Welke paddenstoel?

Gestart door dushi, september 09, 2010, 16:43:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

dushi

Amaniet of parasolsoort?
groet Kiena

BenS

Hoi,
Mij lijken de lamellen veel te donker voor amaniet, maar zonder onderkant is dit niet zeker te zien.
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

dushi

De foto van de onderkant is niet erg duidelijk eworden...
gr Kiena

BenS

De foto is niet duidelijk, het zij zo, maar de kleur is dat wel.
Geen amaniet en naar ik denk geen parasol. Lijkt eerder naar champignon te gaan.
Maar dat heb je met foto's zonder verdere info.
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

dushi

De paddenstoel stond onder de struikgewas op een voormalige stort. Verder kan ik je ook geen info erover geven.
vr gr kiena

grietaf

Kijk je dan niet even naar de kleur van de plaatjes als je een foto maakt?
Grieta.

dushi


grietaf

Dat is nou juist het probleem, Kiena. Op de foto's lijkt de kleur bruin, maar was dat ook zo? En als de plaatjes inderdaad bruin zijn/lijken is dat dan de werkelijke kleur of komt dat door uitdroging en ouderdom?
Grieta.

grietaf

Hallo Kiena,
Toen ik je eerste foto zag dacht ik aan de Spitsschubige parasolzwam, vandaar dat ik nog een keer extra naar de kleur van de plaatjes vroeg. Die horen namelijk wit te zijn en op jouw foto leken ze aardig bruin. Nu wil het geval dat ik gisteren een heleboel Spitsschubbige parasolzwammen gezien heb. Ik heb bewust naar de plaatjes van oudere exemplaren gekeken en die waren inderdaad bruinig. Ik denk dus dat het die soort is.
Grieta.

dushi

Dag Grieta,
Ja het was waarschijnlijk ook een ouder exemplaar en dat is lastig. Ik denk dat je met de soort gelijk hebt.Bedankt voor de reactie.
gr Kiena