Trichius zonatus ...poging

Gestart door Eddy Clerx, september 05, 2010, 20:38:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Eddy Clerx

Lijkt op maar...is deze nog op een andere manier van de fasciatus te onderscheiden? of alweer niet  >:( ....  ;D

Th.Heijerman

... je moet een foto maken van de middentibia ...

Eddy Clerx

laat ik daar net mijn lens op hebben getest :rolleye:
tenminste als je de scheen van de middelste poot bedoeld

Eddy Clerx

3D smoel voor de lol

Th.Heijerman

Jouw scheen is in feite de tarsus!
En heb ik voor een 3D geen brilletje nodig? En hoe kom ik daar aan?
Mag ik vragen hoe je de foto's belicht hebt?

Theodoor

Eddy Clerx

De foto's zijn gemaakt door een DIC bd 5x nikon microscoop objectief. Dit ding is bedoeld voor metalurchisch onderzoek. Hierin heb ik de randlens afgedicht. De lens is gemonteerd op een balg en exact op 20cm van de sensor gedraaid. Om de lens heb ik een polystyreen bekertje geduwd en dit van twee kanten met flitsers belicht.
120 foto's  iedere 20 micron met zerene gestackt.

Dit zijn cross-eye stereo's , een beetje scheel kijken. de linker foto met rechteroog bekijken en de rechter foto met het linker oog. (staan veel tips op I.net)

Ik zal zijn tibia ook eens stacken. (krijgtíe nog aandacht, zat nb bijna in de stofzuiger ;D )

super site... kijk en huiver

http://www.photomacrography.net/forum/viewtopic.php?t=10636&postdays=0&postorder=asc&start=15

Eddy Clerx

Scheenbeen 2de linkerpoot. een beetje haastwerk maar ik hoop dat erop staat wat relevant is.

MarjoSmeets

#7
Ik zou zeggen... zonatus, maar wie ben ik  ;D . Zie hier http://www.coleo-net.de/coleo/texte/trichius.htm Op de bovenste foto zie je volgens mij het bewuste punt precies daar waar de twee spinnenragdraadjes bij elkaar komen aan de bovenkant.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Die 3D fotos zijn uiteraard erg mooi, makkelijkst is om daar naar te kijken als je inderdaad beetje scheel kijkt, het is de bedoeling
dat je 3 fotos naast elkaar ziet en je ogen daar na wat ontspant wel zorgen dat je de 3 fotos blijft zien en dan krijg je
de middelste foto in 3D te zien.

Erg mooi om te zien.
Ik hoorde dat er ook al 3D camara's op de markt zijn en komen, het voordeel je hoeft maar 1 foto te maken alleen zal
de kwaliteit niet te evenaren zijn met de fotos hier boven naar mijns inziens.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

beetlestitch

op foto 2 een bijna geheel gladde midden scheen en dus geen groef te zien daarom tr. zonatus. groeten toon.
Toon Keukelaar

Eddy Clerx

Nou heb ik hem ook (hoop ik zucht...)... Boogje boven aanhechting tarslid is glad (op een ribbeltje na) -> zonatus
bedankt allemaal!

beetlestitch

beste eddy ik wil niet lastig zijn maar de groef waar over het gaat zit halverwege de midden scheen aan de buiten zijde en niet aan het onder eind bij begin van de tars leden. daar om gaf ik al aan dat de 2e foto voor mij de uitslag al gaf. groeten toon.
Toon Keukelaar

Eddy Clerx

Nee hoor, ik hoop dat ik niet te lastig ben :-[
Bedoel je dit Toon?

MarjoSmeets

Ik kan het ook niet helemaal meer volgen, daarom ben ik zo vrij geweest om de foto's van Eddy (ik hoop dat je het niet erg vindt) te gebruiken om aan te geven dat wat ik dacht waar het over gaat bij afb. 4 en 5 op de site die ik eerder heb doorgegeven. Heb ik het goed of zit ik er toch helemaal naast?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

beetlestitch

#14
ik weet niet hoe je dat doet op een foto wat aan geven zoals marjo maar dat is precies waar het over gaat. ze gaf dit al eerder aan met de 2 spinnedraadjes op een eerdere foto. groeten toon.
Toon Keukelaar

beetlestitch

nog 1 keer ter verduidelijking trichius zonatus een middenscheen met een ondiep groefje en trichius fasciatus middenscheen met een groefje waarbij een tandvormig uitsteksel. met loup of microscoop goed te zien het verschil. groeten toon.
Toon Keukelaar

MarjoSmeets

Citaat van: beetlestitch op september 08, 2010, 10:33:49 AM
ik weet niet hoe je dat doet op een foto wat aan geven zoals marjo maar dat is precies waar het over gaat. ze gaf dit al eerder aan met de 2 spinnedraadjes op een eerdere foto. groeten toon.
Ik ben blij dat ik nu in de gaten heb waar het om gaat, met dank aan Eddy voor de duidelijke foto's!  :duim:  En dank aan Toon voor de uitleg natuurlijk!

Hoe ik dit gedaan heb met dat aangeven? Ik heb de foto's naar mijn eigen bestand gekopiëerd en daarna met Adobe photoshop er een kringetje omheen gezet en ze daarna op de gewone manier weer ingevoerd hier. En natuurlijk, vanwege het copyright van Eddy, de foto's weer uit mijn bestanden gewist!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Maico Weites

Wow, zo'n camera wil ik ook.
Hiervan loopt mij echt het water in de mond. :rolleye:
Alle benodigde kenmerken kun je zo haarscherp op de foto zetten.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Eddy Clerx


Die camera heb je misschien wel maar...
??? wil je dit echt, ben je getrouwd??? (je vrouw wil dit niet.!) 100x FLITS!.. voor 1 foto.
In ieder geval bedankt  ;D