Larf met bruine stekeltjes. 5cm

Gestart door Alipo, september 07, 2010, 23:18:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alipo

Ik ben wel heel nieuwsgierig wat voor beest dit is. Liep op een betonnen muurtje. Kuststreek. 4 a 5 cm lang. Ik vermoed een keversoort.



blaauw7

Een larf van Drilus concolor of Drilus flavescens (Drilidae). Dit zijn huisjesslakken eters!
Groeten,
Dick Belgers

Alipo

Dick, hartelijk dank voor je antwoord.
Helaas weer een illusie armer. Ik dacht dat er wel een heel apart beest uit zou komen. Maar nee, zelfs het vrouwtje lijkt op dit apparaat en het mannetje is heel gewoon. Wel bijzonder dat mannetje/vrouwtje zo van elkaar verschillen.
Mag ik het op Drilus flavescens houden? Dit soort is net iets groter dan de concolor en de larf was wel enorm vergeleken bij het volwassen exemplaar. Hij zal zijn buikje ook wel overvol hebben gegeten met dit slakkenweer.

blaauw7

Het zijn heel aparte beesten hoor! Ze worden maar weinig waargenomen. Het is 1 van de 2 soorten (hoogstwaarschijnlijk een vrouwtje). Om er zo maar Drilus flavescens van te maken is erg kort door de bocht. Maak er Drilus spec van,  of  een onzekere Drilus flavescens!
Groeten,
Dick Belgers

Alipo

Sorry, dat bedoelde ik ook, invoeren als flavescens en dan op onzeker, want er staat geen spec bij. Vandaag weer een larf waargenomen (misschien dezelfde??) ergens op die plaats. Er lagen wel heel veel lege slakkenhuisjes met gaatjes erin. Een paar nagekeken, maar alleen viezigheid erin en 1 heel klein larfje van 3 mm, maar die viel uit mijn handen en kon ik niet meer terugvinden.
Nogmaals bedankt.

Alipo

Beste Dick,
ik heb nu een kevertje gevonden op dezelfde plaats als de larf. Is dit familie van de larf? Behalve de antennes lijkt deze op de Drilus flavescens, maar nu ben ik wel nieuwsgierig wat dit dan wel is.


harry60

#6
de laatste foto (hierboven) lijkt mij een Wolkever - Lagria spec.

Op de volgende pagina staat de larve van een L. hirta en die lijkt volgens mij niet op de larve van dit bericht.
http://www.flickr.com/photos/25258027@N02/page3/

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

Inderdaad Lagria spec. (Lagria hirta of Lagria atripes. Die zijn vanaf een foto niet uit elkaar te houden)
Leuke site Harry.

harry60

Met toeval kwam ik op die site, staan (veel) larven van kevers...... inderdaad interessant om eens te bestuderen.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

jan cuppen

Wanneer het halsschild net zo scherp gefotografeerd zou zijn als de plek van het dekschild waar het licht opvalt, dan zou ie wel te determineren zijn!
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

thijsdegraaf

Dan ga ik het ook nog een keer proberen Jan. Nu laat ik ze met rust. Het moet wel beter weer zijn dan vandaag.  :(

Alipo

Harry bedankt voor je antwoord.
Lagria hirta of Lagria atripes zijn niet van een foto uit elkaar te houden, maar atripes zie je toch niet meer in september? Foto van gister 18 september.
De larven van Lagria en Drilus lijken niet op elkaar, maar de mannetjeskever van Drilus flavescens lijkt zo in het veld zonder vergelijking er wel op, alleen zag ik al aan de antennes dat het geen Drilus was.