Hoofdmenu

Pissebed

Gestart door henkvanwoerden, september 06, 2010, 21:10:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Hier een paar foto's van een blauwe pissebed. Zover ik weet, duidt de blauwe kleur op een virusinfectie. Wie kan daar wat meer over vertellen en om welke pissebed gaat het? Opnames in de tuin in Apeldoorn.

Groet,

Henk.
Met vriendelijke groet,

Henk.

mabeline

ik denk mospissebed (Philoscia muscorum)

maar wacht even op een kenner voor bevestiging
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

jeeweevz

CiteerDiana schreef:
ik denk mospissebed (Philoscia muscorum)

Ik denk van niet  ;D  (maar ook ik ben geen kenner). Ik zou hier Porcellio scaber van maken (maar kan niet alle kenmerken goed zien op de foto's).

Dus wederom geldt: wacht even op een kenner  :) .
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

mberg

Dag Henk, Diana, Jan-Willem,

Drie keer is scheepsrecht: Armadillidium vulgare.

Iridovirus is een voor pissebedden dodelijke virusinfectie. Het treedt vooral op wanneer er veel pissebedden bij elkaar zitten (zoals in tuinen) en wanneer de bodemvochtigheid sterk fluctueerd (zoals in tuinen). Dit laatse zorgt er mogelijk voor dat onder droge omstandigheden de pissebedden vatbaarder worden voor het virus (door stress). Iridovirus is bij veel soorten pissebedden aangetroffen en is geen zeldzaam verschijnsel. Dit virus is mogelijk verantwoordelijk voor een flinke mortaliteit onder pissebedden. Het is besmettelijk en wordt mogelijk door het consumeren van dode pissebedden over gedragen.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

henkvanwoerden

Diana, Jan Willem en Matty,

Bedankt voor jullie reacties en Matty natuurlijk voor de duidelijke uitleg. We gaan hem inboeken en nu dus met de juiste naam en de reden van de blauwe kleur.


Groet,

Henk.
Met vriendelijke groet,

Henk.

jeeweevz

Tja, gelukkig dat we een echte kenner hebben. Nu ik nog eens naar de foto's gekeken heb moet ik zeggen dat mijn suggestie (Porcellio scaber) ook wel slecht was. Daar lijkt hij wat de hele vorm betreft eigenlijk helemaal niet op. Ik had beter moeten weten want ik heb de laatste tijd honderden exemplaren van Porcellio scaber onder de binoc gehad  :( .
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea