Franse vleermuis uit 2006

Gestart door Jarinka, september 07, 2010, 14:57:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Mijn moeder is foto's aan het uitzoeken. Ze kwam twee foto's tegen van een vleermuis die we op vakantie tegenkwamen.
We zaten in 2006 op camping Le Katalpa (ontzettende aanrader trouwens!). Toen mijn moeder de was aan het afhalen was, viel deze vleermuis uit een broekzak. Ik met mijn blonde natuurhoofd dacht toen dat het een fruitvleermuis was, dus we hebben hem toen in de schaduw gelegd met een appel erbij ("Daar wordt hij vast blij van :D!"). Later is hij weggevlogen, en wij waren helemaal blij omdat we heel goed voor een vleermuis hadden gezorgd (ik was toen 13 ofzo :P).
Over de grootte weet ik niet heel veel nuttigs te vertellen. Hij was vrij klein (het zijn mijn handen), maar als ik de maten vergelijk met mijn handen zal hij ongeveer 5 cm lang geweest zijn.

Ik heb foto's gemaakt van de foto's, dus de kwaliteit is niet super, maar misschien dat er toch nog een naam op geplakt kan worden.
Alvast bedankt :).
Groeten, Jarinka Heijink

Rene Janssen

Dag Jarinka!


Vaak zijn de foto's slechter van kwaliteit! Het lijkt een beetje een kleine dwergvleermuis te zijn door die ribbel die tussen de twee neusgaten doorloopt. Savi's vleermuis en Kuhls kan ook nog... Ik moet weer even graven in mijn Extremadura- geheugen qua kenmerken, ik kom er op terug!!



René
René Janssen

Jarinka

Het is alweer een enorme poos geleden, maar toevallig kwam ik deze topic weer tegen.
René, weet je er al meer over?
Groeten, Jarinka Heijink

Herman Bouman

Gezien de verspreiding van de soorten neig ik naar Kuhls dwergvleermuis. Er lijkt zelfs een lichte achterrand op de vleugel (foto 2) zichtbaar te zijn.
Rene, wat denk jij?

Rene Janssen

Dag Jarinka,


Ik denk dat het een kleine dwerg is door die ribbel in de snuit, een Savi's is het niet; een Kuhls zou nog kunnen, maar dat lijkt het toch niet te zijn.



René
René Janssen

diertjesvriend

kan het geen ruige dwergvleermuis zijn?
hij heeft zo'n iets ronder koppie, gewone dwergjes zijn (vind ik) wat fijner gebouwd qua snuitje.
kleine dwerg weet ik nog niet iets van, beperk me tot de in nl voorkomende soorten,
er is er laatst 1 aangetroffen in NL dus ik zal me er eens in verdiepen.

het blijft best wel lastig vind ik, om bepaalde soorten uit elkaar te halen,
ik 'bemoei' me er eigenlijk vooral mee om er weer van te leren :)