Onbekende schoonheid in het mos

Gestart door Gulistan, september 05, 2010, 19:45:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gulistan

Nog erg jong, hij ligt te sporuleren en ik hoop dat het wat wordt. Wie heeft een idee over dit leuke stoeltje? De lamellen zijn aangehecht en staan heel dicht. De steel is enigszins grijzig en bij doorsnijden gelig.
Groeten van Christiane

lucknijnsberg

Is dit toevallig geen groene anijstrechterzwam?
Groetjes Luc

Gulistan

Geen anijsgeur, ook geen groene tint in de hoed. De hoedkleur is bijna zwart te noemen, of anthraciet
Groeten van Christiane

Gulistan

Het blijkt een Veldridderzwam te zijn. Ik vermoed dat het de Berijpte Veldridderzwam - Melanoleuca subplverulenta is, maar ik heb geen  :micro: gegevens. Wie helpt me uit de brand. Hier al vast wat foto's, echt enorme en ontzettend veel van die cystiden met kristallen. Mijn excuses voor de beroerde foto's, ik heb blijkbaar weer eens mijn dag niet. De cystiden zijn echt heel mooi
Groeten van Christiane

Marian Jagers

#4
Hoi Christianne,

Die soort wordt niet beschreven in de FAN. Zul je op zoek moeten gaan waar die dan wel in staat.
Groeten Marian

Gulistan

Bedankt voor de reactie, Marian, maar ik zat toch al verkeerd. Ewald schijft bij de Berijpte Veldridderzwam dat de cystiden brennhaarförmig zijn, dat zijn deze zeker niet. Dus het moet wel een andere Veldridderzwam zijn.
Groeten van Christiane

Gulistan

Met behulp van de FAN op het internet (alles is mogelijk in het digitale tijdperk) kom ik uit op Melanoleuca atripes - Donkere Veldridderzwam. Nog wat  :micro: foto's doe ik erbij voor de experts. Heb de batterij van mijn zaklantaarn vervangen, dat is mijn  :micro: verlichting
Groeten van Christiane