lijkend op een champignon bij de groentenboer

Gestart door IngridBelser, september 07, 2010, 12:57:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

IngridBelser

Beste mensen,

Ik beschrijf mijn laatste vondst. In welke soortengroep moet ik zoeken en waarom. Bij de champignons kan ik hem niet vinden.

Hoed:    klein, rond doorsnede 2.5 cm, 2.2 cm hoog, midden tot donkerbruin, rondom ingescheurd waardoor het witte vlees te zien is, een gesloten bolletje gelijk een     champignon, geen plaatjes of buisjes te zien. Na snijden dicht opeen staande plaatjes
steel:    wit, stevig, glad, onder duidelijk breder dan boven, lengte: 3,5 cm, na licht knijpen geen verkleuring, na snijden wat lichtbruin zoals een champignon.
geur:    geen
groep:  staan met 7 exemplaren verspreid in een groep, doch geen heksenkring
plaats: onder een veld-esdoorn en hazelaar in groenstrook tussen voetpad en regionaal NS spoor waar honden uitgelaten worden.
gistermorgen ook gezien, niet gegroeid, alleen hoed ingescheurd

foto 1: maandag 6 september
foto 2 woensdag 8 september

met vriendelijke groet, Ingrid
met vriendelijke groet.

Ingrid

xenion

Grote kans dat het ook een Champignon is, maar deze is nog veel te jong om met zekerheid wat van de zeggen, de kenmerken zijn nog niet goed ontwikkeld nu.
Groeten,
Martin

IngridBelser

Hoi Martin,

Bedankt voor je reactie. Ik zal hem dagelijks volgen. Is het zinvol om vast op die bruine kleur te focussen?

Ingrid
met vriendelijke groet.

Ingrid

xenion

Bruine kleur na doorsnijden bedoel je? Dat is wel een nuttig kenmerk voor als deze volgroeid is en de andere kenmerken zichtbaar zijn, maar is nu nog niet veel mee te doen (door mij in ieder geval niet). Hou er wel rekening mee dat de microscoop ook vaak nog noodzakelijk zal zijn...
Groeten,
Martin

IngridBelser

Hoi Martin,

ik heb nog net een heel oud vergrootglas, ooit door mijn echtgenoot voor postzegels gebruikt. 

Ik bedoelde de bruine kleur van de hoed maar misschien is dat het velum????????????/

groet

Ingrid
met vriendelijke groet.

Ingrid

xenion

Dat zal bij verder groeien wel openbarsten in kleine vlokjes.
Groeten,
Martin

IngridBelser

Hoi Martin,

Ik dacht dat het de kleur van de paddenstoel was, ik zocht op die kleur.

groet-je

Ingrid
met vriendelijke groet.

Ingrid

IngridBelser

weer nieuwe foto's nu van vrijdag 10 sept.
ik ga nu voor de grote parasolzwam
met vriendelijke groet.

Ingrid

Ismael

dit is zo te zien de knolparasol, tenminste ik neem aan dat er een knol aanwezig was cq verdikking? Ik zie ze nu ook veel
Groeten Ismaƫl Wind

IngridBelser

Hoi Ismael,

Is het enige verschil tussen de knolparasolzwam en de grote parasolzwam de verdikking cq knol aan de voet van de stengel?

Ingrid
met vriendelijke groet.

Ingrid

grietaf

Nee, de steel is ook nog anders. Van de Grote parasolzwam is hij bruin met barstjes en van de Knolparsolzwam is hij lichter en effen van kleur. Bovendien verkleurt de laatste rood/oranje als je hem met je nagel beschadigt.
Grieta.

IngridBelser

hoi Grieta,

Ik ga tussen de middag meteen kijken en uitproberen.

bedankt voor je reactie,  Ingrid
met vriendelijke groet.

Ingrid