Hoofdmenu

zwarte woelrat

Gestart door derks, september 08, 2010, 21:34:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

derks

Bij Vlodrop langs de roer kreeg ik door een rattenvanger een zoals hij het noemde een zwarte woelrat aangewezen.
Hij vond hem op geluid en even later zagen we een klein zwart ratje met kleine ronde oortjes.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Zwarte woelrat staat niet in de lijst. Voor de rest ben ik een leek.
MVG Han Derks

Ted van der Knaap

Ik ben ook een leek op Rattengebied maar had laatst een Reiger die een Zwarte Woelrat had gevangen en die kon ik invoeren als Woelrat spec.

Waarom ze niet apart in te voeren zijn weet ik niet maar ben daar ook wel benieuwd naar!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Marina

Volgens mij is dat geen aparte subspecies maar gewoon een kleurvariatie?

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Rene Janssen

Dag allemaal,


In het zuiden van Nederland (lees: midden en zuid-limburg) komt de Molmuis, Arvicola scherman ook voor, dat is het terrestrische broertje van  Arvicola amphibius, een soort die vooral in midden en noord-Nederland in en bij water zit. 


De molmuis, Arvicola scherman is bij fruittelers vooral bekend om de grote schade die ze kunnen aanrichten aan fruitbomen; hele boomgaarden zijn een aantal jaar geleden verwoest door vraat. Ik heb al gepleit voor het "aanzetten" van Arvicola scherman in Waarneming.nl. Helaas heb ik hier nog niet de handen voor op elkaar gekregen, omdat er nog maar weinig informatie over deze soort voorhanden is.


Volgens de nieuwe veldgids is het verschil goed te zien, de Molmuis heeft een veel kostere staart dan de woelrat, iets wat ook wel logisch is gezien de gebondenheid aan water bij de woelrat. De kleur van beide soorten is geen enkel diagnostisch kenmerk, net als bij alle andere land-zoogdiersoorten!


Ik ga molmuizen proberen te vangen wanneer de knop "aan" wordt gezet. Ik heb al een doodvondst en sporen van molmuis, nu nog het beest in levende lijven zien ;)...

René
René Janssen

Marina

Maar is de vondst van Han dan een molmuis, of is het een woelrat die toevallig zwart is?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Tim Asbreuk

CiteerMaar is de vondst van Han dan een molmuis, of is het een woelrat die toevallig zwart is?

Dat is aan de hand van de bovenstaande beschrijving niet op te maken. Woelrat spec. dus.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk