Damherten in het horsterwold

Gestart door kroonp, augustus 28, 2006, 21:07:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

kroonp

Hallo allemaal,

Ik was vrijdag in het horsterwold, de stille kern. Ik was daar lekker aan het struinen, toen ik opeens een oog in oog stond met een damhert. Ik had het eerst niet eens in de gaten dat het een damhert was :rolleyes: . Een korte tijd later stond er nog een tweede hert op. De afstand tussen mij en de herten was maar 10 meter, toch waren de dieren niet echt bang. De ene knabbelde zelfs rustig door. Op een gegeven moment hadden ze toch genoeg van mijn aanwezigheid en renden ze weg. Ik kon toen de stippen op de zijkant van het hert zien en besefte toen pas dat het een damhert was. Zelfs de grootte was mij niet opgevallen. Ik verwachte dan ook absoluut niet om daar een damhert aan te treffen.

Ik zag dat op waarneming.nl nog nooit een damhert is ingevoerd in Flevoland. Betekend dat, dat ik een unieke waarneming heb gedaan? Weet iemand wat meer over damherten in de Flevopolder? Algemeen zullen ze er wel niet zijn, anders moet er toch wel een keer iemand een waarneming ingevoerd hebben.

Deze dieren waren ook best wel tam. Misschien ontsnapt uit een hertenkamp o.i.d.?

Ik heb wat foto's kunnen maken, maar alleen van de koppen. Verder waren de foto's of erg donker(flits) of erg bewogen. Valt ook niet mee om in de schemering foto's te maken ;) Het achterste dier zag ik het eerst. Deze had gewoon de roodbruine kleur die reeën ook hebben. Verder verschilt ook de kop van de andere. Misschien een kalf? (Of toch een ree :unsure: ). De andere was duidelijk lichter van kleur en had ook lichte stippen op z'n zij.



Ik ben benieuwd naar wat jullie er van zeggen.
Groet

Peter Kroon

Freek Verkerk

#1
Is dit wel zeker een damhert? Ik ben geen expert, maar kunnen de experts hier eens naar kijken?
Ter vergelijking hierbij een
Kop van een ree.
Of deze, iets meer  van de zijkant; Een ree

En nog een damhert.
Is het zo eenvoudig dat spikkeltjes betekend; Damhert?
en nog een ree

Ik zie graag damherten in de flevopolders, maar ik denk toch dat het een ree is. Op de foto staat mij te weinig wit. Geen witte snuit, en de zijkant (moeilijk te zien) , maar ook niet overdadig gevlekt.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

FF een vraagje over damhert, Wat si de momenteel oficieel latijnse naam?? Dama Dama?? Of Cervus Dama??

Het kan trouwens nog wel een jong van een edelhert zijn, die heeft ook spikkerls, maar ik denk toch dat het damhert is,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

Wikipedia zegt "dama dama".

Laten we wachten op meer waarnemingen; voer maar als damhert ? in.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

harderbroek

CiteerWikipedia zegt "dama dama".

Laten we wachten op meer waarnemingen; voer maar als damhert ? in.
Hallo,

Daar het Horsterwold mijn onderzoeksgebeid is op een aantal vogelsoorten kom ik daar regelmatig (volgens mijn wederhelft soms teveel)

In het Horsterwold zitten inderdaad Damherten( nu ongeveer 28 stuks)

Uitegezet en zelfs bijgevoederd wat volgens mij allang niet meer mag maar dat is weer een ander verhaal.
En wat betreft de Stille Kern (ongeveer 900 ha.) met de grazers volg ik  de ontwikkeling anno 1997 na de broedvogelkartering door R.Blijlsma in 1996.
leuke soorten als grauwe klauwier en geoorde fuut, grote gele kwikstaart.
In de winter heb ik daar een Punt Trancet Telling waarbij ik altijd zeer verheugd ben op de Klapekster. ( maar goed laatste alllemaal meer voor vogelforum)

maar danherten zitten er zeker in het Horsterwold. En sorry voor het NIET INVOEREN  maar al aanwezig vanaf 2004 maar zie hier foto

Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

harderbroek

CiteerIn het Horsterwold zitten inderdaad Damherten( nu ongeveer 28 stuks)

Excuus vergeet mijn naam onder het bericht.

Rob
Zeewolde
Flevoland
r.swieten2@chello.nl
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Jeroen Nagtegaal

CiteerWikipedia zegt "dama dama".

Laten we wachten op meer waarnemingen; voer maar als damhert ? in.
De veldgidszeg Cervus dama, vandaar
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grunsven

Damherten kom je meer en meer tegen. Maar ik voer ze inderdaad ook nooit in. Het blijven huisdieren.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

P1234

Hoi,

Ik maak eens een zijstapje en begeef me op het gebied van zoogdieren in plaats van vogels.

In de 70 er en 80er jaren liepen er Damherten rond in de buurt van Leek (Groningen) - mijn oude "local patch." Deze waren losgebroken tijdens een zware storm, toen er een boom op de omheining van de hertenkamp was gevallen. Wat er van deze kleine populatie is geworden is mij niet bekend. Ik weet dat ze nu rondlopen in de Lauwersmeer, bij de Kruitfabriek, maar ook bij Klazienaveen in Drenthe heb ik er wel eens een gezien. Die stond te grazen in de berm van de N 37.

groet

Peter van Wetter
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Jeroen Nagtegaal

Het zijn wel Van nature geen exoten ze zijn een heel tal jaren geleden gevonden als skelet in duitslnad, een ddel is natuurlijk wel wild maar ook gedeeltelijk escape,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

Waar komen die beesten vandaan? Van de Veluwe? Is voor hen het water geen bezwaar? En wie voert ze bij? Is dat nodig?

Nu blijkt dat daar damherten zitten, zijn er ook edelherten? Met andere woorden is die verbinding er met de veluwe voor deze dieren?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

derop

Hallo mensen,

Volgens het WNF horen Damherten wel degelijk tot onze inheemse Fauna. En is de wetenschappelijke naam: Dama dama. Ik vind het altijd erg raar als er twee verschillende wetenschappelijke namen voor iets bestaan,. hoe komt dat?

 

damhert  




© Wereld Natuur Fonds


Het damhert met zijn deels afgeplatte gewei is een van de bekendste hertensoorten. Vooral ook omdat ze vanwege hun fraaie uiterlijk veel in hertenparkjes gehouden worden. In Nederland komen ze ook op verschillende plaatsen in het wild voor, zoals in het Nationale Park de Hoge Veluwe, waar ze ooit zijn uitgezet voor de jacht.

Van oorsprong horen damherten thuis in ons land en de rest van Europa. In andere werelddelen komen ze pas voor sinds ze daar zijn ingevoerd. Het damhert is roodgeel tot grijsbruin van kleur met witte vlekken en twee opvallende witte strepen op de romp aan beide zijden van de staart. Bijzonder voor herten is de grote adamsappel van het mannetje. In de winter zijn de dieren donkerder van kleur. Ze leven in groepen van soms meer dan 100 dieren en zijn vooral in de schemering actief.


Wetensch. naam Dama dama
Engelse naam fallow deer
Verspreiding Europa
Voedsel gras, kruiden, bladeren
Lengte kop-romp 1,4 - 1,9 m, staart 20 cm, schouderhoogte tot 90 cm
Gewicht 35 - 150 kg
Status plaatselijk algemeen

Dit ***SPAM*** is afkomstig uit de Dierenbibiliotheek van het WNF

 


[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

grunsven

Alle Damherten in Nederland stammen af van losgelaten of ontsnapte exemplaren. wilde Damherten komen in Noord Europa niet voor. Het Damhert is in de Romeinse tijd maar ook in de Middeleeuwen op veel plaatsen in Noord Europa losgelaten.
Hij zit er dus al een tijd maar dat is iets anders dan een wilde soort.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

derop

Sorry,...ik wil niet eigenwijs lijken maar,...hoe komt het WNF dan bij deze bewering? Of lees ik het verkeerd? Ik heb altijd informatie van het WNF als zeer betrouwbaar gezien.
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Jeroen Nagtegaal

Er zijn een x duizend jaar oude resten gevonden dus dat lijkt me genoeg om te zeggen dat ze er altijd zaten, MAar waarom kan er geen wild beest zijn?? Omdat alles afgeknald is??  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jessesven

CiteerEr zijn een x duizend jaar oude resten gevonden dus dat lijkt me genoeg om te zeggen dat ze er altijd zaten, MAar waarom kan er geen wild beest zijn?? Omdat alles afgeknald is??
Er zijn fossiele resten gevonden van VOOR de ijstijd. Maar ja, ik heb ook rendierkiezen, oeroskiezen, wolharige neushoorn, nijlpaard etc. etc. gevonden. Damhert kun je dus niet beschouwen tot onze fauna, wat WMF doet is een soort naar je toeredeneen en er dan in gaan geloven.  

harderbroek

CiteerWaar komen die beesten vandaan? Van de Veluwe? Is voor hen het water geen bezwaar? En wie voert ze bij? Is dat nodig?

Nu blijkt dat daar damherten zitten, zijn er ook edelherten? Met andere woorden is die verbinding er met de veluwe voor deze dieren?
Hallo freek,
Ik ga er vanuit dat je Flevoland bedoeld.

1. Uitgezet.

2. Voeren niet nodig maar ik vermoed voor de jacht ( overgens is voeren volgens mij verboden)

3. De beesten zijn in staat om het water over te steken.
Via de verschillende eilandjes hebben we al sporen van reeen en vossen gevonden

Dit is alleen mogelijk als ze dus de randmeren oversteken(zwemmen)

m.v.g.
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

grunsven

WNF heeft wel vaker rare dingen hoor. Denk maar aan de (re)introductie van Zeearenden die gelukkig niet door gegaan zijn.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

kroonp

Bedankt voor de info Rob.

Ik heb mijn eindopdracht op school gedaan over damherten in het Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Ik heb dus best veel gelezen over damherten, maar over damherten in het Horsterwold ben ik niets tegen gekomen. Ze zitten er eigenlijk ook maar relatief kort.
Ik vindt het wel vreemd dat ze daar damherten hebben uitgezet. Heeft SBB dat gedaan? En weet je misschien ook waarom daar damherten zijn uitgezet?

Groet

Peter Kroon

tekenaar

#19
Het idee is dat damherten door menselijke invloed zo zeldzaam zijn geweest in de laatste duidzenden jaren dat ze daardoor niet zelf naar Nederland waren gekomen. Anders was er geen enkele reden dat ze hun areaal (uit Zuid-Europa) niet zelf vergroot zouden hebben. Een twijfelgevalletje inheems/exoot dus. Een paar jaar geleden stonden ze als exoten te boek, tegenwoordig als een (vrij zeldzame!) inheemse soort. De in Nederland levende damherten stammen allemaal af van uitgezette/losgelaten exemplaren.

Twee namen voor 1 diersoort is een kwestie van verschillende mening van verschillende experts. Hoe verschillend moeten soorten zijn om ze in verschillende geslachten in te delen? Daarvoor is GEEN definitie of regel vastgesteld. De enige regel is dat een geslacht tussen de famillie (hertachtigen) en de soort (damhert) in staat. Indien nodig kunnen er ook nog subfamilies en subgenera worden gebruikt. In de praktijk komt het erop neer dat je de hele groep van de hertachtigen moet bekijken. Daarbinnen is er een heel aantal overeenkomstige soorten, denk aan sika, edelhert, wapiti (volgens sommigen een ondersoort van het edelhert) en witliphert (te zien in Blijdorp). Die soorten lijken het meeste op elkaar en worden dus in 1 geslacht ingedeeld. Dan zijn er een paar soorten (damhert, axishert) die op deze groep lijken, maar toch ook een beetje meer afwijken van de andere soorten. Hoeveel ze afwijken is te onderzoeken (kwestie van opmeten, genetisch onderzoek doen gedragsonderzoek enz). De vraag is hoeveel ze moeten afwijken om ze in een apart geslacht in te delen. Hierover verschillen experts dus van mening en sommigen vinden dat ze genoeg afwijken terwijl anderen vinden dat dat niet zo is.

Ikzelf kijk graag naar de functie van geslachtsnamen. Ik houd niet van geslachten waar maar 1 soort in wordt ingedeeld (zogenaamde monotypische geslachten). Die zeggen namelijk niets meer als een soortnaam. Wanneer er binnen een bestaand geslacht duidelijke subgroepen van (meerdere) soorten zijn wordt een opdeling in verschillende geslachten nuttig. Zo verder redenerend krijg je de vraag hoeveel soorten in het geslacht Dama ingedeeld worden. Het antwoord is 1 of 2, alweer afhankelijk van de mening van deskundigen. Is het (wereldwijd zeer bedreigde) Mesopotamische damhert een andere soort of een ondersoort als onze herteparkdiertjes? De trend is om steeds minder ondersoorten te erkennen en alle eenduidig afwijkende vormen "soorten" te noemen. Mesopotamisch damhert wordt dus een aparte soort. Twee soorten damherten vormen duidelijk een apart subgroepje binnen de groep van edelhertachtige soorten. Dan wordt het nuttig die in een apart geslacht in te delen: Dama dama, dus.  

Je leest: hier zitten veel persoonlijke overtuigingen en ideeen achter. Dat is nu net waar het allemaal om draait. Iemand anders heeft het volste recht om er een andere mening op na te houden en bijvoorbeeld beide damherten als ondersoorten van 1 soort in te delen in het geslacht Cervus. Zo'n mening zal wel beter geaccepteerd worden naarmate hij beter te onderbouwen is. M.a.w. de meest overtuigende deskundige wint het op de lange termijn.

Los daarvan zijn er 90 vastgestelde regels waar wetenschappelijke namen van dieren aan moeten voldoen (de Code ligt toevallig op mijn computertafel). Er zijn dus veel regels voor wetenschappelijke namen, maar veel minder regels voor wetenschappelijke indelingen.

Maakt dit het een beetje duidelijker?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

grunsven

Een erg duidelijk verhaal inderdaad. Het zijn uiteindelijk allemaal keuzes. Er is nog een ander belangrijk punt. Een geslacht moet monofyletisch zijn. Dat betekend dat twee soorten binnen een geslacht altijd meer met elkaar verwant zijn dan met elke soort buiten het geslacht.
Door genetisch onderzoek blijkt dit vaak niet het geval te zijn en daarom worden veel genera nu overhoop gehaald.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

harderbroek

CiteerBedankt voor de info Rob.

Ik vindt het wel vreemd dat ze daar damherten hebben uitgezet. Heeft SBB dat gedaan? En weet je misschien ook waarom daar damherten zijn uitgezet?
Hoi Peter,
Zover ik weet SBB niet maar dit alles heeft nog mogelijk een staartje dus wil ik het hier voorlopig even bij laten op dit forum.


m.v.g.
Rob
Zeewolde
Fl
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Freek Verkerk

#22
Hi,

Interessante discussie met leuke staartjes.

Ik had begrepen dat er over verschillende soorten gesproken wordt als dieren samen geen vruchtbare nakomelingen kunnen produceren. Ik ben geen expert, maar wel geinteresseerd, vandaar dat ik het gewoon maar vraag. Ik had begrepen dat reeen en damherten niet kunnen kruizen (wat is het juiste woord). Van combinatie damhert / edelhert ben ik minder zeker. Wie weet het?

Over het uitzetten van soorten. Ik vind het geweldig dat damherten nu ook in de Flevopolder voorkomen. Het lijkt er zelfs op dat ze ook nog verbinding hebben met de Veluwe, zwemmend of over het ijs lopend lijkt contact mogelijk. Zeer goed. Vreemd dat er dan wel een vrij grote populatie (28) dieren in de Flevopolder zit, terwijl de populaties op de Veluwe, aan het aantal waarnemingen te zien niet zo groot zijn. Klopt dat? Het lijkt op de Veluwe erg op verspreide gescheiden omheinde populaties.

