Roze pelikaan Blauwe Kamer e.o.

Gestart door Albert de Jong, september 06, 2010, 17:03:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

CiteerBB neemt niet eens de moeite om Groenerick te vangen... Zal met deze niet anders zijn, neem ik aan...

Dat is natuurlijk wel vreemd. Is BB niet verplicht hun vogels terug te vangen? Het lijkt mij een geval van (niet moedwillige) faunavervalsing.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Theo Linders

Citaat van: sjouke op september 08, 2010, 15:45:53 PM
BB neemt niet eens de moeite om Groenerick te vangen... Zal met deze niet anders zijn, neem ik aan...

dat doen ze wel, het is alleen niet heel erg makkelijk.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

UtrechtsVogelNet

Citaat van: Edwin Russer op september 08, 2010, 12:36:21 PM
Citaat van: Jaap Dijkhuizen op september 08, 2010, 12:34:02 PM
En als dit hele verhaal waar blijkt te zijn (van die chip), hoe zit dat dan met die zogenaamde wilde vogel van een paar jaar geleden??? :police:

He, geen olie op het vuur gooien >:D

Precies!! Die van een paar jaar geleden was hartstikke wild hoor ! Hehehe.  :P

GertJ

#123
Citaat van: HPM op september 08, 2010, 10:56:27 AM
Citaat van: GertJ op september 08, 2010, 10:09:46 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/49872712
Das ook wel apart: de vogel komt bij tijd en wijle aanvliegen uit de richting van Achterberg.
Voor mensen die niet precies weten waar Achterberg, Ouwehands Dierpark en de Blauwe Kamer liggen raad ik aan om dit eens op Googlemaps op te zoeken.

De herkomstrichtingrichting lijkt me niet zo goed te bepalen als hij van over de Grebbeberg komt.
Je kan je ook afvragen wat hij in Achterberg heeftv te zoeken.

--
Groeten, Herman van der Meer

Denk dat-ie met de klok mee om de Grebbeberg gevlogen is, gezien een paar andere waarnemingen.
Ja, ik bedoelde ook eigenlijk dat het erg vreemd is dat een wilde pelikaan de aanvliegroute over de weilanden naar de achterkant van de dierentuin gebruikt...
Maar goed, ik denk dat er genoeg over gezegd is toch?
Groet Gert Jager

Vincent Hart

Citaat van: jw90_online op september 08, 2010, 19:03:25 PM
CiteerBB neemt niet eens de moeite om Groenerick te vangen... Zal met deze niet anders zijn, neem ik aan...

Dat is natuurlijk wel vreemd. Is BB niet verplicht hun vogels terug te vangen? Het lijkt mij een geval van (niet moedwillige) faunavervalsing.
Het lijkt me voor een zinvolle discussie wel raadzaam om onderscheid te maken tussen feiten en loze beweringen. Dat BB Groenerik tot nu toe niet gevangen heeft, is een voorbeeld van het eerste. Dat ze het niet geprobeerd hebben, van het tweede ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

veedee

Weet iemand toevallig ook of OD vandaag ook een poging heeft gewaagd om het dier te vangen? Of zouden ze er nu vanaf zien aangezien het gisteren niet lukte om het over een paar dagen misschien nog een keer te proberen als de vogel uitgehongerd is en misschien wat sneller geneigd is om op de verzorgers met vis af te komen?

Misschien weet iemand het die met de AID of met OD gesproken heeft?

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Tim de Boer

Heeft iemand hem eigenlijk iets zien vangen? Lijkt me redelijk noodzakelijk om in leven te blijven, ik heb het niet gezien vandaag in ieder geval...
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Vincent Hart

#127
Voila

Overigens wel opvallend (zonder daar een waardeoordeel aan te willen verbinden) dat nog steeds de overgrote meerderheid de vogel als 'wild' invoert.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Alex Bos

Maandagavond, toen de pelikaan in de Schoutenwaard zat, heeft hij aardig vis naar binnen gewerkt. Dat was leuk te zien door de scoop. De vogel kan dus toch wel goed voor zichzelf zorgen.
Groeten Alex Bos

Jos Welbedacht

CiteerHet lijkt me voor een zinvolle discussie wel raadzaam om onderscheid te   maken tussen feiten en loze beweringen. Dat BB Groenerik tot nu toe niet   gevangen heeft, is een voorbeeld van het eerste. Dat ze het niet   geprobeerd hebben, van het tweede ...

Daar heb je natuurlijk gelijk in! Ik constateer echter wel dat het niet snel verloopt waardoor er twijfel ontstaat over de energie die er in het vangen van Groenerick wordt gestoken. Die twijfel wordt versterkt door het feit dat BB het kennelijk niet snel doorheeft wanneer er een Roze Pelikaan mist. Maar goed, misschien is Groenerick wel gewoon ontzettend moeilijk om te vangen, zoals met de Blauwe Kamer vogel het geval is.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

Die twijfel kan ik me ook best in vinden. Ik weet in elk geval dat er kort na de ontsnapping een aantal vangpogingen gedaan zijn, daarna is het qua berichtgeving redelijk stil gebleven. Je afvragen in hoeverre er de laatste tijd energie is gestoken in nieuwe vangpogingen kan dan ook geen kwaad  - als het je interesseert, zou je eens navraag kunnen doen. Maar tenzij Sjouke meer weet dan wij, is de conclusie dat er geen moeite is gedaan, uit de constatering dat het niet gelukt is, niet juist.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ted van der Knaap

Citaat van: Ted van der Knaap op september 08, 2010, 11:38:28 AM
In de tijd dat het mailtje hierboven is geschreven heb ik een mailtje naar Ouwehand doen uitgaan waarin ik deze Forum-link heb geplaatst en omdat er "beschuldigingen" naar het dierenpark waren leek het me wijs om naar de kern te gaan en heb daarom Ouwehand gevraagd of ze met een verklaring konden komen n.a.v. dit Topic.

Misschien krijg ik nog een reactie maar bovenstaande reactie van Pieter zegt denk ik genoeg.....

Bij deze:
Daar ik geen login heb voor het forum hierbij een vertraagd antwoord van onze kant betreffende de ontsnapte pelikaan.

Na een telefoontje van Albert de Jong op maandag j.l. die de vraag stelde of wij een pelikaan kwijt waren kon de receptioniste en de afdeling dit nog niet bevestigen dat zij bij ons was weggevlogen wij hebben gelijk een telling gedaan van de pelikanen in ons park. Wij mistten inderdaad 1 vrouwelijke pelikaan genaamd Hetty. Daar wij geen telefoonnummer hadden van Albert de Jong konden wij op datzelfde moment niet terugbellen om te melden dat het inderdaad een pelikaan van ons was. Onze vogels in het park hebben niet allemaal een gesloten pootring maar hebben vaak een chip omdat de ringen van pelikanen vaak problemen hebben met doorschuiven van de ring om een gewricht en hierdoor ontstekingen kunnen ontstaan en hierdoor zelfs het verlies van een hele poot. Op het moment dat uw medevogelaar op maandag belde waren wij nog niet op de hoogte dat er hier een weggevlogen nadat de afdeling dit toch geconstateerd had hebben wij in overleg met de boswachter een kijkje genomen waar de pelikaan zich bevond. Het betreft een 10 jarige volwassen pelikaanvrouw en is door de verzorgers gisteren, (tijdens de vangactie) ook als zodanig herkent. In een open gebied waar zij zich nu bevind is vangen geen optie want ze vliegt gelijk weg. Wat wij hopen is dat ze zelf een vliegtochtje gaat maken een contact zoekt met de rest van de groep en dan hopen dat ze zelf terug komt gaat dit binnen enkele dagen niet gebeuren dan gaan wij iets anders verzinnen.

Sorry voor de opschudding maar deze pelikaan is echt van Ouwehands Dierenpark en het betreft dus geen wild exemplaar.

Met vriendelijke groeten,


Dirk-Jan van der Kolk
Manager Dierverzorging
Ouwehands Dierenpark Rhenen

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Certhia

Citaat van: Ted van der Knaap op september 09, 2010, 11:40:00 AM
Citaat van: Ted van der Knaap op september 08, 2010, 11:38:28 AM
In de tijd dat het mailtje hierboven is geschreven heb ik een mailtje naar Ouwehand doen uitgaan waarin ik deze Forum-link heb geplaatst en omdat er "beschuldigingen" naar het dierenpark waren leek het me wijs om naar de kern te gaan en heb daarom Ouwehand gevraagd of ze met een verklaring konden komen n.a.v. dit Topic.

Misschien krijg ik nog een reactie maar bovenstaande reactie van Pieter zegt denk ik genoeg.....

Bij deze:
Daar ik geen login heb voor het forum hierbij een vertraagd antwoord van onze kant betreffende de ontsnapte pelikaan.

Na een telefoontje van Albert de Jong op maandag j.l. die de vraag stelde of wij een pelikaan kwijt waren kon de receptioniste en de afdeling dit nog niet bevestigen dat zij bij ons was weggevlogen wij hebben gelijk een telling gedaan van de pelikanen in ons park. Wij mistten inderdaad 1 vrouwelijke pelikaan genaamd Hetty. Daar wij geen telefoonnummer hadden van Albert de Jong konden wij op datzelfde moment niet terugbellen om te melden dat het inderdaad een pelikaan van ons was. Onze vogels in het park hebben niet allemaal een gesloten pootring maar hebben vaak een chip omdat de ringen van pelikanen vaak problemen hebben met doorschuiven van de ring om een gewricht en hierdoor ontstekingen kunnen ontstaan en hierdoor zelfs het verlies van een hele poot. Op het moment dat uw medevogelaar op maandag belde waren wij nog niet op de hoogte dat er hier een weggevlogen nadat de afdeling dit toch geconstateerd had hebben wij in overleg met de boswachter een kijkje genomen waar de pelikaan zich bevond. Het betreft een 10 jarige volwassen pelikaanvrouw en is door de verzorgers gisteren, (tijdens de vangactie) ook als zodanig herkent. In een open gebied waar zij zich nu bevind is vangen geen optie want ze vliegt gelijk weg. Wat wij hopen is dat ze zelf een vliegtochtje gaat maken een contact zoekt met de rest van de groep en dan hopen dat ze zelf terug komt gaat dit binnen enkele dagen niet gebeuren dan gaan wij iets anders verzinnen.

Sorry voor de opschudding maar deze pelikaan is echt van Ouwehands Dierenpark en het betreft dus geen wild exemplaar.

Met vriendelijke groeten,


Dirk-Jan van der Kolk
Manager Dierverzorging
Ouwehands Dierenpark Rhenen


Helder!

joostheeremans

Citaat van: Ted van der Knaap op september 09, 2010, 11:40:00 AM
Citaat van: Ted van der Knaap op september 08, 2010, 11:38:28 AM
In de tijd dat het mailtje hierboven is geschreven heb ik een mailtje naar Ouwehand doen uitgaan waarin ik deze Forum-link heb geplaatst en omdat er "beschuldigingen" naar het dierenpark waren leek het me wijs om naar de kern te gaan en heb daarom Ouwehand gevraagd of ze met een verklaring konden komen n.a.v. dit Topic.

Misschien krijg ik nog een reactie maar bovenstaande reactie van Pieter zegt denk ik genoeg.....

Bij deze:
Daar ik geen login heb voor het forum hierbij een vertraagd antwoord van onze kant betreffende de ontsnapte pelikaan.

Na een telefoontje van Albert de Jong op maandag j.l. die de vraag stelde of wij een pelikaan kwijt waren kon de receptioniste en de afdeling dit nog niet bevestigen dat zij bij ons was weggevlogen wij hebben gelijk een telling gedaan van de pelikanen in ons park. Wij mistten inderdaad 1 vrouwelijke pelikaan genaamd Hetty. Daar wij geen telefoonnummer hadden van Albert de Jong konden wij op datzelfde moment niet terugbellen om te melden dat het inderdaad een pelikaan van ons was. Onze vogels in het park hebben niet allemaal een gesloten pootring maar hebben vaak een chip omdat de ringen van pelikanen vaak problemen hebben met doorschuiven van de ring om een gewricht en hierdoor ontstekingen kunnen ontstaan en hierdoor zelfs het verlies van een hele poot. Op het moment dat uw medevogelaar op maandag belde waren wij nog niet op de hoogte dat er hier een weggevlogen nadat de afdeling dit toch geconstateerd had hebben wij in overleg met de boswachter een kijkje genomen waar de pelikaan zich bevond. Het betreft een 10 jarige volwassen pelikaanvrouw en is door de verzorgers gisteren, (tijdens de vangactie) ook als zodanig herkent. In een open gebied waar zij zich nu bevind is vangen geen optie want ze vliegt gelijk weg. Wat wij hopen is dat ze zelf een vliegtochtje gaat maken een contact zoekt met de rest van de groep en dan hopen dat ze zelf terug komt gaat dit binnen enkele dagen niet gebeuren dan gaan wij iets anders verzinnen.

Sorry voor de opschudding maar deze pelikaan is echt van Ouwehands Dierenpark en het betreft dus geen wild exemplaar.

Met vriendelijke groeten,


Dirk-Jan van der Kolk
Manager Dierverzorging
Ouwehands Dierenpark Rhenen


Duidelijk verhaal, Ted bedankt voor het navragen en doorgeven. Nu maar een wilde zoeken  :duim:
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

GertJ

Citaat van: Vincent Hart op september 08, 2010, 22:45:26 PM
Voila

Overigens wel opvallend (zonder daar een waardeoordeel aan te willen verbinden) dat nog steeds de overgrote meerderheid de vogel als 'wild' invoert.

Sterkte Administrator met het regelen van escape-tekentjes achter elke waarneming...
Groet Gert Jager

Guus Peterse

Zo zijn er nog een paar soorten waar dat nog moet gebeuren. Keek laatst even naar de waarnemingen van grote tafeleend ...
Maar da's misschien meer iets voor een ander topic.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Albert de Jong

Bedankt voor het duidelijke antwoord, Dirk-Jan! Daarmee is denk ik alles gezegd en kan dit topic achter slot en grendel. Vóórdat ik blijvend geassocieerd wordt met escapes door deze discussie  :P .
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

frankmeer

#137
Citaat van: GertJ op september 09, 2010, 15:03:01 PM
Citaat van: Vincent Hart op september 08, 2010, 22:45:26 PM
Overigens wel opvallend (zonder daar een waardeoordeel aan te willen verbinden) dat nog steeds de overgrote meerderheid de vogel als 'wild' invoert.

Sterkte Administrator met het regelen van escape-tekentjes achter elke waarneming...

CiteerZo zijn er nog een paar soorten waar dat nog moet gebeuren. Keek laatst even naar de waarnemingen van grote tafeleend ...
Maar da's misschien meer iets voor een ander topic.

Inderdaad vreemd dat bijna niemand de pelikaan uit zichzelf op escape zet, volgens mij is het toch al even duidelijk dat het een ontsnapt exemplaar betreft.
Kan Hisko alle waarnemingen van Hetty en van de Grote Tafeleend niet automatisch in één keer op escape zetten?
Frank van der Meer

Timo Roeke

Mensen zetten hem nog steeds niet allemaal op escape.

Certhia

Citaat van: Timo Roeke op september 11, 2010, 00:23:16 AM
Mensen zetten hem nog steeds niet allemaal op escape.


Innocent until proven guilty. :)

Vincent Hart

Meer 'uitstel van executie'  ;)

Als iemand deze vogel al gaat indienen, gaat de CDNA haar natuurlijk nooit als wild aanvaarden. Wij volgen het oordeel van de CDNA, dus zullen waarnemingen van deze peli zonder ESC-symbooltje op Niet Goedgekeurd zetten. Dus zet je waarneming op escape, keuren wij 'm goed, iedereen blij!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Certhia

Citaat van: Vincent Hart op september 11, 2010, 08:35:22 AM
Meer 'uitstel van executie'  ;)

Als iemand deze vogel al gaat indienen, gaat de CDNA haar natuurlijk nooit als wild aanvaarden. Wij volgen het oordeel van de CDNA, dus zullen waarnemingen van deze peli zonder ESC-symbooltje op Niet Goedgekeurd zetten. Dus zet je waarneming op escape, keuren wij 'm goed, iedereen blij!


Sssssht! ;)


Michiel en Milka

Ik was vorige week zondag in de Blauwe Kamer, maar zag later pas de melding van de roze pelikaan. Afgelopen week wel met interesse dit topic gevolgd. En daarbij kwam ergens het volgende bovenborrelen:

Een jonge vogelaar uit Kotten
Liet zich door een pelikaan bedotten.
Maar die sprak bedaard:
Ik ben geen ruzie waard.
Je moet mij door een roze bril spotten.

En voor wie zich nu afvraagt waar Kotten ligt: X249.886; Y440.176
Groet, Michiel

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers



Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Albert de Jong

Citaat van: Michiel en Milka op september 12, 2010, 13:57:46 PM
Ik was vorige week zondag in de Blauwe Kamer, maar zag later pas de melding van de roze pelikaan. Afgelopen week wel met interesse dit topic gevolgd. En daarbij kwam ergens het volgende bovenborrelen:

Een jonge vogelaar uit Kotten
Liet zich door een pelikaan bedotten.
Maar die sprak bedaard:
Ik ben geen ruzie waard.
Je moet mij door een roze bril spotten.

En voor wie zich nu afvraagt waar Kotten ligt: X249.886; Y440.176

We noemen hem Limerick.

Wanneer komt dat slot op dit topic er nu?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

HPM

Waarom zou het onmogelijk gemaakt moeten worden om dit topic nog te gebruiken?
Als niemand er meer iets over te melden heeft zakt het vanzelf uit het zicht.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer