Hoofdmenu

Welke is dit

Gestart door GerardL, augustus 28, 2006, 20:33:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo Forumlezers,


Bij het controleren van mijn niet gedetermineerde juffertjes vond ik nog
dit juffertje.

Is dit juffertje met deze foto nog te determineren ?
Of is dit de bruine winterjuffer?

Alvast bedankt,


Grtzzzz

Gerard

Goyatlah

Winterjuffer. Ben bang dat niet te zeggen valt welke...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

GerardL

Toch Dankjewel Dolf,


Ik was er al bang voor, ik zag nu pas de lichte blauwe schijn op het oog.
Er was een kans dat iemand meerdere specifieke kenmerken van deze winterjuffers kent

Met mijn Odon tabel blz. 22 en Libellen van NW-Europa blz. 31 kom ik met kenmerken niet verder.

Bedankt,


Grtzzzz

Gerard


Goyatlah

Wellicht kan de vindplaats helpen?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

GerardL

Sorry, deze winterjuffer komt uit Brunssum Z-Limburg.


kroonp

CiteerWinterjuffer. Ben bang dat niet te zeggen valt welke...
Waarom niet?

Ik zie geen uitbochting aan de onderkant van de donkere rugstreep op het borststuk. En de donkere baan onder de schoudernaadstreep is breed.

Een vrouwtje bruine winterjuffer dus wat mij betreft.

Of ben ik nu te gemakkelijk bezig...
Groet

Peter Kroon

GerardL

#6
Hallo Peter,


Dit bedoel je met die uitbochting ?


Grtzzzz

Gerard

kroonp

CiteerHallo Peter,


Dit bedoel je met die uitbochting ?


Grtzzzz

Gerard
yep

Met die vindplaats is het trouwens al voor 99% zeker dat het een bruine winterjuffer is. Noordse winterjuffers planten zich alleen voort in de Weerribben in Overijssel en zwerven uit naar de omgeving. Bekijk het kaartje op de site maar eens.
Groet

Peter Kroon

GerardL


Yep ik heb het gezien.

Was voor mij nog geen "hard kenmerk / eigenschap" .
Nu wel


Bedankt,


Grtzzzz

Gerard

Goyatlah

Klopt, keek verkeerd. Heb zelf nog maar 1 keer een winterjuffer gezien (Noordse) en die was zo oud dat dit verschil nauwelijks meer te zien was.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

AvanderHeijden

De cremekleurige zijkant van het borststuk is ook typerend voor de Bruine. Bij de Noordse is die veel donkerder. Geen hard kenmerk ongetwijfeld maar als je beide soorten een aantal keer hebt gezien zie je het verschil wel meteen zonder op de schouderstreep te hoeven letten.

grunsven

De uitbochting is ook niet heilig want deze kan ontbreken bij Noordse. De breedte van het donkere deel er onder is een beter kenmerk.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)