Vreemd ook dat het de kleinere hertensoorten ree en damhert wel lukt om vanuit de Veluwe de polder te bereiken, maar dat dit voor het edelhert te moeilijk is. Zitten die echt niet in het Horsterwold?

Het verbaasd mij dat iemand vrij precies kan zeggen dat er 28 damherten zijn. Alsof deze dieren en dit soort grote kuddes lopen en dan bijvoorbeeld naast elkaar op de foto gaan staan. Ook zijn er dus geruchten dat deze dieren al jaren in de polder rondlopen. Ik neem aan dat er dan ook wel eens 1 geboren wordt, of doodgaat, dus dat die aantallen niet zo exact te bepalen zijn. vraag lopen damherten inderdaad in dit soort grote groepen rond of splisen ze zich op zoals op de foto in groepjes van 2 a 10 dieren?

Ik denk dat degenen die bevorderd hebben dat deze dieren in het Horsterwold rondloopt meelezen. Geweldig gedaan. Ik zou het ook erg mooi vinden als in de buurt van Nijmegen en de Duitse grens deze dieren verschijnen. Of bij de provinciegrenzen van Drente, Friesland en overijssel. Die gebieden lijken me geschikt en grensgebieden hebben als voordeel dat onduidelijk is waar de dieren zitten en wie verantwoordelijk is zodat coordinatie moeilijker is. Men schuift snel verantwoordelijkheid af want gunstig is voor de soort.
Ben benieuwd; interessant.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

CiteerIk had begrepen dat er over verschillende soorten gesproken wordt als dieren samen geen vruchtbare nakomelingen kunnen produceren. Ik ben geen expert, maar wel geinteresseerd, vandaar dat ik het gewoon maar vraag. Ik had begrepen dat reeen en damherten niet kunnen kruizen (wat is het juiste woord). Van combinatie damhert / edelhert ben ik minder zeker. Wie weet het?
Damhert en edelhert kunnen kruisen maar doen dat normaal gesproken niet vanwege gedragsverschillen. ik weet niet of de nakomelingen vruchtbaar zijn.

Vruchtbaarheid van nakomelingen wordt niet zoveel meer gebruikt als criterium. Anders zouden kol- riet- indische en grauwe ganzen allemaal dezelfde soort zijn (brengen vruchtbare nakomelingen voort)... Belangrijker is in hoeverre normaal opgegroeide (niet verkeerd ingeprente) dieren de "andere dieren" zien als een potentiele voortplantingspartner onder natuurlijke omstandigheden.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tekenaar

#24
CiteerVreemd ook dat het de kleinere hertensoorten ree en damhert wel lukt om vanuit de Veluwe de polder te bereiken, maar dat dit voor het edelhert te moeilijk is. Zitten die echt niet in het Horsterwold?
Ik denk dat damherten nogal eens "overtollig" zijn in particuliere hertenparkjes. Dan kan je kiezen: ze voor een schijntje verkopen (vaak geen belangstellenden te vinden), naar de poelier (hoe leg je dat uit aan je kinderen?) of ergens loslaten. Hoezo faunavervalsing, hoezo monitoring van effecten, hoezo dierenwelzijn (je zou maar plotsklaps uit je huis worden gezet)? Maar damherten blijken zich vaak aan de andere omstandigheden aan te passen...

Ree komt door vrijwel heel Nederland voor dus die zat al wat dichterbij de polder. Toch gaan er ook geruchten over uitzettingen van reeen in het verleden...

Voor meer over "wat is een soort" zie:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=8461
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

harderbroek

CiteerVreemd ook dat het de kleinere hertensoorten ree en damhert wel lukt om vanuit de Veluwe de polder te bereiken, maar dat dit voor het edelhert te moeilijk is. Zitten die echt niet in het Horsterwold?

Het verbaasd mij dat iemand vrij precies kan zeggen dat er 28 damherten zijn. Alsof deze dieren en dit soort grote kuddes lopen en dan bijvoorbeeld naast elkaar op de foto gaan staan. Ook zijn er dus geruchten dat deze dieren al jaren in de polder rondlopen.
Freek,

Er zitten ECHT GEEN Edelherten in het Horsterwold.

De damherten van het Horstewold komen ook ECHT NIET van de Veluwe.

En inderdaad mogelijk zitten er meer. De populatie is wel wat gesplits met zowel in het Horstewrwold als Hulkesteinse bos. En wat heet precies. maar als je een 5000 ha afloopt op nesten kom je wel eens wat tegen. Mogelijk zijn het er meer dan 28 maar de groepen die je telt in andere samestelling 10 km verderop lopen niet met me mee dus vandaar. En ja waar gevoederd wordt zitteen vaak de meeste eters.


groet
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Freek Verkerk

#26
CiteerEr zitten ECHT GEEN Edelherten in het Horsterwold.

De damherten van het Horstewold komen ook ECHT NIET van de Veluwe.

Het is niet dat ik dat niet geloof, ik geloof je wel. Ik vind het alleen een beetje vreemd dat er meteen zoveel damherten daar zitten. Ik geloof ook wel dat er eens iemand een damhert overheeft en dat die dan gedumpt wordt in het bos. Maar dat iemand 28 damherten (ongeveer) over heeft vind ik zoveel. De plaatsen die ik ken waar damherten zitten zijn er 3; In de Koekamp bij DenHaag (plusminus 10), Amsterdamse bos; (4) en Flevopark Amsterdam (8). Haarlem hertenkamp (plusminus 20 Opgeheven volgens mij). Waterleidingduinen (ongeveer 1000 dacht ik) Dat is mijn referentiekader. Ik ken geen enkele kinderboerderij waar ze 28 dieren hebben.
Bovendien zijn ze bezig met de ecologische hoofdstructuur en herten kunnen zwemmen, en er zitten ook reeen, dus is het niet onmogelijk dat die dieren er zelfstandig uit de Veluwe zijn gekomen.

Ik wist niet dat damherten niks opbrengen. Is dat vlees niet te eten? Ook niet met Kerst? Volgens mij zit er zomaar voor 200 euro vlees aan per dier. dus 28 dieren is 6000 euro.

Vreemd is dan ook dat dit niet ook op andere plaatsen gebeurt. worden de damherten alleen in de Flevopolder gedumpt?

Is er ook bekend wat de beheerder van het bos van dit cadeautje van de kerstman vindt? Het zijn beschermde dieren, dus als ze geen schade aanrichten kan er volgens mij weinig aan gedaan worden (legaal dan).

Het lijkt wel of er een vrachtwagen vol is gedumpt. Wat gebeurt er met het jaarlijkse damherten overschot in de waterleidingduinen. Worden die niet afgeschoten en opgegeten; of wordt dat als afval verwerkt?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

harderbroek

Citeer[Ik geloof ook wel dat er eens iemand een damhert overheeft en dat die dan gedumpt wordt in het bos. Maar dat iemand 28 damherten (ongeveer) over heeft vind ik zoveel.
je hebt mij ook niet horen zeggen dat deze 28 uitgezet zijn. vanaf 2004 heeft de populatie zich aardig ontwikkeld.
En volgens mijn vogelmaat die nog erger in tellen is dan ik zijn het er mogelijk 30. (*& zat ik er 2 naast.( ha ha) :rolleyes:

Nu gaat Robbiee weer meerkoetjes luisteren in de tuin op geluid. Leuke beesten in de nacht :duim:
gegroet
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Freek Verkerk

Hou ons maar op de hoogte van de bijzondere ontwikkelingen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

kroonp

#29
Tja, damherten zijn er goed in om zich 'aardig' te ontwikkelen. De grootte van de  populatie damherten in de Amsterdamse Waterleidingduinen wordt nu geschat op 2700 dieren. Vier jaar geleden was dat aantal 620 :o

En het is nog maar 15 jaar geleden dat er in de AWD ook rond de 28 dieren rond liepen.

En dat is dan in een voedselarm, droog duingebied. Wat kan er dan wel niet gebeuren in zo'n voedselrijk bos als het horsterwold :rolleyes: .
Groet

Peter Kroon