Arendbuizerd?

Gestart door heuvelsdoorn, september 05, 2010, 22:06:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

heuvelsdoorn

Afgelopen zaterdag getuige geweest van een kortstondige doch heftige ruzie tussen een buizerd (waarschijnlijk juv.) en een andere, veel grotere vogel, met een pluk gras in de poten(waarin zich waarschijnlijk de buit bevind). Moeder-buizerd met jong? Toch was er iets dat mijn onderbewustzijn aanwakkerde (JIZZ?)

         
  • Vleugelslag was trager dan die van de achtervolger, terwijl ik in een achtervolgingssituatie een wat "gehaastere vleugelslag" zou verwachten.(maar "een moeder met zeurend jong" kan ook gewoon rustig vliegen).
  • Het formaat van de vogel was gewoon groter, vleugels langer en dan die snavel: als van een arend!
  • Witte stuit .( ook iets arend-achtigs, maar niet voor arendbuizerd!!).
Gelukkig heb ik foto's gemaakt (ondanks de mist die er hing en de grote afstand ).
Nu heb ik totaal geen ervaring met arendachtigen, dus vraag ik me af:

Is dit een arendachtige bv arendbuizerd of een gewone buizerd.
Ik hoop dat de foto's mijn wantrouwen verduidelijken.

Alvast bedankt

Vrgr. Gerard
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

frankneijts

Ondanks dat die 'grote' een redelijk flinke snavel lijkt te hebben is hier op basis van het bonte verenpatroon, tekening ondervleugel en de structuur (o.a. 5 vingers) niks anders van te maken dan Buizerd, allebei dus. Het verschil in grootte kan hier gemakkelijk verklaard worden uit het feit dat de ene een mannetje is en de ander een wijfje. En er is geen sprake van een witte stuit maar witte bovenstaartdekveren.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

heuvelsdoorn

Bedankt frank, ik moet toegeven dat het vermoeden dat het een gewone buizerd is, bij mij ook heel sterk aanwezig was.
Maar de toevallige samenloop van meerdere, in mijn ogen, "niet-buizerd"-kenmerken(formaat, snavel, stuit(dat het de dekveren zijn, wist ik nog niet) hebben de "wel-buizerd"-kenmerken doen vervagen. Ik heb al aardig wat buizerds gezien, maar nog nooit een met zo'n markante snavel. Toen ik ook nog de stuit(achterdekveren) zag was de verwarring compleet. Ik weet niet hoe "kleed-vast" een arend(-achtige)  is, dus zou het ook een "op-buizerd-lijkend-kleeddragende"-arend kunnen zijn.

Gelukkig hebben we het forum voor toetsing.

Frank,nogmaals bedankt.

Vrgr. Gerard
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

gjcaspers

Maakt toch wel een juveniele Wespendief-achtige indruk: hij lijkt minder compact dan de achtervolgende Buizerd, de kop lijkt smaller en is licht met een donker masker, lichte bovenstaartdekveren maar verder geen wit van boven, de staart lijkt vrij lang... maar qua staart- en slagpenbandering haal ik er niet echt een Wespendief uit.
Groet,
Gert-Jan Caspers

frankneijts

Citaat van: gjcaspers op september 06, 2010, 20:27:42 PM
Maakt toch wel een juveniele Wespendief-achtige indruk: hij lijkt minder compact dan de achtervolgende Buizerd, de kop lijkt smaller en is licht met een donker masker, lichte bovenstaartdekveren maar verder geen wit van boven, de staart lijkt vrij lang... maar qua staart- en slagpenbandering haal ik er niet echt een Wespendief uit.

Met alle respect Gert-Jan maar voor een (jonge) Wespendief klopt er alleen al qua kleedkenmerken helemaal niks: niet alleen de tekening van staart en ondervleugels klopt absoluut niet maar ook de onregelmatige "bontheid" van de rest van het kleed zie je eigenlijk nooit bij Wependieven en, zo typisch voor jonge Wespendieven, de opvallende gele washuid en mondhoeken ('smile') ontbreekt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rikstar

Laat een steenarend paren met een buizerd en je krijgt dit exemplaar! hehe, nee, zal wel gewoon buizerd zijn maar het blijft wel een aparte vogel inderdaad.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre