N.a.v. de ringen van pelikanen die in Ouwehand wonen ben ik eens gaan kijken in foto's die ik daarvan heb. Ik kom pelikanen tegen die aan beide poten geringd zijn; met een groene code ring (3 letters) en een gesloten metalen ring, pelikanen die alleen de groene code ring hebben en ook kwam ik een foto tegen van een ongeringd exemplaar. De foto's zijn van 30 juni 2009. gr. Dorine
Beste Dorine,
Prachtige foto's! En goed dat je ze hier even hebt geplaatst.
Bij de eerste vogel lijkt de metalen ring te strak te zitten (?). Het is een lipring, maar niet (helemaal) meer goed gesloten. Het lijkt geen stalen ring te zijn (die slijten niet), maar iets van aluminium. Bij Knobbelzwanen (ook met dit soort dikke poten) kunnen dergelijke niet-stalen ringen soms best snel (minimaal al na enkele jaren afvallen). Dus wellicht ook bij Roze Pelikaan? Who knows? En bij deze vogel zie je ook dat de kleurring ook al begint te verbrokkelen. Ook bij Knobbelzwaan vallen dergelijke kleurringen (kijk maar eens rond in de parken in Kopenhagen) er soms ook al weer vrij snel af (gaan kapot).
Beste anderen,
Het lijkt me geweldig hoor, een Roze Pelikaan van wilde herkomst! 't Zijn uitstekende vliegers, dus waarom niet? Makheid is inderdaad iets wat zich wel in de loop der tijd ontwikkelen moet, en ook individueel bepaald is. Een erg schuw individu zal, uitzonderingen daargelaten, niet opeens erg mak zijn, en een erg makke vogel zal, uitzonderingen daargelaten, inderdaad niet opeens erg schuw zijn.
Maar de bewuste vogel heeft natuurlijk wel degelijk ook individuele kenmerken! Zelf zonder ring etc. zou het best mogelijk moeten zijn, zeker nu er -kennelijk- flink wat foto's in omloop zijn van de tamme ongeringde vogel(s?) van de dierentuin, om met zekerheid vast te stellen of het wel of niet 'de' dierentuinpelikaan is. Gewoon zeer veel foto's in het veld maken, en vooral als de vogel is gevangen, bij de vangst alle onderdelen (vleugels wijduit!) goed op de foto zetten, veel maten nemen etc. Dan kom je best wel een eind.
Groetjes, Klaas