Hoofdmenu

Zware regen

Gestart door Christina Roland, augustus 27, 2006, 21:12:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Christina Roland

Ondanks de zware regen toch een heerlijke wandeling gemaakt. Sommige zwammen zijn makkelijk thuis te brengen, andere niet. Ruiken ging niet in de plensbuien, fotograferen was ook moeilijk, maar ik heb toch 3 foto's waarbij ik denk dat een antwoord mogelijk moet zijn.

Allereerst een gebakken ei. In een weiland naast heel dicht dennenbos. Doorsnee van de hoedjes 1-3cm, hoogte 2-4cm.
Soort1:



Dan op een boomstronk die al heel lang dood is, zou een lariks kunnen zijn. Klein oranje, grootste was misschien 12mm doorsnee, hoogte 1-3cm.
Soort 2:

Christina

fungi_nl

Foto 1 lijkt mij ook weer die weidekringzwam
Foto 2 een goudgelebundelzwam - pholiota flammans

Christina Roland

Ik zie trouwens dat soort 2 op de foto wat bleker is dan in werkelijkheid, hij viel op omdat hij zo fel oranje is.

Soort 3, niet de beste foto's helaas, maar het onweer was op het hevigst toen. Het bos stond vol met parelamanieten, en hier en daar een panteramaniet. Maar deze vind ik wel erg rood voor een panteramaniet. Een vliegenzwam is het ook niet, die heb ik nog niet gezien dit jaar trouwens.




De achterste is een parelamaniet, maar de voorste is aan de grote kant, de steel is dik en de manchet mist. De zwam had wel plaatjes, hier en daar in v-vorm. De doorsnee van de hoed was ruim 15 cm, de standplaats langs hei bij berk, den en amerikaanse eik. De flits heeft op de eerste foto de kleur geweld aangedaan, de kleur op de vage 2e foto klopt beter, maar het rood zat uitsluiten aan de rand.
Bij voorbaat dank voor elke hint,

Christina
Christina

fungi_nl

Foto 3 allemaal parelamaniet.

Arno van Stipdonk

Ik begrijp je verwarring Christina. Het zijn echter beide Parelamanieten. Waarschijnlijk is het eerste exemplaar zijn ring verloren, misschien wel door de hevige regenval. Ze kunnen inderdaad erg rood kleuren en andere exemplaren zijn weer veel minder rood. Misschien stond het voorste exemplaar meer in de regen en de tweede meer onder een boom?

De Vliegenzwammen ga je nog veel zien dit jaar, deze komen altijd wat later ergens in September / Oktober.

fungi_nl

Bij heel veel regen kunnen bij vliegenzwammen alle stippen er af regenen.
Dan hou je alleen een rode hoed over.
Moet je maar eens op letten in het veld.  ;)  

Christina Roland

Langs de weg naar mijn werk is een plek waar het elk jaar kiebelt van de vliegenzwammen. Als ze daar staan kan ik ze elders vinden, als ze daar nog niet staan hoef ik elders ook niet te zoeken. Inderdaad verliezen ze soms al hun vlokken, maar dat is zeldzaam. De enige rode zonder vlokken die ik nu zie zijn russulas. Overigens niet op de foto.

Ik heb bij de amaniet geen moment aan vliegenzwam gedacht, maar ik heb ook nog nooit een zo roodbruine parel gezien. De meeste zijn toch wel wat bleekjes, ook vol in de regen. Deze 2 waren overigens de enige die de schaapskudde overleefd hadden, en idd, de donkere stond veel meer richting pad dan de bleke. Ik vroeg me gewoon af of er nog eentje in het boek stond die ik over het hoofd gezien had. Of dat misschien de panter ook roodbruin kan zijn. Elders in het bos stond een typische panter trouwens, zo uit het boekje.

Als ik morgen nog terug moet om die lichtrode russula voor je op de foto te zetten zeg je het maar John.  ;) Vandaag was ik te nat om nog een keer de camera te pakken.

Dank je wel,

Christina
Christina

fungi_nl

CiteerAls ik morgen nog terug moet om die lichtrode russula voor je op de foto te zetten zeg je het maar John.  Vandaag was ik te nat om nog een keer de camera te pakken.

Euh, nee voor mij niet nodig (zie algemene mededeling op het paddenstoelenforum), maar voor de anderen mag je de foto er best opzetten.  ;)