis, maar ik vraag me af of dat hetzelfde is waar jullie ook mee werken.
De titel is: ANWB Natuurgids, Vogels van Europa. Vergelijken, Indentificeren, Extra gegevens, Weten. ISBN 978-90-18-02644-8

Of is, wat jij bedoelt een ander boek met een ander ISBN nummer?
Het is een heel ander boek, de ANWB Vogelgids van Europa. Zoals gezegd is die vrij nieuw, en je kijkt je ogen uit als je ziet wat voor tekeningen erin staan! Hier kun je een gedeelte van de oude ANWB vinden. Veel tekeningen zijn hetzelfde, maar er zijn een aantal veranderd.
Het ISBN nummer is 978-90-18-03080-3.
Groeten, Jarinka Heijink

Marije

Citaat van: Jarinka op september 16, 2010, 14:29:48 PM
Citaat van: Marije op september 16, 2010, 13:25:49 PMVincent, dat ANWB boek. Ik heb ook iets van de ANWB in huis, maar ik vraag me af of dat hetzelfde is waar jullie ook mee werken.
De titel is: ANWB Natuurgids, Vogels van Europa. Vergelijken, Indentificeren, Extra gegevens, Weten. ISBN 978-90-18-02644-8

Of is, wat jij bedoelt een ander boek met een ander ISBN nummer?
Het is een heel ander boek, de ANWB Vogelgids van Europa. Zoals gezegd is die vrij nieuw, en je kijkt je ogen uit als je ziet wat voor tekeningen erin staan! Hier kun je een gedeelte van de oude ANWB vinden. Veel tekeningen zijn hetzelfde, maar er zijn een aantal veranderd.
Het ISBN nummer is 978-90-18-03080-3.

Helder antwoord. Dank je Jarinka.  :duim:
Heb ik gelijk een leuk cadeau voor op mijn verlanglijstje.  :lol: