Paddestoel onbekend

Gestart door A. Soeting, september 06, 2010, 15:18:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Deze paddestoelen vond ik vandaag in mijn tuin. Ik heb 3 paddestoelenboeken doorgespit en op internet gezocht maar kan deze niet vinden.
Ze stonden vrij donker onder een Oostenrijkse Den. De grond in mijn tuin is rivierklei de bovenlaag vermengd met wat zanderige grond.
De hoed van de paddestoel is 10 cm. De kleur is bruin en vezelig lamellen wit donkere bruine steel en een dikke beurs. Er was geen ring en de paddestoel ruikt muf. Van dee eerste 2 paddestoelfoto's is de kleur niet goed, waarschijnlijk door te weinig licht. Daarna op het gras nieuwe foto's gemaakt. Nu is de kleur goed.
Welke zijn dit.

xenion

Leuk! Een Beurszwam, en dan één van de meer zeldzamere. Met zulke opvallend donkere kleuren van het hele vruchtlichaam en zo'n sterk vezelige hoed heb ik eigenlijk geen flauw idee welke. Ik raad je aan het exemplaar wat je los hebt gehaald te drogen, dan kan er iemand even naar kijken, misschien ken je iemand met een microscoop? Maar misschien is er ook iemand die hem zo van foto af durft te benoemen.
Groeten,
Martin

A. Soeting

#2
Hier heb ik wat houvast aan. Ik ben nog verder gaan zoeken op internet en vond dit
Onwelriekende beurszwam Volvariella caesiotincta.
Ik denk dat dit hem is. Ik hoop dat dit plaatje meekomt ik heb het met de tekst in zijn geheel gekopieerd. Bedankt voor het op weg helpen.
Graag nog een bevestiging dan kan ik hem invoeren op waarneming. nl

Lida

Onwelriekende beurszwam
              Volvariella caesiotincta P.D. Orton           
                            Onwelriekende beurszwam door Gert Immerzeel
              Foto: Gert Immerzeel (2006)           
           Beschrijving:
              Deze zeldzame beurszwam groeit   in kasteelpark Nijenrode momenteel op ongeveer dezelfde plaats als in   2003, toen de soort hier voor het eerst werd aangetroffen. Dit jaar was   net als 2003 behoorlijk warm, en mogelijk vindt deze soort dat wel   prettig. De Onwelriekende beurszwam is een fraaie bruingrijze   paddenstoel, waarvan de hoed geheel bedekt is met een aanliggend   vachtje. Het is een soort die op hout groeit, vooral van Beuk. In dit   geval stond hij op de grond, waarin wel veel houtresten zitten en er   staan beuken vlakbij. Verwarring is mogelijk met de Grijsvezelige   beurszwam (Volvariella murinella), doch deze heeft microscopisch   andere kenmerken, en mist de karakteristieke geur van Robertskruid. De   Onwelriekende beurszwam staat als ernstig bedreigd op de Rode Lijst.

xenion

Hmm, daar was ik niet eens bij uitgekomen omdat ik er vanuit ging dat jouw exemplaar niet op hout zou groeien... Had ik eerst moeten vragen natuurlijk ;) Is dat bij jou het geval? En komt de geur ook overeen?
Deze soort wil ik ook wel in mijn tuin vinden trouwens!
Groeten,
Martin

A. Soeting

#4
Beste Martin

Ik heb geen hout gevonden maar er blijven wel altijd brokjes van dennetakjes in de grond zitten. Er staat ook een goudenregen vlakbij en daar vallen ook wel eens takjes vanaf. De geur is heel muf en vies, maar of ze naar Robbertskruid ruiken weet ik niet. Er staat geen beuk in mijn tuin,
vroeger wel bij de buren maar dat is zeker een afstand van 30 meter.

Lida

xenion

De geur van Geraniums dan? (is bijna hetzelfde)
Ik weet niet of deze soort nog verward kan worden met andere Beurszwammen, het is wel vreemd dat er blijkbaar niet heel veel houtresten aanwezig zijn.
Groeten,
Martin

Marian Jagers

Hoi Ida,

Volvariella caesiotincta zou een mooie vondst zijn. Heb je geen kennis met mycologische kennis en goede literatuur? Op de NMV site staan adressen van de disctrictscoordinaten waar je contact mee op kunt nemen voor controle.
Groeten Marian

A. Soeting

Beste Ida en Martin

Het lijkt inderdaad wel wat op de geur van geranium, maar dan sterker.  Wat het hout betreft het is vlak naast ons terras en mijn man zaagt daar wel eens hout het zaagsel gooit hij dan tussen de planten. Dit is voor deze paddestoel misschien wel genoeg.
Ik ga hem nu op waarneming zetten. Als men wil controleren, ik heb de paddestoelen gisteravond binnengehaald. Waar ze nu binnen op een papiertje liggen, ze worden wel droog maar zijn in een dag tijd aangevroten. Van het drogen worden ze wel veel donkerder.

Lida

xenion

Volgens Funga Nordica is alleen Volvariella murinella nog een soort met Pelargonium geur, maar die komt niet echt in de buurt qua uiterlijk. Maar een extra check (microscopisch) kan geen kwaad.
Drogen doe je normaal op een temperatuur rond de 40 C (onder een bureaulamp o.i.d. gaat vaak ook wel goed), als je ze gewoon neerlegt ze eerder verrotten dan drogen.
Groeten,
Martin

A. Soeting

Ik heb de site van de NMV opgezocht, maar vind geen enkel post of e-mail   adres waar ik kan vragen of ze deze paddestoelen, microscopisch kunnen   onderzoeken. Ik heb ook nog de site van het Knnv paddestoelenwerkgroep   geprobeerd, maar daarvan kwam de door mij gezonden e-mail onbestelbaar   retour.
 
  Kan iemand mij een adres hiervoor geven, of hiervoor een adres in de   inleiding van de waarneming. nl paddestoelen zetten. Dan kan iedereen   daar een adres vinden. Of is er iemand op waarneming die hier kundig in   is en dat voor mij wil doen.
 
  De paddestoeltjes liggen gedroogd klaar.
 
  Lida Soeting

Marian Jagers

Hoi Lida,

Op de site http://www.mycologen.nl/, onder de eerste kolom staat iets over "werkgroepen". Ga je daar op staan komt het volgende blokje tevoorschijn. Op "Regionale" gaan staan en dan komt allerlei info.
Leuk dat je toch zoveel moeite doet. :duim:
Groeten Marian

A. Soeting

Hallo Marian

Ik was al op die site, maar ik vind geen adres of e-mail adres.  Ik heb ook je andere mail ontvangen en ik zal verder daar antwoorden.

Lida.