larvenhuidje glazenmaker maar welke?

Gestart door schem3, januari 01, 2011, 20:05:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

schem3

Dit larvenhuidje heb ik in de weerribben tussen de krabbenscheer geplukt. Is dit een larvenhuidje van de Groene Glazenmaker?


Met groet,

Mark

ronald

kan haast niet missen dat het een GG huidje is. evt zou Blauwe glz ook nog kunnen, maar dat lijkt me niet. heb je toevallig nog een foto van de onderkant van de kop?
groeten, Ronald van Seijen

ewoudploeg

Ik kan het wel eens zijn met groene. Wat een saai huidje is dat he... Geen kleur, geen tekening, maar wel een heel leuke soort! Cyanea zou ik wegschrijven op grond van de zijkanten van de occiput (deel van de kop achter de ogen). Deze lopen bij cyanea over een kleine lengte vrijwel parallel, waardoor de kop iets hoekig is. Bij dit exemplaar lopen ze echter direct schuin naar achteren.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ronald

blauwe lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk hoor. die ziet er op een bepaalde manier altijd vrij kenmerkend uit, dat komt vast ook door het occupitale gebeuren.
groeten, Ronald van Seijen

Ton van Haaren

waarom is het geen vroege (isoceles)?
Deze heeft ook meestal geen kleur-tekening en ik meen te zien op dit beest dat de cerci:paraproct verhouding nogal groot is, vrij kenmerkend voor isoceles, ofschoon dit bij subartica ook wel voorkomt. Kleuren vindt ik persoonlijk geen goed kenmerk, wat bij veel soorten is dit variabel.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

ronald

de cerci paraprokt verhouding is bij vroege glz duidelijk nog een stuk groter hoor, ik zie er daarom geen vroege in.
ook is de vroege glz vaak vrij kenmerkend gevomd, wat boller als de andere glz vind ik ze vaak. maar dat is net als kleur alleen een aardige richtlijn en geen goed kenmerk. kleur kan variƫren, en vorm ook.
groeten, Ronald van Seijen