een groene sprinkhaan, maar welke?

Gestart door Corné Wisse, september 04, 2010, 18:22:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corné Wisse

Vandaag een sprinkhaan gevonden. Wie kan mij helpen met de naam?

Alvast bedankt!


Mvg,
Corné Wisse.
Mvg,
Corné Wisse

Frank van de Putte

Een Spitskopje, de Zuidelijke variant als ik naar de lengte van de vleugels kijk.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Jeroen Nagtegaal

Zuidelijk Spitskopje. Kun je trouwens de volgende keer de foto's verkleinen to ca 800 pixels breed?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Corné Wisse

Mvg,
Corné Wisse

Corné Wisse

Beste Jeroen,
Bedankt voor je reactie,
maar is deze foto niet goed?
Waarom moet het ca. 800 pixels breed zijn? :huh:


Mvg,
Corné Wisse

Jeroen Nagtegaal

Bij 800 pixels breed open het forum hem niet in een appart scherm. Het laden daarvan duurt bij mij vaak erg lang...
Als een foto voldoende is uitgesneden is 800 pixels meer dan voldoende.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Corné Wisse

Mvg,
Corné Wisse

Date Lutterop

Waarom niet Gewoon spitskopje? Deze soort heeft langvleugelige mannetjes...

Groet,

Date


Wim Bakker

Goed punt. Toch denk ik dat dit een Zuidelijk Spitskopje is vanwege de kleine spitse dwarstandjes aan de cerci. Bij een Gewoon Spitskopje zijn die forser.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Date Lutterop

In "De sprinkhanen en krekels van Nederland" wordt dat kenmerk niet als onderscheidend opgevoerd. Maar de tekeningen van de cerci op pagina 91 geven je wel gelijk (vooropgesteld dat dit een hard kenmerk is, zonder variatie). Bij dorsalis zitten er blijkbaar ook nog een soort weerhaakjes aan de tandjes, die bij het dier op de eerste foto ontbreken. Kan iemand bevestigen dat determinatie op grond van deze kenmerken legitiem is?

Groet,

Date


Wim Bakker


Het vereist wat ervaring, maar het verschil is wel te zien. Ik heb hier geen gidsen bij de hand dus kan niet opzoeken in welke gidsen dit beschreven staat.


Gewoon Spitskopje







Zuidelijk Spitskopje

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Corné Wisse

CiteerGewoon Spitskopje Zuidelijk Spitskopje

Inderdaad Wimpeltje, je ziet duidelijk verschil!  :duim:
Mvg,
Corné Wisse

Date Lutterop

Dat je een verschil ziet (en dat zie ik ook), wil niet automatisch zeggen dat het een onderscheidend kenmerk is. Ik zie ook een verschil tussen een wit en een zwart paard, maar toch zijn het allebei paarden  ??? ...

Mijn vraag blijft dus of iemand kan bevestigen dat het aangegeven verschil in de cerci een hard kenmerk is, waarop beide soorten goed onderscheiden kunnen worden.

Groet,

Date


RoyKleukers

Op zich zijn de cerci wel een goed en stabiel kenmerk, maar ik kijk zelf liever naar de vorm van het laatste achterlijfssegment. Dat is is meestal makkelijker te zien. Bij het gewoon spitskopje loopt die uit in een soort tuutje met een inkeping, bij de zuidelijke is er geen sprake van een tuutje, maar wel een kleine inkeping (en is de rand naar beneden gebogen). Op deze foto's is dat helaas niet goed te zien. Groeten,

Roy
EIS-coordinator sprinkhanen

Date Lutterop

OK Roy, bedankt voor je reactie. Indien nodig is het verschil tussen de cerci dus wel een bruikbaar kenmerk. Het wordt op foto's wellicht een beetje lastig als je de vorm daarvan als gevolg van een ongunstige fotografeerhoek niet goed kunt inschatten. Maar daarvan lijkt me hier geen sprake.

Groet,

Date


rombout

Overigens herken ik ze vooral op geluid via de detector. Dan zijn ze werkelijk heel verschillend. Maar omdat ik een gehoor-jager en geen gezichtsjager ben, vind ik dus ook nooit langvleugelige gewone spitskopjes, dat is weer een nadeel.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Wim Bakker

Citeer[size=78%]Op zich zijn de cerci wel een goed en stabiel kenmerk, maar ik kijk zelf liever naar de vorm van het laatste achterlijfssegment. Dat is is meestal makkelijker te zien. Bij het gewoon spitskopje loopt die uit in een soort tuutje met een inkeping, bij de zuidelijke is er geen sprake van een tuutje, maar wel een kleine inkeping (en is de rand naar beneden gebogen). Op deze foto's is dat helaas niet goed te zien.[/size]

Probleem is dat dat op de meeste foto's niet goed te zien is (zie er maar eens een foto te vinden in waarneming.nl waar dat kenmerk goed op staat), terwijl de cerci nog wel eens te zien zijn. Dan zie ik liever de vrouwtjes op de foto. En, zoals Rombout zegt, op geluid is het een stuk makkelijker.



--
"Image Analysis: on a picture, to admire the way women are made." -- after Kurt Vonnegut
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson