Grote Lijster of Zanglijster?

Gestart door colossus, september 08, 2010, 21:10:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Graag wat hulp! Ik kan de spikkels aan de voorkant van de borst van deze vogel niet zien. Is het een Grote Lijster of een Zanglijster? Ik weet dat Grote Lijsters een grijzige rug hebben. Is dit dus een Zanglijster?

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Jarinka

Het is toch een Grote Lijster. Grote Lijsters hebben ronde vlekken en Zanglijsters puntige vlekken (een soort pijlpunten).
Groeten, Jarinka Heijink

colossus

Ja Jarinka, maar ik heb hier eens gelezen dat hoe verder naar de flank, hoe meer de pijlpuntjes ook stipjes worden bij de Zanglijster.
Ik vind het dan moeilijk te zeggen tot waar het betrouwbaar is.
De grootte van deze kerel viel trouwens wel op.

Dank je voor je hulp!
Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankneijts

Een vaak vergeten kenmerk van Grote Lijster wat in alle kleden opgaat (behalve wanneer extreem gesleten) zijn de opvallende lichte randen aan de tertials. Überhaupt zijn de (boven-)vleugels van Grote Lijster gemiddeld 'bonter' dan die van Zanglijster door meer en duidelijker lichte zomen maar het verschil is het meest duidelijk en consistent bij de tertials. Altijd makkelijk als een vogel zich slecht van voren laat zien (en hierboven vooral op foto 1 & 3 erg opvallend)......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jarinka

Frank, je bent vast telepathisch. Ik zat te twijfelen of ik dat kenmerk zou noemen, maar heb het uiteindelijk toch niet gedaan.
Groeten, Jarinka Heijink

colossus

Frank, dat is nieuw voor me. Dank voor de duidelijke uitleg!
En Jarinka, hou je niet in! ;)
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Guus Peterse

Citaat van: colossus op september 08, 2010, 21:10:06 PMIk weet dat Grote Lijsters een grijzige rug hebben. Is dit dus een Zanglijster?
Om nog een laatste duit in het zakje te doen: vind je dit niet een wat grijzige rug dan?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

colossus

Guus, ik keek op Vogelvisie: http://www.vogelvisie.nl/soort/grote_lijster.php
De foto daar van de Grote Lijster (mag niet worden gekopieerd) laat een klein stukje lichtgrijze rug zien. Daarbij vergeleken is de rug van de lijster op mijn eigen foto bruin. Ze gebruiken daar vast verf om de accenten te benadrukken ...  :-\
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankneijts

Citaat van: colossus op september 08, 2010, 23:47:24 PM
Guus, ik keek op Vogelvisie: http://www.vogelvisie.nl/soort/grote_lijster.php
De foto daar van de Grote Lijster (mag niet worden gekopieerd) laat een klein stukje lichtgrijze rug zien. Daarbij vergeleken is de rug van de lijster op mijn eigen foto bruin. Ze gebruiken daar vast verf om de accenten te benadrukken ...  :-\

Voor referentieplaatjes kun je toch veel beter hier in de database kijken? Vooral van gewone soorten zitten er onvoorstelbaar veel foto's in! Nadeel is wel dat er,  juist weer van die gewone soorten, erg veel kaf onder het koren zit waar je niet zoveel aan hebt maar dan nog blijven er genoeg goeie over! Ook op http://www.birdpix.nl/ staan vaak erg veel foto's van een soort (via zoekfunctie op de portal soortnaam intikken) met het voordeel dat ze gemiddeld veel beter tot zelfs erg goed zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Zonder Frank bij het opzichtig vreemdgaan te willen storen: In het soortoverzicht vind je een weelde aan kwalitatief goede tot zeer goede prenten van grote lijster in alle mogelijke standjes  ;)

Een nadeel van Birdpix is dat er geen actieve controle is van determinatie, zodat je niet altijd zeker weet of de afgebeelde soort wel het juiste naampje gekregen heeft. Bij onze soortoverzichten hoef je daar natuurlijk niet aan te twijfelen  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op september 09, 2010, 00:26:47 AM
Zonder Frank bij het opzichtig vreemdgaan te willen storen: In het soortoverzicht vind je een weelde aan kwalitatief goede tot zeer goede prenten van grote lijster in alle mogelijke standjes  ;)

Een nadeel van Birdpix is dat er geen actieve controle is van determinatie, zodat je niet altijd zeker weet of de afgebeelde soort wel het juiste naampje gekregen heeft. Bij onze soortoverzichten hoef je daar natuurlijk niet aan te twijfelen  :duim:

Goeie aanvulling Vincent en je opmerking m.b.t. de betrouwbaarheid van de determinatie op Birdpix is helaas maar al te waar. Zo heb ik laatst mijn zoektocht op Birdpix naar goede Matkop-foto's uit pure wanhoop moeten staken omdat bijna de helft van de eerste 30 foto's in werkelijkheid Glanskoppen toonde......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Frank en Vincent,

Macht der gewoonte. Ik ben nog niet zo lang actief als waarnemer en ken sommige sites iets langer dan deze. Maar natuurlijk is deze site veel geschikter om te leren en de redenen die jullie noemen gaan naast foto's ook op voor geluiden!

En ook ik maak me al schuldig aan gemanipuleerde waarnemingen. Eerst gebruik je Waarneming.nl om te zoeken naar locaties waar voor jou nieuwe soorten actief zijn, daarna gebruik je de site weer om jouw eigen waarneming daarvan te melden. Die vertekent vervolgens op een bepaalde manier de globale verspreidingsstatistieken, lijkt me.

Toch vind ik juist zulke opties, samen met het forum, het mooie aan Waarneming.nl. Je leert veel en je ziet vogels die je zonder waarnemingsgegevens van anderen nooit te zien krijgt. Dat geldt vast ook voor jullie, al zoeken jullie alleen vogels met een rode naam.

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper