Veer

Gestart door Melchior van Tweel, september 04, 2010, 12:19:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Hallo,
Gisteren een veer gevonden. Weet iemand van elke vogels dit is?
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

whmvb

Hoi Melchior,

hoewel hij niet helemaal te zien is en we tegen de onderkant aan zitten te kijken en we ook niet weten waar hij gevonden is of hoe groot hij is, denk ik dat het om een armpen van een Buizerd gaat.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

keesschreven

Denk ook een buizerd, maar dan een alula.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Melchior van Tweel

Hallo Kees en Wim,
Bedankt voor jullie reactie. Buizerd kan heel goed, want die zie ik daar (Zwolle) regelmatig rondvliegen. bedankt voor jullie reactie.
Maareh, wat is een alula? Ik heb daar nog nooit van gehoord. Ik ben blijkbaar nog niet zo'n doorgewinterde vogelaar (eigenlijk ben ik meer van de plantjes) en zo kan ik misschien nog wat leren.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

keesschreven

Ik twijfelde nog om het erbij te zetten. Alula is een veer van de duimvleugel.

Een duimvleugeltje is goed te zien links op deze foto: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=226731&recent=1.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Melchior van Tweel

Bedankt Kees! Weer wat geleerd.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

whmvb

Hoi Kees en Melchior,

ik zou toch graag willen weten hoe lang de veer is, want dat maakt de zaak wat zekerder. Vanaf de foto vind ik dat moeilijk in te schatten. Lukt dat nog, Melchior?

Wim
Wim van Boekel

Melchior van Tweel

Hallo Wim,
Ik heb de veer niet meegenomen, maar denk dat de veer (inclusief pen) 20-25 cm lang is geweest. Klopt het dan nog?
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

whmvb

Dat meende ik al te zien. Het lijkt me eerlijk gezegd veel te groot voor een duimveer Kees!

Wim
Wim van Boekel

keesschreven

#9
20-25cm? Ik kan me het nauwelijks voorstellen. De vorm is erg alula-achtig:
- spitse top
- dikke, korte spoel
- buitenvlag bij de basis afstaand, voor de rest smal en gekruld, bij de platte top weer wat breder
- brede zwarte top en weinig dwarsbandjes, die bovendien in verhouding tot lengte van veer te breed zouden zin.

Dus hoe zeker ben je van de maten, hoe dicht stond je erbij?

Edit: Ligt hij op Moerasspirea o.i.d. (ter vergelijk van maten)?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Melchior van Tweel

Hallo Kees en Wim,
Tja, nou weet ik het ook niet meer. Het kan zijn dat hij iets korter is geweest, maar de lengte (inclusief de pen) was echt wel tegen de 20 cm aan.
Ik ben helaas snel in de gelegheid om terug te gaan om te zien of de veer er ligt. Bovendien heeft het flink gewaaid, dus hij is vast vertrokken.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

whmvb

Ik heb nog eens even goed gekeken naar de duimvleugel van Buizerd die ik heb en moet Kees gelijk geven. De vorm en korte spoel kloppen en ook de afmeting kan overeenkomen. Op basis van de grootte van de blaadjes waar de veer op ligt is een lengte van 13 cm (de lengte van de grootste duimveer in mijn collectie) voor de veer van Melchior zeer wel mogelijk. Achteraf uit het geheugen inschatten van groottes is altijd tricky en dan zit er niet zo veel verschil tussen 20 en 13 cm. Ik had de veer op basis van de foto ook veel groter ingeschat. Volgende keer de veer toch maar meenemen Melchior.
Dus Kees... :duim: :duim: :duim:

Wim
Wim van Boekel